Digestive skrev 2022-01-15 19:21:26 följande:
Nu är det inte jag som har haft möjligheten att styra utvecklingen i Västerbotten utan S, V och MP. Jag kan dock förstå din frustration, de otrevligare symptomen av den riktas dock fel men det vore väl för mycket begärt att de ska riktas rätt - självkritik räknas väl som självskadebeteende för en ideologisk zelot.
Jag vet att det fortfarande pågår en svagare urbaniseringstrend i norra Sverige. Det har varit så sedan ungefär 1970 och efter att den starkare urbaniseringstrenden haltades av, men man såg det väl inte komma.
Ja, i Umeå går det bra och kommunen har ett budgetöverskott, vilket naturligtvis märks i politikernas plånböcker. Utöver det kommunala arvodet om ~1.1 miljoner får kommunalpolitikerna ~340 000 extra i tillskott - för att de gör någonting så stort som att samarbeta med regionens partikamrater. Är det ens lagligt?
https://blogg.vk.se/janhagglund/2021/12/14/de-som-redan-far-11-miljoner-i-arvode-fran-kommunen-behover-inte-340-000-kr-extra-for-att-samarbeta-med-partikamrater-i-regionen/
Samtidigt är exempelvis undersköterskans löneutveckling inom regionen den sämsta i hela landet.
https://ka.se/2020/03/10/regionen-dar-underskoterskors-loner-okat-minst/
Men det gäller såklart att prioritera, visa hur en olycklig utvecklingen skor sig på allt annat än ansvariga, påpeka att Alliansen minsann har regerat i två mandatperioder och skjuta så många budbärare som möjligt.
Och framförallt ska man vara otrevlig, speciellt mot folk som vet/förstår mindre än en själv - annars är man bara en liten lort, som bröderna Lejonhjärta skulle säga.
Jag tror du behöver tolkningshjälp i din läsning av Bröderna Lejonhjärta. åtminstone vad gäller "annars är man bara en lite lort" och dess innebörd.
Men det är alldeles utmärkt att du nu verkar ha förstått att hela Västerbotten knappast blomstrar trots att regionen som du skrev har vuxit befolkningsmässigt med några procent sedan 1960-talet.
Men visst har sossarna ett ansvar eller en skuld för att det som skulle kunna beskrivas som att centrum vuxit på bekostnad av periferin, såväl på regional nivå som på riksnivå. Fast samtidigt är det inte fullt så enkelt, i århundraden har unga driftiga personer dragits till centrum av egen vilja.
Om du har körkort och tar en tur genom Norrlands inland, pratar med folk där, så kommer du att märka att det idag till skillnad mot för förr om århundradena är unga tjejer som lämnar glesbygden och söker sig mot centrum.
Jag har som jag skrev bott många år i glesbygd, det passade mig och min sambo under många år - men till slut sökte vi oss till Stockholm.
För att glesbygden ska kunna blomstra eller åtminstone överleva måste den ha något annat att erbjuda unga tjejer än jakt, fiske, bilar och fylla.