Flash Gordon skrev 2017-01-22 15:09:59 följande:
Nä, inte ett dugg oväntat.
Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.
För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten) - för då är S borta från makten för långt tid framöver.
M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.
Ca 41% mot ca 38%
Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.
L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.
Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.
Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.
Löfvens huvudvärk.
Senaste Sifo är intrassant läsning:
Det ger följande mandat sett till olika konstellationer:
Novus har undersökt vad de moderata väljarna tycker om Anna Kindbergs förslag att närma sig SD och hon har bara stöd för sitt förslag från 49% av väljarna. 28% av moderatväljarna tycker att AKBs förslag är dåligt.
Jag tror att vi kommer att få se ett moderat parti som faller fritt i opinionen och ett centerparti som kommer att gå starkt. Det skulle faktiskt inte förvåna mig och centerpartiet snart är det största borgerliga partiet.
Källor:
pollofpolls.se/
www.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-moderatvaljare-gillar-kinberg-batras-utspel