Har du förtroende för regeringen?
Jag tänker exempelvis på Thomas av Aquinos bidrag till humanismens förströmmar.
Ok, då är jag med. Menar du att vi därmed föds med ett mind-set som av naturen och genom en ostörd natur alltid skulle mynna ut i jämlikhet/jämställdhet? Gäller det i så fall även uttrycken av det samma - så som demokratiska system som vårt eget, humanistiska doktriner som likhet inför lagen och så vidare? För det är nog i den senare biten som vi främst missar varandra... för jag skiljer gärna medfödda förmågor från koncepten som dessa förmågor kan forma/skapa. Annars känns det som att vi börjar luta något åt "Vi har näsor för att ha någonting att kunna hålla uppe glasögonen med."-resonemang.
Annars så håller jag med om att det inte behövs bibelstudier eller ens kristendom för att kultivera dessa värderingar - Ebba Bush Thor är dock bunden till begreppet kristen värdegrund om hon nu ska hänvisa till den kristna värdegrunden.
Är för övrigt på jobbet så kan inte alltid ge så utförlig respons som jag egentligen skulle vilja. Bara så du vet.
Människor är sociala varelser, det är en del av vår psykologi. Sen formas vi av de erfarenheter vi tar med oss, de paradigm som våra vårdnadshavare och umgänge formar i oss. De medfödda förmågorna formas av livet som det kommer till oss och så som vi kan möta det..
Ebba är formad av sitt kristna symboliska universum, så det är inte konstigt att hon tror att det är därifrån hon får eller tar sina värdegrunder.
Det betyder inte att hennes paradigm är det som gett kvinnorna sexuell frihet. Det är snarare p-piller och abort som gjort det än den kristna värdegrunden, vad det nu är så den finns i så många olika skepnader.