Har du förtroende för regeringen?
Klädpolicy är nog ett bättre ord i det här fallet än uniformskrav. Just for for my own record.
Klädpolicy är nog ett bättre ord i det här fallet än uniformskrav. Just for for my own record.
Vad svamlar du om? Läs denna artikel så slipper du sprida falsk information på det här sättet.
https://www.nj.se/nyheter/far-skolan-uppmana-elever-att-kla-sig-pa-ett-visst-satt
"Skolan bör helt avstå från regler och krav avseende klädsel, däremot kan det kanske ibland vara på sin plats med konstruktiva uppmaningar, säger Mikael Hellstadius, skoljuridisk expert"
"Rätten att ha på sig de kläder man vill omfattas även i viss utsträckning av den grundlagsskyddade yttrandefriheten"
"Skolmyndigheterna menar att skolan inte ska lägga sig i vad elever har på sig. Det finns dock en gräns. Är det så att klädseln utgör en brottslig gärning, hets mot folkgrupp, är den inte tillåten"
"Om en elev har uppenbart sexistiska budskap på sin tröja, eller kommer till skolan i enbart underkläder, är det svårt att hitta rättsligt stöd för att det skulle vara olagligt, men det är definitivt olämpligt"
Vad jag förstår kommer Skolinspektionen granska Engelska skolan och om det visar sig att skolan har haft klädpoliser som tvingat unga flickor att byta kläder så kommer det troligen landa i att detta bryter mot lag. Här har du länk till en artikel om Jensens Skolor i Göteborg som hade en konsekvenstrappa kopplad till en klädpolicy. Den visade sig bryta mot skollagen.
https://www.lararen.se/nyheter/skolinspektionen/kritiken-jensen-goteborg-bryter-mot-lagen
Jag antar att du är orolig för det brunblå blockets politik? Det enda parti som förespråkar assimilering är ju Sverigedemokraterna d.v.s Moderaterna och Kristdemokraternas tänkta regeringsunderlag.
Det är självklart samma drivkrafter som får vissa friskolor att ställa krav på unga flickors klädsel som de idéer om assimilering som Sverigedemokraterna har. Det handlar om intolerans.
De finns ett missförstånd här. Jag pratar om elevens frihet inte om skolans frihet som du verkar prata om. Den svenska grundskolan ska vara öppen för alla elever och får inte utesluta elever på grund av religion klädstil etc. Gör en skola det som i exemplet med Engelska skolan så bryter man mot skollagen.
Här har du några exempel på vad tjejer på engelska skolan får uppleva. Det liknar den typ av hederskultur som som vissa tjejer utsätts för. Ska tjejer inte ens få vara sig själv i skolan?
www.expressen.se/nyheter/eleven-pa-engelska--skolan-rektorn-ljuger/
?Det är en riktigt äcklig känsla. Speciellt när en manlig lärare ser mitt bh-band och påpekar det eller säger att min kjol är för kort, säger hon till Aftonbladet?
?En annan ung tjej, som gått på en IES-skola i Stockholmsområdet berättar för tidningen att eleverna på hennes skola blev utskällda om de visade axlarna?
?Tillsägelser på grund av synliga bh-band vittnar även flickan som Expressen talat med om?
Peak gubbsjuka när vuxna män i en diskussion om klädpoliser på grundskolor börjar posta bilder från en sida med lättklädda kvinnor..
Jag sätter mig på läktaren då KillBill har bestämt sig för att enbart sparka självmål.