Världsmedborgare skrev 2016-11-29 12:26:22 följande:
Visst, och när dagens 4:e klassare nått gymnasiet så kommer vi att få se att Sverige åter befinner sig högt upp i världsrankingen, om nu inte Alliansen får makten och börjar riva ner allt igen.
Fast jag är säker på att Alliansen kommer att tillskriva sig själva för dessa framgångar, och det som inte är bra, det är föstås enbart den nuvarande regeringens fel.
Alliansen saknar ju egen politik och bara gnäller och klagar på allt, senast var det anslagen till forskningen, som L/Jan Björklund avfärdade som "för lite och felriktat".
Att han inte samtidigt sa hur mycket för lite det var, eller vart pengarna skulle satsas, var förstås helt väntat, och får tillskrivas Alliansens nuvarande politik, d.v.s de handlings-förlamades politik..., skärpning Alliansen, annars är det lika bra ni lägger er och dör, för mycket till opposition, det är ni inte för närvarande.
Ja, man verkligen hoppas att resultatet i Pisaundersökningen också vänder uppåt. Efter vad jag har förstått är Pisa i större utsträckning en värdemätare på den språkliga förmågan.
Om såväl det rationella matematiska tänkandet som språkförståelsen ökar bland de unga kommer vi i framtiden i mindre utsträckning drabbas av den sortens märkliga resonemang som idag dessvärre är så frekvent bland skrikhögern och SD.
Jag hörde Fridolin på SR han ville inte ta åt sig äran utan hänvisade till lärarna och eleverna men självklart måste effekten av att Björklund försvann vara lika kraftig som momentan.