Kung Markatta skrev 2017-01-09 22:14:42 följande:
Blir inte verksamheten i de statliga bolagen lidande av att man pressar ut så mycket vinst som möjligt ur dem? Det är ju annars standardargumentet från vänsterhåll mot "vinster i välfärden".
Nej, men alla företag försöker alltid att maximera sin vinst, så det är inte det som är så fel.
Utan att våra pengar inte ska gå till vinstdrivande företag, som konkurrerar med vår egen verksamhet.
De företag som vi/staten äger, får som du måste veta, inte konkurrera med privatägda företag med hjälp/bidrag/subventioner från våra skattepengar, det är olagligt.
Så jag förstår verkligen inte hur någon kan försvara det som är olagligt för oss och våra/statens egna företag, ska vara lagligt för privatägda företag.
Att det är OK att göra det med våra skattepengar, och ännu värre, göra det i vinstsyfte, nåt som inget annat land i Världen tillåter.
Vill det privata vara med och driva delar av vår/statens egen verksamhet, så tycker jag det borde vara glasklart att det endast ska få göras på samma villkor.
Annars så saboterar ju vi för oss själv och tär på kassan som ska gå till vår välfärd.
Jag vet inte hur många ggr jag försökt att få en förklaring, men aldrig fått ett enda svar på den frågan.
Utan de "svar" som ges, handlar alltid om hur bra det privata sköter företagen, hur mycket billigare dom kan göra det, o.s.v.'
Men det är ju inte det det handlar om, ändå är det precis dom svaren som alltid återkommer.
Ingen är emot att det privat driver dessa företag, tvärtom, det är hur bra som helst om dom kan göra det.
Utan att dom vill göra det med pengar från våra gemsamma skatteintäkter som är avsedda till allas vår välfärd , och inte som i vanligt privat företagande, driva dom med egna pengar.
Hur det ens kan kännas rätt, att försvara nåt sån´t, det är för mig helt obegripligt.
Det är som att vilja driva ett eget företag, och samtidigt betala nån annan med egna pengar, för att andra ska kunna konkurrera ut dig.
Få det att gå ihop, om du/ni kan.