Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Björklund öppnar för ett allianssamarbete med S.

Tar tillbaka all kritik jag framfört mot honom.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-10-09 13:21:30 följande:
    Poängen i de båda artiklarna, i de båda tidningarna med samma inriktning på ledarplats, är densamma. Från DN:s artikel:

Dels sätter det statsminister Stefan Löfven på pottkanten. Han har länge försökt spränga blockpolitiken på socialdemokratiska villkor. Att framställa sig själv som klok och kompromissinriktad är dock ingen konst när man själv har valt upplägget. Svårare blir det när andra vill påverka premisserna. Och det är hög tid för alliansen att kontra.

Löfven välkomnade visserligen Jan Björklunds utspel. Men det var genom att medvetet bortse från vad han faktiskt hade att säga.

En plan B som innefattar Socialdemokraterna väcker förstås jobbiga följdfrågor. Ska alla sitta i regeringen? Vem ska bli statsminister? Hur blir det med handlingskraften?

Det här är frågor som säkert kommer tas upp i kvällens partiledardebatt.
    Tja, det väsentliga är snarare att Kinberg Batra sagt att hon inte tänker sitta i en regering som behöver aktivt stöd av SD och att SD knappast kommer att finna sig i att släppa fram en alliansregering utan att få något i utbyte.

Hade decemberöverenskommelsen fortfarande gällt hade det varit enkelt, största blocket bildar regering. Nu är situationen en annan och i den mån man inte uppskattar politiskt kaos så kan man nog lugnt konstatera att det parti som blir störst efter valet sitter med trumf på hand.

Man kan väl tänka sig att Batra blir biståndsminister i en regering ledd av Löfven
  • FDFMGA

Skulle senaste Sifo spegla det exakta valresultatet skulle det bli oerhört jämnt. De rödgröna får 38,8 procent av rösterna medan alliansen får 38,7.

KD ligger långt under spärren så de hamnar utanför riksdagen.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-20 15:35:09 följande:
    Aha, Jeander från Kreab som tecknat.

Intressant att en lobbyistorganisation har anställda med uppfattningen att IS-terrorister som återvänder till Sverige kommer att undgå åtal och straff för att istället belönas.

Som alltid är skrikhögern närmast debil, fast mot bakgrund av Jeanders ålder kanske han bara är senil.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-20 15:35:09 följande:
    För övrigt så antar jag att du erbjuder Familjeliv ersättning för att du bryter mot upphovsrättenSkrattande

Alltså Jenader har ju copyright på sina teckningar och senast jag kollade hans blogg var det noga angivet vad som är tillåtet eller inte.

Hursomhelst så blir inte mitt förtroende för regeringen mindre av att någon fått för sig att IS-terrorister kommer att belönas om de återvänder till Sverige. Lite skrattretande också att någon tror att det är regeringen som stiftar lagar eller bestämmer hur de tillämpas.Skrattande
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-10-20 16:14:53 följande:
    För övrigt så antar jag att du erbjuder Familjeliv ersättning för att du bryter mot upphovsrättenSkrattande

Alltså Jenader har ju copyright på sina teckningar och senast jag kollade hans blogg var det noga angivet vad som är tillåtet eller inte.

Hursomhelst så blir inte mitt förtroende för regeringen mindre av att någon fått för sig att IS-terrorister kommer att belönas om de återvänder till Sverige. Lite skrattretande också att någon tror att det är regeringen som stiftar lagar eller bestämmer hur de tillämpas.Skrattande
    En bra ledare om Sverigehatet.

www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-utlandska-logner-far-stod-av-svenska-sanningssagare/
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-10-21 10:27:00 följande:
    Upphovsrätten???
    Bilden är delad tusentals gånger vilket är skaparens mening.

Sedan är det ju inte taget i luften utan klart uttryckt av våra "kära" vänsterregering...

Om du går till tecknarens egen sida så skriver han att han ger sin tillåtelse att dela bilden på privata bloggar om man anger upphovsmannen. Familjeliv är inte en blogg, utan en kommersiell sajt som äga av Stampen. Dessutom hade Tom inte angett upphovsmannen.

Det är alltså brottsligt att dela upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillåtelse!

En välgärning mot tecknaren iofs att det är svårt att identifiera honom i Toms variant - eftersom man rimligen är debil eller senil om man inbillar sig att regeringen ger amnesti till IS-terrorister.

Visserligen är skrikhögern okunnig, men att det inte finns någon botten i den okunskapens källa de plaskar runt i visste jag inte förrän nu.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-10-21 11:35:09 följande:
    Jag hoppas att alla de vanliga partierna som vi har, verkligen förbereder sig inför nästa valrörelse, för då kommer vi att få se lögnerna hagla från SD-håll.
    Klimatet ute i världen för deras typ av politik kommer aldrig att bli bättre än nu, och det kommer dom att försöka utnyttja till max.
    Och då är det endast lögnerna som propaganda som kommer att råda, nåt som är väldigt svårt att värja sig emot.
    Jag tror att internet har fungerat som katalysator för en utveckling där delar av befolkningen fått allt lättare att ta till sig information medan andra delar allt lättare faller offer för desinformation.

I stället för att tjafsa om vilket betygssystem skolan ska ha och byta system eller inriktning oftare än jag byter strumpor borde de politiska partierna behandla skolan på samma sätt som försvaret eller pensionssystemet, det vill säga breda långsiktiga överenskommelser.

Ett fokus borde vara kritiskt tänkande. T ex att utgå från teckningen Tom postade och låta barnen komma fram till hur välgrundad satiren är. Vi riskerar annars att få ett totalt skiktat samhälle där vissa rapar upp vilka dumheter som helst som gruppaktivitet medan andra har fått verktyg att kunna orientera sig i (des)-informationsflödet.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-10-20 21:23:00 följande:
    Det här är så pinsamt..

Borgerliga politiker trodde på myter om lyxliv för avhoppade IS-krigare. Kritiserade handlingsplan för arbetet mot våldsbejakande extremism som man själv beslutat om.
    www.sydsvenskan.se/2016-10-20/politiker-vill-...
    Jag lyssnade för övrigt till inslaget på SR, det fanns inga som helst tveksamheter, i första hand ska brottslingar straffas.

Intressant att den ryska propagandaapparaten passade på att utnyttja skrikhögerns oförmåga att förstå även enklare information.

Fast egentligen är det oerhört tragiskt att högerpopulismen fungerar som ett intellektuellt svart hål som slukar varje tillstymmelse till självständig tanke hos de drabbade.

"Tre borgerliga partier begär att särskilda satsningar på jobb och bostäder för hemvändande jihadister stryks ur Lunds handlingsplan. Men något sådant har aldrig funnits i planen – påståendet är en tidningsanka som sprids bland annat av en rysk statlig propagandakanal"
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?