Har du förtroende för regeringen?
FDFMGA skrev 2018-02-08 13:26:38 följande:
Kunde inte hitta ETC-artikeln.Men det spelar ingen roll vad enskilda männoskor i filmen är eller står för. Vad de inte står för som grupp är en bild av hur Sverige av idag ser ut. Jag har inte sett en etnisk svensk städare på många år, men LO hade valt en sådan att representera dem som städar.
KillBill skrev 2018-02-08 13:01:50 följande:
Kan erkänna att jag fick "ont i magen" när jag såg filmen första gången men förhoppningsvis var det ett olycksfall i arbetet. Mina tankar gick inte till SD och NMR, de gick till 1a maj, Ådalen och arbetarrörelsen. Det beror kanske på vilka referenser man har bakåt.
Jag tänkte också på att det var en röd flagga och _inte_ en svensk flagga, jag tänkte på att det finns krafter som vill göra SD till ett arbetarparti, för vanligt folk, att det tidigare pratats om att det är många inom LO-kollektivet som röstat på SD.
Jag tänkte vidare på att Alliansen vann valet 2006 på att ta politiskt ägandeskap över 'arbete' - reflekterade över att LO kanske försöker göra samma sak, dvs ta politiskt ägandeskap över 'vanlig folk'?
Mycket av den politiska debatten handlar om att ta ägandeskap över olika verklighetsbeskrivningar, det är där den stora politiska kampen står idag, hur ska vi beskriva verkligheten, är det svenska samhället i fritt fall som skrikhögern vill göra gällande? När arbetslinjen är samma sak som en bortre parentes i samhällets stöd till dödligt sjuka eller arbetsoförmögna som inte kan gör mer än att röra en arm och därför mycket väl kan utföra ett imaginärt arbete, när arbetslinjen är samma sak som att människor är för friska för att få stöd från samhället men för sjuk för att tas emot som arbetssökande, då är det tydligt att ett politiskt ägandeskap av en fråga är avgörande för hur verkligheten beskrivs.