Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-04-23 18:13:38 följande:

Jag tänker exempelvis på Thomas av Aquinos bidrag till humanismens förströmmar.

Ok, då är jag med. Menar du att vi därmed föds med ett mind-set som av naturen och genom en ostörd natur alltid skulle mynna ut i jämlikhet/jämställdhet? Gäller det i så fall även uttrycken av det samma - så som demokratiska system som vårt eget, humanistiska doktriner som likhet inför lagen och så vidare? För det är nog i den senare biten som vi främst missar varandra... för jag skiljer gärna medfödda förmågor från koncepten som dessa förmågor kan forma/skapa. Annars känns det som att vi börjar luta något åt "Vi har näsor för att ha någonting att kunna hålla uppe glasögonen med."-resonemang.

Annars så håller jag med om att det inte behövs bibelstudier eller ens kristendom för att kultivera dessa värderingar - Ebba Bush Thor är dock bunden till begreppet kristen värdegrund om hon nu ska hänvisa till den kristna värdegrunden.

Är för övrigt på jobbet så kan inte alltid ge så utförlig respons som jag egentligen skulle vilja. Bara så du vet.

Nej , jag tror inte på 'naturens ädla vildar'

Människor är sociala varelser, det är en del av vår psykologi. Sen formas vi av de erfarenheter vi tar med oss, de paradigm som våra vårdnadshavare och umgänge formar i oss. De medfödda förmågorna formas av livet som det kommer till oss och så som vi kan möta det..

Ebba är formad av sitt kristna symboliska universum, så det är inte konstigt att hon tror att det är därifrån hon får eller tar sina värdegrunder.

Det betyder inte att hennes paradigm är det som gett kvinnorna sexuell frihet. Det är snarare p-piller och abort som gjort det än den kristna värdegrunden, vad det nu är så den finns i så många olika skepnader.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-23 20:03:25 följande:

Det är spännande att bolla dessa tankar med dig men vi rör oss på lite olika nivåer och missar varandra - och det är inte så konstigt när du närmare dig från ett filosofiskt håll och jag från ett beteendevetenskapligt.

Prova att förhåll dig till exemplen jag gav tidigare och svara på följande frågor i det kontext som återfinns i ditt senaste inlägg:

Hur kastar man/du/vi konceptet att läsa texter tyst på sophögen? - fundamentalt slutar att förstå texter genom annat än högläsning.

Hur kastar man/du/vi konceptet att känna avsaknad för levande varelser på sophögen och därmed aldrig mer förstår ord och fraser liksom känslorna/upplevelser som är förknippade med "Hejdå.", "Farväl.", "Saknar dig.", "Du finns inte mer." och så vidare? - draw a totalt blank.

Vore det lika genomförbart som ett individuellt paradigmskifte inom dig/för en kultur/civilisation eller ligger dessa koncept implementerade på en perceptuell nivå som i princip skulle kräva hjärnskador och/eller svår sjukdom för att upplösas helt (när de väl är implementerade i vår världsbild)?

Det finns byggklossar i vår perception som har uppstått av kultur och som är orubbliga för viljan, bortom kontroll, bortom förnuft - perceptuell evolutionspsykologi.

De byggstenar du pratar om är det som kallas paradigm eller symboliska universum. Det är också dessa personliga paradigm som skiljer på vilka känslor olika sinnesrörelser ger. Skillnaden skrivs så bra på engelska, emotions och feelings.

Nu vill jag inte vara för off-topic så jag gör det kort.

Efter att barn lärt sig läsa, knäckt koden, så slutar det aldrig läsa, all text som var ett mysterium tidigare läses automatiskt, tyst eller högt.

Menar du att detta inte kunde ske tidigare, att det skett en mental evolution, eller kulturell revolution så att det tysta läsandet möjliggjorde? Är det möjligt att den skrivna texten har brukats i olika sammanhang genom tiderna och därför har det funnit olika traditioner med högläsning eller inte.

Få se nu.. Första goglingen sätter högläsning vs tyst läsning I ett kulturellt sammanhang, inget annat än teknik som möjliggör en ny kulturell möjlighet.. Ingen konceptualisering annat än att text inte enbart handlar om att förmedla religion eller heliga skrifter. Tekniska framsteg gör att text blir tillgänglig för andra producenter och konsumenter.

fof.se/textruta/fran-hoglasning-till-tyst-lasning
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 20:26:52 följande:

Vilka fantastiska konspirationsteorier som serveras. 

Tänk om allting inte handlade om SD? Vad trist ni skulle ha det...

Vi får se om SD kan lyckas samarbeta om en sakfråga utan att pressa sina egna unkna frågor på de andra. Inget tyder på att de kunnat göra det hittills. Men kanske har de förstått att vägen till inflytande inte går genom utpressning.

Kommer KD att kunna hålla emot om SD pressar på..

Jag tror att M kommer att ha det mycket svårt
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-24 08:30:05 följande:

Nej, det är inte byggstenarna som jag pratar om. Du pratar om erfarenheter som formar oss på en konceptuell nivå som vi kan ompröva - jag pratar om någonting fundamentalt annorlunda om än i samma område.

Du pratar om symbolspråk som i olika perspektiv -differenser i perceptuella top-down processer - medan jag pratar om 1.) den totala avsaknaden av symbolspråk/koncept, lika blankt som medvetandet innan vi föddes, kring någonting som exempelvis avsaknaden till levande varelser och om 2.) när sådan avsaknad fylls med ett symbolspråk/konceptualliseras, som när exempelvis människor började läsa tyst.

Du pratar om att formas av erfarenheter. Jag pratar om fenomen som när exempelvis Sydamerikas urbefolkning inte kunde erfara spanjorernas skepp överhuvudtaget.

När jag skrev "Draws a total blank." så menar jag inte "Draws something else." utan ordagrant.

Ja, jag menar mental evolution (dock inte mental revolution) - hence perceptuell evolutionspsykologi.

Ska ordna träffsäkra sökord när jag har kommit hem och kan (läs till: samt orkar) bläddra efter sådant i studielitteraturen.

'tabula rasa' är väl ändå avfärdat.

Vi pratar förbi varandra då vi förstår saker på olika sätt. Jag uppfattar att jag pratar om underliggande saker och du saker som ligger över.

Men jag tror inte att denna tråd är rätt. Startar du en annan tråd så fortsätter vi där.
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-24 16:21:01 följande:

Ja, just det konspirationsteori. Att KD nu svarat på en invit från V ser tydligen de personer som ser SD-are överallt, som att KD nu krattar manegen för ett intimt samarbete med SD. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Om nu KD hypotetiskt svarar på en liknande invit från SD, kanske om äldrevården och förbättringar lär det ylas i högan sky om att fjärde riket står och knackar på dörren. 

Får lov att ställa frågan då jag undrar: Förnekar du nyssnazisternas ideologiska grund?

Och följdfrågan är om du anser att SDs ideologiska grund förändrats i grunden från då BSS grundade dem jämfört med nu?

Om SD vill samarbeta om en sakfråga skulle detta vara en världsnyhet, i tidigare fall har SD röstat ned sina egna sk sakfrågor med hänvisning till att förslagen inte varit bra nog utan att det varit bättre att behålla saker så som SD inte vill ha dem. Det har naturligtvis varit svepskäl i försök att få gehör för sin enda fråga, vilket de alltså inte fått.

SDs parlamentariska mognad är nära noll och jag hoppas att ingen tar i dem och deras förslag förrän de visat sig mogna uppgiften att sitta i riksdagen.
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-25 18:00:51 följande:

Konstaterar bara att S styrt Malmö (med ett par undantag) sedan 1919, och att antisemitismen i staden är i ökänd vad gäller Sverige.

Vem skyller du på? Kent & Ted Ekeroth eller Paula Bieler?

Jag menar ingenting alls, det är du själv som gör en koppling till vad tyska kristdemokrater gör, eller inte gör.

Sluta upp med att koppla mig till dina fantasier!

Vad säger du själv om att Tro och Solidaritet tillåtit att en grupp inom föreningen fått stryka sexuell läggning från skyddsvärda diskrimineringsgrunder?

"Det är OK när vi gör det" ?

Eller?

Jag kallar det rasism.

"S-********* kan inte förväntas ha samma förståelse för HBT-personer"  (Weiderud)

De låga förväntningarnas rasism. Eller acceptans för identitetspolitik gällande vissa grupper.

Något som förresten genomsyrat hela ungdomsförbundet i Skåne.

Det handlar inte om S eller något annat parti.

Det är tyvärr så att rasism, nazism, fascism, antisemitism och annan främlingsfientlighet har funnits i större utsträckning i Skåne än i andra delar av Sverige.

Vad det berott på är oklart, men skåne är relativt nyligen en del av Sverige och det har funnits en lång rad av missnöjespartier som kämpat för att få tillbaks makten som 08orna tagit. Missnöjespartierna har haft tydliga inslag av idéer som varit och är främlingsfientliga och skeptiska mot etablissemanget från huvudstaden.

Det finns ett skäl till att SD bildade sin första lokalavdelning i Skåne och att deras inflytande i politiken är störst i Skåne.

Det fanns ett utbrett kontaktnät mellan skånes fascister/nazister och europeiska fascister/nazister efter andra världskriget tex

sv.m.wikipedia.org/wiki/Malmörörelsen

Är bara ett exempel.
  • Padirac

Judiska gruppers extra utsatthet i malmö vara fake news som bla SD sprider.

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/judiska-forsamlingen-grova-overdrifter

'? Antisemitismen i Malmö är ett tillräckligt allvarligt problem, utan att man, som SD, behöver ta till grova överdrifter och kalla judar som flyttar från Malmö för internflyktingar. Judar flyttar från Malmö av olika skäl, där antisemitismen är ett av dem, säger Freddy Gellberg.

LÄS MER: SD skriver debattinlägg i Wall Street Journal

Kommunalrådet Andreas Schönström (S) ger samma bild. De judar som flyttar gör det frivilligt på grund av jobb eller för att de vill till platser där församlingarna är större. Antisemitism och främlingsfientlighet är ett problem i hela världen och inte större i Malmö än på andra håll, och det har inte blivit värre ? tvärtom, säger han.

? Problemet finns i vårt samhälle precis som i hela världen. Vi träffar judiska församlingen varannan månad och pratar om hotbilden. Vi träffades senast i måndags och hoten har inte blivit fler, snarare tvärtom. Fler vill till exempel sätta sina barn på judiska församlingens förskola än tidigare.'

• Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-26 20:24:21 följande:

Och så fick du på något sätt in SD i det hela. Varför är jag inte förvånad?

Du vet såklart bättre än mig hur utsatta den judiska befolkningen är i Malmö (och Helsingborg, där jag levde i 25 år) Hur kunde jag inbilla mig att mina egna upplevelser av hur utvecklingen varit skulle vara någonting värda i en vänstervurmaraktivists ögon.

Dumma mig.

Nu är du mer än lite snarstucken och svartvit.

Dina upplevelser är naturligtvis de du har, men du har inte alla eller varje persons upplevelser.

Så jag hittade ngt som skulle vare mer generellt gällande än din personliga upplevelse.

Ordföranden i judiska församlingen samt kommunalrådet (s) var överens om beskrivningen att SD överdriver då de påstår att judiska grupper/personer flyttar från Malmö av enbart skälet att antisemitism finns, kommunalrådet pekar också på att det är bättre än det varit.

Om du vill känna dig dum gör du dig en otjänst då du absolut har rätt till din upplevelse och dina känslor.

Ja, jag drog in SD då du repeterade i stort sett samma påståenden som SD spridit och som alltså anses vara falska påståenden enligt ordföranden i judiska församlingen och av kommunalrådet.
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-26 22:27:32 följande:

Nä, jag talar inte bara om mina egna upplevelser, jag talar om mina syskons och syskonbarns och deras vänners upplevelser.

Jag skiter i vad SD säger! 

Få in det i skallen någon gång!

Det är ju svårt att få det sämre än vad det var under förre komunalrådet Ilmar Reepalus (van)styre av Malmö.

Om du tror att alla församlingsmedlemmar i Malmö unisont står upp bakom vad ordföranden säger så tar du fel. Det är långt ifrån någon homogen grupp.

Så det finns olika syn på saken? En del håller med dig och andra håller med ordföranden.

Så hur är det då? Vad stämmer om man tittar på mer än enskilda personers upplevelser?

Det verkar som att SD talar osanning i alla fall.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-04-27 10:46:03 följande:

Det VERKAR..... Padi, som att SD talar osanning. Det "generella" som du har hittat är påståenden gjorde av två personer som är väldigt angelägna om att framställa Malmö i bästa dager.

Två, personer Padi.

Varför i HELVETE är det bara dina "källor" som räknas och inte Rebecka samt stor del av hennes familj....?!

Rebecka har iaf bott på platsen (under TJUGOFEM års tid) det handlar om och borde ha förstahandsinformationen om hur det faktiskt FUNGERAR i Malmö och Helsingborg.

Är folk (två personer) som de fakto har viss nytta av att frisera sanningen en gnutta dina bästa källor...!

Jag såg nämligen inga som helst FAKTA på kommunalrådets påstående. Eller ordföranden för Judiska församlingen påståenden heller för den delen...

Ha en fortsatt skön helg, Padi. På riktigt.

Det fanns faktiskt belägg för deras uppfattning i artikeln, om du läste den.

När du har identifierat detta och har motargument kan vi fortsätta Anton.

Under tiden ställer jag frågan varför dessa herrar skulle ha för intresse av att skönmåla läget, var och en av dem? Redogör för detta med belägg för varför de faktiskt inte är trovärdiga.

Varför skiljer vi på en personlig uppgift och de uppgifter som kommer från officiella källor i detta fall? Vad är skillnaden här Anton?

Du ser i mitt inlägg att jag inte avvisat abigayle's /Rebeckas upplevelser. Jag har tillskrivit dem hennes personliga erfarenheter. De andra uppgifterna ser inte bara hennes personliga erfarenheter utan ser till en större grupps samlade erfarenheter. De förnekar inte heller problemen utan tar dem på allvar utan att svartmåla _hela_ bilden
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?