Världsmedborgare skrev 2016-07-04 09:56:51 följande:
I princip kan jag hålla med dig, men jag vill ändå inte se nån åtstramning, utan enbart ett långt mer effektivt och "hårdhänt" bemötand med sakargument av de du kallar för hatflocken.
Det är långt mer effektivt och nåt som dom helt saknar motmedel för, vilket vi kan se i de länder dom lyckats tillskansa sig makten.
Där försvinner, fabriceras bevis för påstådda kriminalitet, mördas och fängslas de som använder sig av ordets makt, just för att det är så effektivt och makthavarna inte har några motmedel förutom att eliminera sina motståndare.
Javisst, i debatten. Självklart.
Men jag tänkte på de hot som riktas mot offentliga personer, författare, journalister, politiker...
Det är i sig ett hot mot yttrandefriheten, faktiskt ett riktigt jävla stort hot. De flesta har familj, barn och de här kräken drar sig inte för att inkludera barn och familj i hoten.
Självklart handlar det inte bara om högerextremister som hotar och hatar, därför jag skrev extremister, men i och med att så många högerextremister hatar kvinnor som vågar ta sig ton blir hoten som riktas mot kvinnor eller flickor nästan genomgående av sexuell karaktär.
Ta Zara Larsson. Första dödshotet när hon var 10 och sen fler än FL:s snyfthöger skulle ha kapacitet att räkna till. Inte så jävla konstigt att hon skriver att hon hatar män. Och precis som förväntat blir snyfthögern oerhört förorättad då.
Alltså. Att komma tillrätta med kräken som försöker begränsa andras yttrandefrihet genom hot borde vara en av de mest prioriterade frågorna i samhället, utan yttrandefrihet förlorar demokratin sin mening.