Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2016-07-07 00:27:28 följande:
    Ok. Nej det tror jag inte.

Läroplanen är i allra högsta grad ett värdedokument.

Beklagar att jag uttryckte mig oklart.
    Hm, värderingsdokument är nog mer passande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-07 00:21:24 följande:
    Jag riktade mig till dig och inte Digestive. Jag uppfattade ditt inlägg som att du tror att icke religiösa skolor är fria från "övertygelser". Och att det är därför vi ska ha dem. Och att de på något vis (åtminstonde bättre) garanterar att olika perspektiv lyfts fram. Diskussionen handlar i hur stor utsträckning andra föräldrar (och övriga röstberättigade) ska bestämma över enskilda föräldrar. Du får det att låta som om "samhället" är något objektivt, bortom enskilda individer. Jag kan lägga till att jag gillar Aida, och tror att det ligger helt rätt i tiden att komma med sådant förslag.
    Vad tycker du förresten om Guillous debattartikel?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article23069018.ab
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-07 00:38:30 följande:
    Nu skriver du bara saker. Jag förespråkar kontroller och att handla utifrån dem. Om inte det är verklighetsanpassat enligt dig så undrar jag med stor nyfikenhet hur du beskriver din egen hållning i sak.

Du är säkert jätteduktig på att gissa religiösa föräldrars behov, leverne, tankar, ja, precis allt som berör dem, men du kan ju försöka formulera dig som om du inte vore Xavier.
    jag är inte särskilt insatt i den här frågan, men betvivlar att jag skulle ändra uppfattning om jag så ägnade lång tid att sätta mig in i olika synsätt och resonemang.

Minns jag inte fel så initierades debatten efter att det framkommit att flickor och pojkar delas upp i undervisningen.

Jag är inte mycket för könssegregation, och jag är heller inte mycket för föräldrars rätt att kräva skolor vars inriktning är icke-sekulär.

ett skäl till att jag gillar Sverige är att det är det mest sekulära landet i världen. Det är något jag tycker vi ska vara stolta över och den utvecklingen anser jag att vi ska värna om.
  • FDFMGA

Att regeringen tar ämbetet landshövding på allvar och avsätter sådana som tillsattes av alliansregeringen och visat prov på att de saknar förmåga att skilja mellan det privata och det offentliga och det lämpliga och det olämpliga kanske inte direkt ökar mitt förtroende för regeringen eftersom jag utgår från att de ska rätta till misstag som skedde under alliansen.

• FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 09:48:02 följande:
    Håller med dig, och givetvis kommer vi sluta finansiera många av de religiösa friskolor som finns idag, om inte förr, så när de fd eleverna börjar kräva det.
    För troligen är det dom som mest kommer att framföra den hårdaste kritiken och ha insikten om att det inte är rätt att finansiera skolor, där det förekommer värderingar som strider mot t.ex de mänskliga rättigheterna.
    Eller vad det nu kan vara som inte är förenligt med den utbildning som ska ligga till grund för att skapa insiktsfulla, välutbildade, toleranta goda medmänniskor.
    Såg förresten i DI att SD vill sprida svensk folkdans till "förorterna". Läste iofs bara rubriken, men det påminner lite om Bildts och Friggebos körövning med "We Shall Overcome" för ett antal år sedan.

kanske man kan få se Jimmie Åkesson och Kent Ekeroth i knätofs inte Skäggetorp eskorterade av ett stort polisuppbåd som ska se till att knätofsarna inte får på tafsen av dem som bor där.

Jag är övertygad om att regeringens syn på integration och hur man ska komma tillrätta med utanförskapet i vissa områden inte inkluderar någon Åkesson i knätofs.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-07 16:49:26 följande:
    Fair.

Den utvecklingen har inte uppstått genom förbud och intolerans. Jag tror att du känner och tycker mer än vad du reflekterar.

Sveriges sekulära utveckling socialt vilar på öppenhet och tolerans. Det är det som har gjort att olika grupper kan integrera med varandra utan att känna sig stigmatiserade och det är det som har fått upplysningsgemenskaper att växa fram fortare här än någon annanstans.

Du representerar någonting helt annat. I din ringhörna hittar vi intolerans, stigmatisering och alienation.
    Mm, det kunde man ha använt som argument i debatten kring införandet av lagstiftning mot aga också.
  • FDFMGA
    nattuv skrev 2016-07-08 09:14:55 följande:
    Om vi ponerar att inlägget faktiskt är äkta så innebär ditt svar ett förminskande av den som skrivit inlägget. Då (om inlägget är äkta) förkastar och viftar du reflexmässigt bort en annan människas upplevelser med en von oben attityd som antagligen har en grund i ditt politiska ställningstagande. Och den typen av inlägg har vi redan tillräckligt av från andra skribenter.
    Hm, det var ganska mycket skribenten lyckades få ur sig på några rader, bland annat att jag är rasist, antagligen för att jag ogillar Åkesson. Ja, förutom att jag ska dra åt helvete, att jag är dum i huvudet som inte förstår att skribenten lever i en krigszon.

Jag anser att det är typiskt för skrikhögern att försöka vinna poäng på den sortens beteende.
     Genom att acceptera skribentens uppträdande förminskar du hen.

Det är verkligen kulturrelativism att inte ställa samma krav på sverigedemokrater som andra, något som man dessvärre ofta kan se att skrikhögern gör av populistiska skäl.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-07-08 09:51:05 följande:
    Ja lyssnade lite på Åkessons tal, och även en del av utfrågningen senare, men det var så populistiskt och bara svammel utan nån som helst form av konkreta lösningar att jag inte "orkade" höra på.

SD/Åkesson brukar vara långt bättre än så, men det kanske beror på att nu krävs att leverera konkreta lösningar på det som dom inte behärskar, och inte bara "enkla lösningar" som med invandringen. 

Som att undantagstillstånd med utegångsförbud är ett litet ingrepp i det svenska samhället.., kan det ens finnas någon förutom de mest extrema tyckarna, som kan tycka/anse det?
    Att beröva oss friheten är det största ingreppet som kan användas mot folket i ett land, och därför så finns det bara som alternativ när vi befinner oss krig, men det vill alltså SD/Åkesson se även i fredstid.
    Det bygger väl på det som är så vanligt i de här kretsarna där man liksom odlar intellektuell ohederlighet eller ren och skär dumhet med detta evinnerliga exempelsamlande.

Tokskallarna vill övertyga om att alla passar är likadana, stenkastare, tafsare och våldtäktsmän eller undergivna slöjbärare som bara vill föda barn och minst av allt arbeta.

Klart man kan införa undantagstillstånd och utegångsförbud då, något som ju i allra högsta grad skulle försvåra tillvaron för vanligt folk i de här områdena.

SD vill lösa problemet med bilbränder genom att släcka med bensin.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-07-09 09:19:25 följande:
    Det finns redan möjligheter som är fullt tillräckliga att använda sig av, utan att vi ska försätta Sverige i nåt som liknar ett krigstillstånd.
    Om du tar reda på vad ett undantagstillstånd innebär, så är det en väldigt långtgående åtgärd som försätter svenskt civilt rättsväsende på undantag, och helt andra lagar eller regler tar över.
    Och dom är inte som svensk civil lag inte skrivna i sten, dom kan av regeringen beslutas att innebära precis vad som helst.

Så SD/Åkesson vet uppenbart inte vad han pratar om, eller så väljer han att inte tala om vad ett undantagstillstånd innebär.
    Han kör det vanliga populistiska SD-racet, och förenklar komplexa problem som förhoppningsvis ska attrahera tänkta målgrupper.

Ja jag tycker förslagen är dåliga, dom visar på att SD:s lösningar visar på att dom inte har några lösningar.
    Och att det svenska folket skulle se vilja se Sverige som en krigszon, där det svenska rättsväsendet är satt ur spel, det tror jag inte ett dugg på.
    Finns knappast någon vilja hos SD att få till en bättre fungerande integration i vissa förorter.

Åkessons folkdanslag önskar konfrontation, inget annat.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?