Sensitiveguy skrev 2015-04-21 14:20:17 följande:
Nja, jag ser gärna partisamarbeten över blockgränsen utan en sammansvetsad borgerlighet. Typ mellan S och C / FP, som så många gånger har skett, i historien. Inte behövs det några 70% för majoritet. Räcker gott och väl med enskilda samarbeten mellan enskilda partier till höger och vänster om mitten. Mellan M och S råder för stora motsättningar för samarbete nu, som jag ser det.
Ja, DÖ var tragisk. Det är helt oberoende vilka som styr, den liksom förblir odemokratisk ändå.
Jag tolkar dig som att du anser att det hade varit bättre om S ensamt bildat regering och sökt stöd för sin politik såväl till höger som till vänster.
Om det är rätt uppfattat instämmer jag helhjärtat. Det var precis som Göran Persson
innan valet föreslog att S borde göra.
S hade i ett sådant läge kunnat säga till MP att S var berett att stödja en viss fråga (t.ex. att stoppa förbifart Stockholm) men att MP fick förhandla med övriga partier för att hitta nödvändigt stöd (vilket naturligtvis hade varit omöjligt). På så sätt hade man både formellt kunnat stödja MP:s stolligheter och fortsätta en mer realistisk politik.
Det hade även lett till att man inte behövt göra avkall i någon fråga som S vet har stöd av något eller några allianspartier och därmed hade man kunnat neutralisera även V.
En genialisk lösning enligt min mening. Säga vad man vill om Göran Persson - han förstod åtminstone hur man spelade maktspelet!
Jag tror att ett sådant upplägg omöjliggjordes av samarbetet med MP. Varför var det så viktigt?