Har du förtroende för regeringen?
Du har fel. Jag tänkte på direkt på skattesatser när jag läste rubriken.
.
Du har fel. Jag tänkte på direkt på skattesatser när jag läste rubriken.
.
Istället för att larva dig kan du väl förklara hur du tänkte när du lästa rubriken och kom fram till den felaktiga slutsatsen att artikeln handlade om en miljardär (med en lön på flera miljoner varje månad) betalade färre skattekronor är ett lågbetalt butiksbiträde. Jag är uppriktigt sagt nyfiken på att få ta del av hur du tänkte.
Jag skulle nog uppmana dig att sluta larva dig och låtsas om annat än du egentligen gjorde.
Faktiskt.
Rubriken är tvetydig. Intill lögnaktig.
Men sjääääälvklart så tolkade du det till det bästa för din ideologi.
SI får alltså kritik på tre av tre punker som utretts.
- Själva listan.
- Kommunikationen.
- Gallringen efteråt av ärendet
Rätt väntat.
Den aktuella blockeringslistan var framställd av enskilda individer och det saknades närmare kännedom om exakt vilka urvalskriterier som dessa tillämpat. ... SI tycks inte heller ha genomfört någon mer omfattande kvalitetsgranskning. ... Ytterligare en indikation på bristande objektivitet är att den importerade blockeringslistan hade en slagsida mot konton som beskrivs som "högerextrema".
---
Även om kommunikationen kring blockeringslistan, som vi konstaterar nedan, inte innebar att företrädare för myndigheten gjorde sig skyldiga till straffbart förtal eller innebar att själva hanteringen av blockeringslistan blev att bedöma som en otillåten behandling av känsliga personuppgifter (uppgifter om politisk uppfattning) avvek den från de höga krav på saklighet och opartiskhet som måste ställas på kommunikation som rör enskildas privat- och familjeliv.
Beslutet att avblockera kontona på twitter.com och samtidigt radera den manuellt skapade förteckningen över dessa konton måste därför anses strida mot arkivlagen.
Och skam den som ger sig.
En tjänsteman vid SI mejlar bokmässan i Göteborg, från myndighetsmejlen, och ber dem tänka över beslutet att bjuda in tidningen Nya Tider.
Visserligen, skriver han, är han privatperson och kan inte tala för myndigheten men han vill ändå använda myndighetens mejl och argument för att få Bokmässan att bojkotta Nya Tider.
Kan vi bara få ett slut på detta med myndigheter och tjänstemän som aktivister?
Till och med AB:s ledarsida reagerar på det:
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/k5wmQ/ordet-ar-fritt--forklara-er
Det var till och med uppe i Riksdagen vid ett par olika tillfällen, bla här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/svenska-institutets-blockering-av-foljare_H4111422
Skriftlig fråga från Caroline Szyber (KD)
----
Och nu är det fullt katatrof-läge i regeringen och på myndigheten efter den brutala kritiken i rapporten:
http://www.folkbladet.se/nyheter/hard-kritik-mot-blockade-twitterkonton-om4719404.aspx
Minister Ann Linde kräver en skriftlig åtgärdsplan för att detta aldrig ska kunna upprepas senast den 1:a oktober.
En eller ett par tjänstemän på myndigheten lär få skipa sommar-semestern i år om de skall hinna producera en åtgärdsplan till dess.