Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-03-20 12:19:51 följande:

Vems ärenden springer du egentligen? Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på de höga energipriserna i januari? Denna ledare skrev Patrik Oksanen i början av december 2021.

"Hela Europa lider av höga elpriser på grund av höga gaspriser. Bakom prisökningen ligger att Ryssland har strypt gasflödet till Europa av storpolitiska skäl, samtidigt som återhämtningen efter Covid-nedstängningarna har tagit fart"

www.kristianstadsbladet.se/ledare/patrik-oksanen-din-elrakning-en-bricka-vladimir-putins-spel-om-europa-6e5e9f94/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:20:42 följande:
    Varför skulle jag ha något externt ärende? Är det vad du själv har när du ramar in Ulf Kristersson i missvisande påståenden? Du känner inte mig genom dig själv, KillBill.

Geopolitiska spel och anfallskrig är inte samma saker. Jag vill inte att Sverige är som ett löv i geopolitiska spel eller för den delen vid konflikter i Europa - vilket vi blev efter att ha haft höga priser på energibränslen långt innan rådande konflikt. Det behöver finnas bättre marginaler redan från början.
    Du låter påskina att de höga energipriserna i januari inte berodde på Ryssland och Putin trots att det är just Ryssland/Putin som ligger bakom de höga energipriserna. 

Redan i början av december förutsåg Patrik Oksanen att de strypta gasleveranserna till Europa var en del av Valdimir Putins strategi  för att göra länder i Rysslands närområde till lydstater.  Förstår du inte att du spelar Vladimir Putin i händerna med den typen av påståenden som du gör?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:49:34 följande:

Bilkommentaren gällde Rysslands/Putins anfallskrig mot Ukraina och inte Ryssland/Putin i allmänhet.

Redan under juni månad föra året hade vi ett både relativt och påtagligt högt pris på naturgas i Sverige och det har troligen sett snarlikt ut även tidigare år:

Bilden vill hamna överst av någon fantastisk anledning men det spelar mindre roll. 

https://www.globalpetrolprices.com/Sweden/natural_gas_prices/

Jisses. Sveriges problem gäller inte priset på naturgas (den svenska förbrukningen av naturgas står bara för 2% av energiförsörjningen). Problemet är  att priset på naturgas har drivit upp priset på el i Europa och eftersom Sverige är en del av den europeiska elmarknaden har priset på el även ökat kraftigt hos även hos oss (trots det stora svenska överskott av el).

Jag ställer frågan igen. Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på på de höga svenska energipriserna/uppvärmningspriserna?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:49:34 följande:

Bilkommentaren gällde Rysslands/Putins anfallskrig mot Ukraina och inte Ryssland/Putin i allmänhet.

Redan under juni månad föra året hade vi ett både relativt och påtagligt högt pris på naturgas i Sverige och det har troligen sett snarlikt ut även tidigare år:

Bilden vill hamna överst av någon fantastisk anledning men det spelar mindre roll. 

https://www.globalpetrolprices.com/Sweden/natural_gas_prices/

Dessutom hänvisar du till ett diagram som visar gaspriserna i Europa INNAN Rysslands kraftigt minskade export av gas till Europa. Ditt diagram saknar relevans i denna diskussion. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-03-20 14:26:40 följande:
    Det är inte Putin som bedrivit en politik som syftat till att få upp de svenska energipriserna till en nivå där människor inte skulle ha råd att konsumera lika mycket energi. Så varför skyller du på Putin när han bara hjälpt ditt parti att uppnå sitt uttalade mål?

Om det nu inte är så att det är Putin som dikterat svensk "miljöpolitik". Det skulle onekligen förklara en del saker.

Jaha, så även du vill sprida falsk information som mest gynnar Ryssland/Putin. 

Priserna på el i våra grannländer och i Europa har ökat lika mycket eller mer än i Sverige. Den som kontrollerar anledningen till detta  ser att ökningen av elpriserna framförallt  är kopplad till strypta ryska gasleveranser och den gemensamma elmarknaden.

• KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 14:33:19 följande:
    Det tycker jag inte. I och med ett höga priser får vi sämre marginaler i situationer som dessa.

Speciellt vid bränslepumpen ser vi i att placeringen precis under smärtgränsen för både företag och folk har sitt eget pris som också kan bli dyrt. Vad händer om vi exempelvis har planetens högsta dieselpriser i flera år framöver? - om nu läxor att lära inte är att tala om.
    Men vad tillför det diskussionen att visa ett diagram som baseras på gaspriser innan Putin strypte gasleveransen till Europa?  Jag önskar också att du svara på frågan om varför du försöker förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på de höga svenska Energipriserna?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-21 17:56:04 följande:
    För att visa att vi hade utmärkande högt energibränslepris redan innan.

Det är fortfarande kriget i Ukraina som berördes av bildkommentaren - inte Ryssland eller Putin i allmänhet. Dina fråga har ingenting med något att göra för min del.
    Men det stämmer ju inte.Sveriges energipris för uppvärmning var rekordlågt innan Putin ströp gasleveranserna till Europa.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-21 20:47:03 följande:
    Du menar att grafen jag postade inte stämmer och att vi inte hade exempelvis världsklasspriser på diesel redan i oktober förra året?

När menar du att Putin ströp gasleveransen till Europa egentligen?
    Nu försöker du dribbla bort korten. Vi diskuterar inte dieselpriset utan kostnader för uppvärmning. Effekterna av att Putin ströp gasleveranserna syntes tidigt hösten 2021.

Riktigt höga dieselpriser fick inte Sverige förrän lagen om reduktionsplikt trädde i kraft vid årskiftet, en lag som bl.a. KD och M var med att rösta fram i Sveriges riksdag.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-03-21 23:31:46 följande:
    Det är inte Putin som bedrivit en politik som syftat till att få upp de svenska energipriserna till en nivå där människor inte skulle ha råd att konsumera lika mycket energi. Så varför skyller du på Putin när han bara hjälpt ditt parti att uppnå sitt uttalade mål?
    Ditt inlägg visar på stor okunnighet. Vladimir Putin har drivit en mycket medveten politik där han har begränsat gasleveranserna till Europa för att på så sätt driva upp priset på energi (bla el).

Sverige har ett av Europas största överskott på el och att våra elpriser har ökat beror främst på att vi är en del av den Europeiska elmarknaden. När el-priserna ökar i Europa så ökar de hos oss. 

Varför försöker du förminska Ryssland och Vladimir Putins stora påverkan på de svenska elpriserna? Har du funderat på vem du gynnar när du sprider den typen desinformation?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-22 10:21:13 följande:
    Jag diskuterar energibränslen och det är därför jag använder ordet. Och har jag förstått saken rätt så är det priserna/marknadsläget för energibränslen (exempelvis naturgas) som i sin tur har påverkat elpriserna i landet.

Under oktober månad förra året så var dieselpriset i Sverige näst högst i världen strax efter Hongkong.

Oavsett vilket eller vad så finns det ingenting att anmärka på i min bildkommentar - även du själv menar att priserna hade trappats upp innan kriget bröt ut - liksom ingenting som befogar dina anklagelser. Du har enbart lagt ord i mun.
    Jag diskuterar den osmakliga bilden som du publicerat här i tråden där du låter påskina att de höga uppvärmningskostnaderna inte skulle vara kopplade till Putin och Ryssland.  Varför publicerade du bilden? Förstod du inte att budskapet är falskt och är skapat för att inte koppla ökade energipriser till Ryssland/förbättra Rysslands-bilden?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?