Ascendere skrev 2016-04-27 10:44:55 följande:
Fullt så enkelt är det inte.
För att hänfalla år anekdotiska exempel för en stund så har vi liksom många andra en person som städar hemma hos oss ibland, med RUT-avdrag är det precis att vi har råd, dvs kostnaden blir densamma som om jag eller min partner hade städat hemma istället för att jobba. Hade kostnaden varit högre hade vi inte haft råd.
Så visst kan lägre löner och avgifter skapa fler jobb.
Men det där är subventionerade jobb, inte låglönejobb där vi/staten inte ska betala lönen.
Införandet av sk låglönejobb är och kommer aldrig att bli något annat än ett redskap för att sänka lönerna, och det kommer i sin tur att skapa konflikter på arbetsmarknaden.
Trots att jag är företagare har jag väldigt svårt att se nån som helst fördel med dessa jobb.., vad jag ser hos företagare idag, är inte krav på lägre lön eller ö.h.t fler låglönejobb.
Det är istället arbetskraft som efterfrågas, och svårigheten att få tillgång till alla de som kommit hit som flyktingar och deras kunskaper.
-----
Jag såg f.ö nu att restaurangbranchen någonstans (missade vart) har börjat validera invandrare för att få tag i den arbetskaraft dom har så oerhört att få tag i.
Det är i det närmaste kris inom deras yrken, just för att de inte får tag i arbetskraft, så jag är helt säker på att vi behöver fler sådana initativ för att få folk i arbete.
Tyvärr så är det svårt att nå ut till allmänheten med, att det inte är arbetslösheten som idag är det största problemet, utan att få tag i folk till de yrken som saknar arbetskraft.
Jag hoppas du/ni får en AHA upplevelse när ni tänker efter och ser sambandret mellan arbetslöshetssiffrorna och avsaknanden av arbetskraft, dom är ju båda sidorna av samma mynt.
Men som jag säger, bristen på arbetskraft löser vi inte med låglönejobb, skulle några sådana behövas, t.ex som en form av introduktion till arbetsmarknaden, då kan vi stå för dom själva.
Så vill vi sätta fart på integrationen, måste vi ge de företag som behöver anställa, all info som finns om våra invandrare vad gäller deras kunskaper, och sen låta företagen bestämma vilka som är anställningsbara, och kan vi, ska vi hjälpa till med ev kompletterande utbildningar i fall det behövs.