KarlssonsKalle skrev 2017-01-16 10:05:16 följande:
M ville ge en otrolig massa pengar till banverket för upprustning av järnvägen under sin tid (runt 2012 tror jag), men Banverket tackade nej till så mycket för man hade inte resurser att sätta in för det jobbet.....
Det är illa när det blir så, och inte är det bättre idag, tvärtom, nu saknar vi arbetskraft inom många områden.
Vi kan bara att hoppas att de som nu inte är anställningsbara, får den utbildning som behövs för att fylla några av de vakanser som finns.
Tyvärr klagas det på allt från Allians-håll, som har med styrning av (gymnasie)utbildningen att göra.., alla ska få välja den utbildning dom vill ha, och vi/staten ska inte lägga oss i det.
Hur SD står i den frågan vet jag inte.
Själv har jag ingen lust att betala för/lägga skattepengar på, utbildningar som redan har ett överskott på personal, och som leder tillarbetslöshet efter genomgången utbildning.
Det måste vara bättre att lägga ner de utbildningar som bekostas med skattepengar, och som ger små möjligheter till en anställning, och låta de som ändå vill skaffa sig den utbildning, betala för den själv.
Jag kan inte se att det är annorlunda än när vi själva bekostar en utbildning som inte finns här, men som går att få på annat ställe än i Sverige, eller utbildningar vi köper senare i livet.