Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

Rataxes skrev 2017-01-09 16:54:57 följande:

Jag vet mycket väl att du tycker att andra ska vara med och betala för att du ska få leka med dina solpaneler och låtsas vara klimatmessias.
    Bra, för ju fortare det går att bygga om Sverige (Världen) för tillverkning av egen el, desto fortare kommer vi att få mer pengar över till annat.
    Det gäller även dig, så gläd dig över att du kommer att kunna köpa fler liter bränsle till dina fordon, så glädjer jag mig åt få vara med att skynda på övergången till "närproducerad el".
    El som kommer att ge oss alla ännu lite mer av välfärd

Och du Rataxes, har du tänkt på, att just det du kallar för "att  andra ska vara med och betala för det du ska få leka med", även gäller det mesta du använder och leker med?
    Inte tänkt på det? Eller du förstår kanske inte vad jag menar?

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2017-01-09 19:33:27 följande:
    När statliga Lernia utbildar är det OK med övervinster, när statliga apoteksbolaget säljer livsviktiga mediciner är det också OK. Dubbla måttstockar är OK när såssar får bestämma.
    Men nu är det väl ändå nån sorts bitterhet som talar för dig?
    För du om nån är ju emot skatter på i stort sett på allting, ändå säger du här, att du tycker det är OK att du ger bort dina skattepengar, men inte OK, om du istället får tillbaka dom?
    Förklara gärna hur du får det att gå ihop, ochvarför inte det är dubbla budskap.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-09 22:14:42 följande:
    Blir inte verksamheten i de statliga bolagen lidande av att man pressar ut så mycket vinst som möjligt ur dem? Det är ju annars standardargumentet från vänsterhåll mot "vinster i välfärden".
    Nej, men alla företag försöker alltid att maximera sin vinst, så det är inte det som är så fel.
    Utan att våra pengar inte ska gå till vinstdrivande företag, som konkurrerar med vår egen verksamhet.

De företag som vi/staten äger, får som du måste veta, inte konkurrera med privatägda företag med hjälp/bidrag/subventioner från våra skattepengar, det är olagligt.

Så jag förstår verkligen inte hur någon kan försvara det som är olagligt för oss och våra/statens egna företag, ska vara lagligt för privatägda företag.
    Att det är OK att göra det med våra skattepengar, och ännu värre, göra det i vinstsyfte, nåt som inget annat land i Världen tillåter.

Vill det privata vara med och driva delar av vår/statens egen verksamhet, så tycker jag det borde vara glasklart att det endast ska få göras på samma villkor.
    Annars så saboterar ju vi för oss själv och tär på kassan som ska gå till vår välfärd.

Jag vet inte hur många ggr jag försökt att få en förklaring, men aldrig fått ett enda svar på den frågan.
    Utan de "svar" som ges, handlar alltid om hur bra det privata sköter företagen, hur mycket billigare dom kan göra det, o.s.v.'

Men det är ju inte det det handlar om, ändå är det precis dom svaren som alltid återkommer.
    Ingen är emot att det privat driver dessa företag, tvärtom, det är hur bra som helst om dom kan göra det.
    Utan att dom vill göra det med pengar från våra gemsamma skatteintäkter som är avsedda till allas vår välfärd , och inte som i vanligt privat företagande, driva dom med egna pengar.

Hur det ens kan kännas rätt, att försvara nåt sån´t, det är för mig helt obegripligt.
    Det är som att vilja driva ett eget företag, och samtidigt betala nån annan med egna pengar, för att andra ska kunna konkurrera ut dig.
    Få det att gå ihop, om du/ni kan.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-10 08:13:09 följande:

Om omorganisationen helt i sig själv är orsaken till bristerna i hur polisen fungerar så borde ju någon ha tagit tag i det, vilket borde vara antingen Eliasson eller inrikesminister Ygeman...
    Att det inte hänt tidigare (nu är det iaf på gång) det beror antagligen på den sedvanliga oförmågan hos politiker, att vilja erkänna sina misstag.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-10 00:29:43 följande:
    Staten lägger pengar på en massa annat som inte sorterar in under välfärd.
    Ge gärna exempel på vad det är för en "massa annat".
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-10 08:27:00 följande:
    Den oförmågan är väl känd.

www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/v...
    När min idol G-W är i rutan, då missar jag sällan det, dessutom gillar jag hans böcker.

G-W och terrorexperten Hans Brun, är två personer jag verkligen litar på och inte längre kollar upp, om det dom säger är rätt.., kanske dumt, men jag har aldrig kommit på dom att ha fel i sakfrågor.

Hade G-W fått styra upp Polisen, så hade vi med stor säkerhet haft en av de bäst organiserade och effektiva polismyndigheter i hela Världen, säkert helt i klass med den brittiska.

Samma med Hans Brun, men han kanske har mer inflytande hos Polis, SÄPO, SÄK och MUST än vad som syns utåt, trots att han "bara" är forskare.
    Han borde iaf ha en rådgivande roll hos dom organisationerna/myndigheterna, för han verkar vara av samma skrot och korn som G-W, d.v.s påläst, uppdaterad och begriplig.
    Dessutom en person man direkt känner förtroende för, åtminstone gäller det för mig.
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:23:08 följande:
    Det var ingen av vänstermupparna som ville kommentera att folket tröttnat på den rödgröna röran...

www.gp.se/nyheter/sverige/sifo-v%C3%A4ljarna-...
    Har för mig att jag gjorde det, och jag lär väl vara en som du kallar vänstermupp.

Men iaf, svaren i den där "undersökning"  är så motsägande i sig själv, att den helt saknar trovärdighet, ser du inte det?

För det går inte ihop, att påstå att välfärden är bra, samtidigt som man tycker att nästan allt annat är dåligt.
    Att det som anses fungera dåligt i undersökningn, måste fungera bra, för att det ska bli nån välfärd ö.h.t.
    Så glöm den där undersökning, den är ändå helt fel utförd, eller om du hellre vill, de som svarat har ljugit, eller inte förstått hur välfärd uppnås.

Jag tycker f.ö det är många undersökningar som numera är rent nys, av de som är politiska.
    Många är utformade så, att det är lätt att se vilka svar beställaren önskar att få.
    Och för att det ska bli nån substans att tala om, så måste man ofta veta mycket mer om de som svarat, för att det ska gå att tolka, varför svaren ser ut som dom gör.

• Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-10 10:07:12 följande:
    Där har du en tydlig skillnad mellan alliansen och S, där alliansen inte sällan tycks ha sett det som ett självändamål att fördärva offentliga medel, eller snarare att allokera dem till privata intressen i stället medan S gärna ser att statliga och kommunala bolag gör vinst, en vinst som sedan gagnar välfärd och samhällsekonomi.
    Det som är så ledsamt, är att all lobbyism från borgerligt håll lyckats så bra med att övertyga, att våra egna företag ägs av nåt ondskefullt som kallas Staten.
    Så numera har många medborgare ingen aning om, att det är vi skattebetalare som är ägare till dessa företag.
    Att det är dessa numera sålda och privatiserade företag, som vi till stor del byggt upp vår välfärd med, som har varit en trygghet i dåliga tider, och som till viss del, bekostat våra pensioner m.m.

Jag säger inte att statliga företag är det bästa, utan bara att vissa typer av statligt företagande behövs,
    för att vi inte helt ska vara i klorna på marknadskrafterna och konjunkturen.
    Dit hör de företag som ger oss de tjänter och produkter som utgör ryggraden i ett land.
    Vad/vilka det är, det kan ni säkert räkna ut själva, så jag avstår från att göra nån uppräkning.

Det betyder inte att vi/staten ska äga allt sån´t, men tillräckligt många så att vi kan ge den service som en regering ska kunna leverera till alla invånare och privata företag.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-10 22:22:49 följande:
      Privata bolag är ju inte tvugna att bedriva någon verksamhet alls, utan kan välja och vraka bland de uppdrag som finns och välja bort de som ger låg eller ingen vinstmarginal, det valet kan inte stat, kommun eller landsting göra.
    Och det gör att den verksamhet som blir över för oss/staten att sköta, är den som kostar allra mest, d.v.s den kräver mycket personal, dyr utrustning och dyra lokaler.
    Och då blir förstås även påståendet, att det privata är billigare och effektivare en ren lögn.

Fan vet, trots kostnaden, om inte vi skulle ta och skaffa oss en lika effektiv lobbyorganisation som de privata företrädarna har, så att vi effektivt kan bemöta deras propaganda.
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-11 10:22:34 följande:
    Nu vet jag inte vad som är motsägelsefullt...
    Man har frågat folk vilka man anser kunna styra landet bäst på en rad områden. På samtliga utom ett var det ett övertag för M jämfört med S...
    Men det är ju hur glasklart som helst, välfärd som S fick högt betyg för, det skaps ju av det som S fick lågt betyg för!
    Eller om du hellre vill. En bra och hög välfärd, det är ett bevis på att det mesta i ett land fungerar väldigt bra.

Kan det bli mer motsägelsefullt än så?
    Eller avser inte frågorna hur det ser ut i Sverige i dagsläget, menar du?
    Eg så spelar det ingen, för om S kan skapa välfärd, så beror det enbart på att dom lyckas bra med det övriga åxå.

Och lika märkligt blir det omvända, att M skulla vara bättre på allt men dåliga på välfärd.., men välfärd får vi ju på köpet i det fallet.
    För M kan ju inte mena (eller kan dom?), att dom skulle blåsa svenska folket på välfärden, genom att lägga beslag på alla skatteintäkter som genereras när Sverige går bra, och inte använda dom pengarna till allas vår välfärd?

Huvva, hemska tanke om det skulle vara sant, då måste vi akta oss för att lägga en röst på M.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?