Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-02-06 16:22:51 följande:

Det här är alltså data över priskrusen för naturgas i Europa:

Här är data på prisutvecklingen på naturgas i Tyskland från januari 2021 till Januari i år.  För ett år sedan kostade naturgasen < 18 EUR /MWh. Idag är priset > 84 EUR d.v.s. prisökningen ligger på nästan 500 %.

www.statista.com/statistics/1267202/weekly-dutch-ttf-gas-futures/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-02-06 18:05:30 följande:
    Min data är alltså data över kontrakthandeln för naturgas.

Vi kan även titta på data över det globala spot-priset som är än mindre dramatiskt och som visar att vi är 275% från toppen 2005.

Vad hade vi för elpriser i Sverige 2005?
    Varför undrar du? Elmarknaden fungerade annorlunda 2005 så det är en dålig jämförelse.  Jag frågar dig igen. Ifrågasätter du att priset på naturgas har ökat kraftigt? Ifrågasätter du att priset på naturgas har påverkat priset på svensk el?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-02-06 19:24:35 följande:
    Jag säger att vi bevisligen har samma prisnivåer på naturgas som vi hade under åren 2011 till 2015 och att vi bevisligen har sett betydligt högre prisnivåer på naturgas de senaste 20 åren.
    Du menar alltså att du har rätt och kommissionen har fel. 

Jag infogar diagrammet från DN igen. Det visar alltså hur priset på naturgas inom EU har förändrats mellan åren 2008 och 2021 och som du kan se så är priset på naturgas väsentligt lägre 2011 - 2015 än 2021.

• KillBill
    Digestive skrev 2022-02-07 00:13:42 följande:

Ni har rätt.

Hade ingen aning om att EU:s naturgashandel var så centraliserad att den faktiskt kan sammanfattas Nederländska TTF. 

Mina tidigare diagram är med andra ord irrelevanta.

Det är lätt hänt att dra förhastade slutsatser. Bra att du snabbt hittade orsaken så att vi kan sätta punkt för diskussionen om just detta.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-02-07 13:43:23 följande:
    Du kanske missade att SD väljare under lång tid utmålades som rasistiska  outbildade lantisar? Och hur det lät på Facebook: "Om du ska rösta på SD, ta bort mig som vän.". Sedan får vi inte glömma att det finns många som sätter ett likhetstecken mellan SD röstare och konspirationsteoretiker.

Men med ett val nära förestående så kanske vissa har valt en mer förlåtande inställning där SD väljare kan bli förlåtna om de bara röstar rött . Ty trotts allt, när det kommer till makt så går det inte vara allt för petig och då duger de rödbruna rösterna lika bra som några andra.

Den högsta SD ledningen gav själv näring åt snacket om att SD sympatisörerna bestod av byfånar och bonnläppar.

• KillBill

Klart att eleverna från IES går till ICA för att värma sig, de är ju nästan nakna. Man kan väl alltid hoppas på att personalen på ICA är beredda med linjaler och lyckas schasa elever som riskerar att skrämma bort kunder från butiken..

• KillBill

Bengt var tidigare ordförande för Sveriges advokatsamfund och ställer en intressant fråga.

Vad tycke ni som sympatiserar med den brunblå alliansen? Är det rimligt att en gängkriminell som slår en annan gängkriminell straffas hårdare än om han slår sin gravida flickvän?

Själv tycker jag detta är att bra exempel på att den moderata rättspolitiken har kört i diket. 

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-02-08 13:37:10 följande:
    Aftonbladets ledarredaktion har krismöte just nu. Vad ska de nu ha på Ebba att stalka henne för?

Kan Aftonbladet göra det så mycket värre?  Räcker det inte med att KDs partiledare dömdes för ett grovt brott med fängelse i straffskalan?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?