Konstatera skrev 2016-06-19 02:17:10 följande:
Som vanligt går det vi sunda predikar dig över huvudet! Vad vi menar är att en större sakpolitisk framförhållning motverkar extremism av alla desssorter. Ditt tankesätt är precis detsamma som anhängarna av Hitler - bara det att du står på en annan sida. Samtidigt är du med och skapar den andra sidan. Inte bra!
Sunda till skillnad från osunda. Jag associerar behovet att kalla någons politiska åsikt för osund till just den del av den politiska kartan där bland andra SD befinner sig - eller Donald Trump eller Teaparty-rörelsen eller Moralisk upprustning (fast de sistnämnda har nog avsomnat sedan länge).
Jag vet inte hur de båda regeringspartierna ställer sig till SD-motioner i riksdagen, vet inte ens om de tagit ställning. Oavsett om de generellt röstar nej till alla SD-motioner eller om de kan tycka att exempelvis hunddagis i riksdagen är en lysande idé och ge sitt bifall så påverkar det inte mitt förtroende för regeringspartierna.
Jag kan finna argument för bägge ståndpunkterna. Typ mot bakgrund av SD:s rasism i allmänhet och partiets försök att utöva politisk utpressning i riksdagen väljer vi att betrakta varje motion från SD-ledcamöter som en del av en helhet vi bestämt tar avstånd från. Eller - om det läggs en motion från en eller flera SD-ledamöter som till sitt sakliga innehåll vi oreserverat kan ge vårt stöd så finns det inga skäl att rösta nej till motionen bara för att den kommer från en representant för SD.
Det senare måste ju inte nödvändigtvis innebära ett samarbete med SD - även om steget kanske inte är så långt till att man i så fall inbjuder till samarbete. Men självklart går det att vara konsekvent och avvisa alla eventuella kontaktförsök från SD där de vill stämma av för att försäkra sig om stöd.
För mig är det viktiga att man inte samarbetar med SD, att ge sitt bifall till en SD-motion innebär inte samarbete enligt mitt sätt att se.
Vet du förresten hur de övriga riksdagspartierna ställer sig till SD-motioner - om de bedömer dessa utifrån deras sakinnehåll eller om de konsekvent röstar nej?
Har ställt frågan tidigare i tråden utan att få svar.