Har du förtroende för regeringen?
Om det är din uppfattning att regeringen ska lastas för statskulden från det datum som den tillträdde (trots att det är uppenbart att den nuvarande regeringen inte påverkade statsskulden storlek under de första månaderna vid makten) då bör du rimligen också anse att den nuvarande regeringen ska tillgodogöra sig allt positivt som kan ha inträffat i början av den nuvarande regeringens regeringsperiod trots att det var initierat av den förra alliansregeringen. Jag tänker exempelvis på att vi i slutet av 2014 började se resultatet av att alliansens bedrev en bostadspolitik. Med ditt synsätt blir resultatet av den förra regeringens tid vid makten än mer magert än vad jag tycker är rimligt.
Notera dock att jag talade om den ekonomiska politiken genom budgeten; statsskulden kan ju bero även av andra faktorer som regeringen inte alltid kan påverka., såsom effekter av en tidigare regerings politik. Om dessa effekter råkar inträffa först under en senare mandatperiod, måste dock dessa rimligen tillskrivas den förra regeringen.