Digestive skrev 2022-05-04 07:06:02 följande:
Berätta vart man kan läsa att nationalromantiken började på 1600-talet, klyban.
Haha, som att någon skulle behöva kämpa för att göra Moder Svea till en lovlig symbol.
Det är bara i ett förvirrat litet glas som det stormar över någonting som Sveriges egna nationspersonifikation.
Jo, jag förstår vi ska låtsas om att detta inte är en vit makt ikon.
Digestive skrev 2022-05-04 06:40:04 följande:
Det är inte jag som har tagit upp kulturkrig utan du. Behåll det helt enkelt.
Haha, vi har alltså ikoner för extremhögern och nazism på Sveriges riksdagshus, på hustak i Göteborg och lite varstans i våra parker? Det låter illa det.
Ta aldrig av dig foliehatten, klyban. Världen blir roligare om den stannar på.
Det är enkelt projicera inte bort er kulturkrig och cancellation.
Undra varför du berättar att du inte vet vad ikon är i det sammanhanget, måste någon mansplaina för dig?
Eller låtsas du bara?
Du glömde av att berätta vad som var folie, men kanske nästa inlägg för vi alla reda på detta?
Padirac skrev 2022-05-04 07:59:46 följande:
Ok - så när börjar historien enligt dig - sett bakåt från nu? 1905, 1987, 1600? På vilket sätt skiljer sig historia från 1900-talet från den historiska period som du refererar till med Karl XII - inte de faktiska historiska händelsern, utan vad gör att historia från Karl den XIis tid är mer gemensam historia än 1900-talets historia - är det för att _du anser_ att 1900-talets historia är massa nutida politiskt gods? Finns det inget politiskt gods från det du kallar den gemensamma historien? Vem förespråkar de politiska godsen i nutid? Du?
Jag uppfattade att bilderna du refererade till med Moder Svea var från perioden för nationalromatiken/sekelskiftet 1900 - kanske var de från 1600-talet?
Kanske tror extremhögern lever i 1600-talet, och att vit makt ikonen inte har uppstått.
Och nu börjar de prata om moder svea istället. och blanda om korten, ett typiskt populist drag i tron nått ädnrar sig.
De skäms svårt över hennes bilder inser man.
RebeckaZ70 skrev 2022-05-04 10:12:47 följande:
Jag har i rent studiesyfte på 90 talet, när de var aktuella, plågat mig igenom det mesta av det som Ultima Thule gett ut, ( och en hel del annat som också gått under begreppet vit maktmusik) och i UT har jag inte hört något annat än nationalromantik och unken patriotism. Att de sedan har haft samröre med andra mer äckliga grupper är en annan sak. Hur många artister med vänsterprofil har i stil med Wiehe, inte hyllat mördarmaskinen Che Guevara? Och diktaturen Kuba? Tagit emot leninpriset?
själv tar jag avstånd från UT pga deras dåliga omdöme att hålla till på kuggnäsfestivalen och liknande umgängen, samt deras pinsamt usla musicerande.
men att koppa Ebba Busch till UT är mer än lovligt töntigt.
Men whataboutism, hur hjälper det dendära?
Kopplingen är klockren, och tack vare dom som producerat bilden.
Finns liksom ingen utrymme för annan tolkning, ja, om nu inte agenda styr en har man insett, där tror man att en statyr p å moder svea är vad som här.
Men antar moder svea och sen struntar man vad som skiljer, med det säger man inte mycket mer om sig själv.
Flash Gordon skrev 2022-05-04 10:23:54 följande:
Moder Svea står staty på Riksdagshuset.
Vaksamheten nere till vänster vid hennes fötter.
Eftertanken till höger.
Det var inte alls likt, relevans endast ordet moder svea?
För det skulle förklara allt med detta inlägget av dig.
?????????????
Satir taget ur sitt sammanhang, jaha?
Och sen tänker vi på hennes rida på hästen bilden ala en rysk ledare och den propagandan med denna vit makt ikonen här.
Padirac skrev 2022-05-04 11:43:04 följande:
Nej.- du fantiserar om vad jag försöker debattera med dig i detta.
Jag har frågat dig varför du menar att viss äldre svensk historia för dig har en annan status än en viss nyare svensk historia.
Du har svarat att nyare svensk historia har ett politisk gods som du till vissa delar tycker bu om. Du har inte svarat på varför historia av olika ålder enligt dig skall värdes oliak - det handlar som jag förstår av det du svarat enbart om politiskt gods.
Jag har sagt att jag tycker att det är hycklande att använda historen (den äldre) som ett argument - då det egentligen handlar om dina politiska preferenser och inget annat än dina politiska preferenser (för vissa delar av välfärden)
Jorden är platt, och att man vet bättre nu är inget man behöver bry sig om av någon anledning.
De verkar skämmas svårt över dessa bilder och är extremt kreativa och ska låtsas om att saker inte existerar.
Hyckleri är kanske tom ett litet för snällt ord här.
Jaha, de är verkligen inte många, och de är också kommunister.
Så vad har det med något och göra för oss andra?
Sen icke fungerande länk, ingen susning varför, men hittade sidan efter en sökning på Expressen.
Postar den igen och ser om det fungerar bättre när jag gör.
www.expressen.se/nyheter/kommunpolitiker-i-gislaved--sprider-rysk-propaganda-/
ryssland är ju nazister nu och med deras folkmord och svåra krigsbrott, så varför står en kommunist och hejar på dom?