Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-01-19 22:08:23 följande:

Moderaternas Hanif Bali skräder inte orden, men ofta tycker jag han pekar på viktiga saker och uttrycker sig enkelt och bra.

Hanif Bali Retweetade Romina Pourmokhtari

Socialdemokratisk Tolerans?: *tjänar 100kr för lite?* - Ut ur landet! *Gift och har samlag med 12 åring* - Vi måste respektera deras kultur.

twitter.com/hanifbali/status/821851849594732548
    Jag har svårt att förstå hur någon kan gilla ett inlägg där Hanif Bali påstår att socialdemokraterna skulle acceptera barnäktenskap. Det är en lögn. Socialdemokraterna och övriga partier i Sverige är starka motståndare till barnäktenskap.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-01-20 00:14:24 följande:
    FDFMGA skrev 2017-01-20 00:01:57 följande:Om jag inte minns fel så röstade samtliga riksdagspartier utom V ja till lagen mot barnäktenskap.

Varför V röstade nej minns jag inte.

Förmodligen är inte Hanif Bali fullt så okunnig som det verkar, snarare trumpifierad.
    M förespråkar en 0-tolerans mot barnäkteskap och tycker inte att s+mp gör tillräckligt mycket far att upprätthålla lagen.

Barnäktenskap (giftemål innan 18 års ålder) är i princip förbjudet i Sverige sedan 2014.

Det är kommunernas tjänstemän som hanterar den här typen av ärenden (inte politiker) så jag förstår inte varför moderaterna kritiserar S för detta. Om lagen är för svag kan man undra varför inte Moderaterna tog fram en bättre lag 2014 när man hade makten.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-20 08:22:13 följande:
    Och ännu fler stannar kvar.

I sak är det ointressant om ett företag tycker att deras organisation inte håller med - vi talar om 15000 företag nu. att få 15000 företagsledare att tycka exakt lika är knappats möjligt.

Det intressanta är riktiningen på samtalet.

Och svaret kom igår i form av AKB:s utspel.

Ditt påstående, att Den Nya Välfärden hade stöd av ett stort antal företag för förlaget att fälla regeringen och ta stöd av SD, är avslöjat som ett falsarium. I annonserna framträdde ett hundratal företag med namn men företagen var inte medvetna om att deras namn skulle utnyttjas i annonssammanhang och företagen stod inte bakom budskapet i annonserna.
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-01-20 08:35:14 följande:
    Ditt påstående, att Den Nya Välfärden hade stöd av ett stort antal företag för förlaget att fälla regeringen och ta stöd av SD, är avslöjat som ett falsarium. I annonserna framträdde ett hundratal företag med namn men företagen var inte medvetna om att deras namn skulle utnyttjas i annonssammanhang och företagen stod inte bakom budskapet i annonserna.
    Här är fakta om DNVs bedrägliga annonser.

www.folkbladet.nu/1763319/en-ynklig-ursakt-duger-inte-mot-systematiska-logner
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-20 08:40:25 följande:
    Till absolut ingens förvåning.

M erkänner till slut att riksdagspartierna måste förhålla sig till SD:s mandat.

Självklart är det inget seriöst försök att byta regering (i så fall hade hon avgett en misstroendeförklaring istället) utan ett sätt att bryta förlamingen som rådit sedan DÖ och göra det politiska samtalet mer levande.

Och den stora vinnaren på detta är KD.

Helt plötsligt ökar vinsten med, och vikten av, att rösta in med över spärren.

AKB har visat att hon varken klarar av att leda moderaterna eller alliansen. Jag tror att vi kommer att få se ett moderat parti som tappar stort samtidigt som centerpartiet kommer att öka kraftigt. Det förvånar mig inte om centerpartiet snart är det största allianspartiet.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 15:09:59 följande:
    Nä, inte ett dugg oväntat.

Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

Ca 41% mot ca 38%

Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

Löfvens huvudvärk.
    Senaste Sifo är intrassant läsning:

Det ger följande mandat sett till olika konstellationer:

Novus har undersökt vad de moderata väljarna tycker om Anna Kindbergs förslag att närma sig SD och hon har bara stöd för sitt förslag från 49% av väljarna. 28% av moderatväljarna tycker att AKBs förslag är dåligt.

Jag tror att vi kommer att få se ett moderat parti som faller fritt i opinionen och ett centerparti som kommer att gå starkt. Det skulle faktiskt inte förvåna mig och centerpartiet snart är det största borgerliga partiet.

Källor: 
    pollofpolls.se/

www.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-moderatvaljare-gillar-kinberg-batras-utspel

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 15:09:59 följande:
    Nä, inte ett dugg oväntat.

Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

Ca 41% mot ca 38%

Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

Löfvens huvudvärk.

Alliansväljarna föredrar ett samarbete med Socialdemokraterna före ett samarbete med SD så jag tror att Annie Lööf kommer att ta ansvar och lyssna på majoriteten när det blir dags att forma en regering.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6535847

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 16:06:04 följande:

Svaret på det är:

- En enda undersökning. Snitt av alla mätniningar ger siffrorna jag visar.

- En helt annan fråga som mäts, den om "fälla regeringen" och inte om att "samtala i utskotten".

- Gamla sifffror från hösten 2016 som inte mäter exempelvis en regering innehållandes M men med stöd av SD.

Men det är förståeligt att det rä fullt panik-läge hos S nu och att all möjlig spinn måste skapas för att ta tillbaka kontrollen över utvecklingen..

Jag tror att Löfven drar på smilbanden över att moderaterna har lyckats få alliansen att kollapsa. Jag tror också att Löfven i den uppkomna situationen känner sig ganska lugn..
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-23 16:24:34 följande:
    Då avsätter man Löfven till att börja med. Det är det beskedet som alla borgerliga partiledare gett.

Sedan har M och C inte enats om ifall det underlaget räcker för att bilda en ny alliansregering men här kommer nog besked innan valet.

Gränsen mellan aktivt och passivt stöd har till ganska stor del suddats ut till följd av SD:s agerande i riksdagens omröstningar. De följer inte "praxis" med nedlagda röster utan använder sin vågmästarroll på ett aktivt sätt. Det såg vi exempelvis 2013 när SD gav aktivt stöd till S-V-MP-förslaget om att bryta ut delar ur Alliansens budget och rösta ner dem och det såg vi i budgetomröstningen 2014 när de aktivt stödde Alliansens förslag.

Det blir därför i praktiken ingen större skillnad på att vara större eller mindre än de rödgröna. Psykologiskt kan det dock upplevas som en stor skillnad.
    Jan Björklund till DN:

"Vi och S skulle kunna göra en hel del bra"

mobil.dn.se/
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?