Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-01-12 13:47:13 följande:
    Bäst vore om staten återtog all verksamhet som förr gick under SJ, för då fanns också vinster att återinvestera, som nu privata bolag istället håvar in.
    Det håller jag helt med om, speciellt nu, nu när vi vet att järnvägen kommer att bli allt mer involverad med lastbilstrafiken.

Laster blir hanterade nåt sån´t här: 

Hämtas från tillverkare/säljare, körs med lastbil till järnväg--> godset körs på järnväg --> hämtas vid järnvägen av lastbil och körs sen ut till köpare/slutdestination.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-12 15:43:57 följande:
    Ja, så har det ju aldrig tidigare gått till! Glad
    Jodå, men aldrig på det här sättet, att det blir ungefär som med fartygens roll on roll off, och absolut inte i den här mängden.
    Idag körs massor med bil hela vägen från norr till söder och tvärtom i Sverige, det kommer att försvinna helt, och kvar blir bara sträckorna mellan tågstation/terminal och ut till slutkund.

Det kommer även att gå hela ekipaget inkl dragbilen med järnväg, vid längre sträckor.
    Så det kommer att minska biltrafiken med många 100-tusentals mil, och du mommer inte att få se dom större vägarna fyllda av lastbilstrafik.
    Och det kommer att minska slitaget, utsläppen och olyckorna på vägarna markant.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-12 15:48:39 följande:
    Ny statistik visar att 10% färre ärenden lämnades över från polis till åklagare under 2016 jämfört med 2015. Tittar man enbart på december månad är minskningen hela 24%:

www.svt.se/nyheter/inrikes/polisens-resultat-...

Det börjar verkligen bli dags att sparka ut politruk Eliasson.
    Och vad skulle det göra för skillnad? Svar= Ingen alls.
    Jag tror på Alliansen:s, regeringen:s och G-W:s m.fl sakkunnigas lösning, alltså de som vill se fler Poliser och att dom som finns gör sitt jobb.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-12 15:13:02 följande:
    Jepp. Ayn Rands llla blåSkrattande
    Jag tänkte mer på Lilla Bakboken" av feministen Hans Scheike., eller har jag blandat ihop nåt nu. Skäms
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-12 18:58:42 följande:
    Även Ygge engagerar sig:

Ja det var ju det det han sa i nov eller möjligen i början på dec förra året, att Polisen fick året ut på sig att åstadkomma en förändring, annars så skulle han ha ett "samtal" med Eliasson, så det är bara ett löfte han uppfyllt.

Tror det gällde med att omfördela Poliser till förorterna och andra platser med hög kriminalitet, från ställen med låg kriminalitet.
    Det är bl.a det som omorganisationen ska kunna göra, men hittills har det inte fungerat som tänkt,eller inte alls, och visade inte Polisen resultat på just det området, så skulle Ygeman ha det där "samtalet".

Om du brukar se "Veckans Brott" så har jag för mig (osäker) att det även nämdes där, den gången både Eliasson och Ygeman var där.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-12 19:58:19 följande:
    Var det han som var Leif Boorks grafolog?
    Dom kunskaperna har inte jag heller..,hmm, vi får plugga på svensk idrottshistoria, för där är det visst en informationslucka som måste åtgärdes, och så kan vi inte ha det.. Förvånad
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-16 10:05:16 följande:
    M ville ge en otrolig massa pengar till banverket för upprustning av järnvägen under sin tid (runt 2012 tror jag), men Banverket tackade nej till så mycket för man hade inte resurser att sätta in för det jobbet.....
    Det är illa när det blir så, och inte är det bättre idag, tvärtom, nu saknar vi arbetskraft inom många områden.
    Vi kan bara att hoppas att de som nu inte är anställningsbara, får den utbildning som behövs för att fylla några av de vakanser som finns.

Tyvärr klagas det på allt från Allians-håll, som har med styrning av (gymnasie)utbildningen att göra.., alla ska få välja den utbildning dom vill ha, och vi/staten ska inte lägga oss i det.
    Hur SD står i den frågan vet jag inte.

Själv har jag ingen lust att betala för/lägga skattepengar på, utbildningar som redan har ett överskott på personal, och som leder tillarbetslöshet efter genomgången utbildning.
    Det måste vara bättre att lägga ner de utbildningar som bekostas med skattepengar, och som ger små möjligheter till en anställning, och låta de som ändå vill skaffa sig den utbildning, betala för den själv.

Jag kan inte se att det är annorlunda än när vi själva bekostar en utbildning som inte finns här, men som går att få på annat ställe än i Sverige, eller utbildningar vi köper senare i livet.

• Världsmedborgare
    Världsmedborgare skrev 2017-01-16 15:32:26 följande:
    Det är illa när det blir så, och inte är det bättre idag, tvärtom, nu saknar vi arbetskraft inom många områden.
    Vi kan bara att hoppas att de som nu inte är anställningsbara, får den utbildning som behövs för att fylla några av de vakanser som finns.

Tyvärr klagas det på allt från Allians-håll, som har med styrning av (gymnasie)utbildningen att göra.., alla ska få välja den utbildning dom vill ha, och vi/staten ska inte lägga oss i det.
    Hur SD står i den frågan vet jag inte.

Själv har jag ingen lust att betala för/lägga skattepengar på, utbildningar som redan har ett överskott på personal, och som leder tillarbetslöshet efter genomgången utbildning.
    Det måste vara bättre att lägga ner de utbildningar som bekostas med skattepengar, och som ger små möjligheter till en anställning, och låta de som ändå vill skaffa sig den utbildning, betala för den själv.

Jag kan inte se att det är annorlunda än när vi själva bekostar en utbildning som inte finns här, men som går att få på annat ställe än i Sverige, eller utbildningar vi köper senare i livet.

Jag glömde skriva, att det är ett tag sen jag hörda nåt om det här med utbidningen, så saker kan ha förändrats.

• Världsmedborgare
    Mickeuppe skrev 2017-01-16 11:34:11 följande:
    Det är kaos. Längtar tills nästa val och hoppas på bättring.
    Om du med bättring menar att personalbristen ska lösa sig, så får du fortsätta att hoppas i minst 3-5 år till, troligen mer, då ännu ingen kommit ett sätt att krympa utbildningstiden.
    Det finns inte ens någon som lagt fram ett förslag som gör att vi får tag i folk som är anställningsbara, alla oavsett parti bara säger att vi måste anställa fler.
    Men som sagt, då måste vi först hitta de vi kan anställa.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-17 15:48:57 följande:
    Och Sverige är nu utsett till västvärldens mest innovativa land, dock ej världens - Sydkorea ligger ännu före oss.

Vi sverigevänner gläds förstås medan skrikhögern i vanlg ordning skränar om någon detalj som de sällan ens har förstått.

www.di.se/nyheter/lista-sverige-mest-innovati.../
    Herrejävlar, ännu mer att fira för oss Sverigevänner.
    Fast dom kunde väl ha väntat lite med den utmärkelsen, det har nyss varit Jul och nyårs firande, firande som världens bästa land och utmärkelsen som ett av de länder med bäst företagsklimat, mycke firande blir de.

Det kostar på att vara svensk idag.., knappt har jag hunnit svälja Julmaten och firat av storhelgerna, så är det dags att hylla Sveriges alla duktiga innovatörer
    Nu gäller det att vara uppfinningsrik (!) om vi ska hinna med allt firande.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?