Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Jag tycker att det är en vidrig människosyn som den liberala (blåbruna) opinionsbildaren Kajsa Dovstad visar upp: 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    nihka skrev 2021-11-24 20:12:44 följande:

Nu vet jag inte vad mer hon säger, men jag kan förstå resonemanget. Den som har levt på bidrag har inte varit med och byggt upp landet, inte ekonomiskt iaf, men det innebär förstås inte att personen är mindre värd eller inte fortsatt ska ha hjälp.

Den som gör så gott den kan får min respekt. Det kan också vara jag eller någon i min närhet som genom en ödets nyck hamnar i en beroendeställning där man behöver mer än vad man klarar av att bidra med.

En människa som blir invalid i unga år kan ha jobbat men inte tillräckligt för att få mer än garantipension. Att påstå att denne människa inte varit med och byggt upp landet (innan personen blev invalid är inte sant och visar på en cynisk människosyn.
  • KillBill
    nihka skrev 2021-11-24 20:34:25 följande:
    Jo, men summan är ändå att den under sin livstid har fått mer än den har gett. Det är bara som det är.

Det är inte det Kajsa Dovstad påstår. Det hon skriver är att den som har garantipension inte har byggt upp landet.  En kvinna som kom ut sent i arbetslivet kan leva på garantipension och kan ha varit med och byggt upp landet.  En person som blir invalid kan ha varit med och byggt upp landet innan den blev rörelsehindrad. En person med begåvningshandikapp som jobbar på Samhall kan bidra till att bygga landet och leva på garantipension.  Att hävda att alla som lever på garantipension varit tärande visar på en cynisk människosyn.

• KillBill

Jag tycker också att det är sunkigt att den blåbruna alliansen drev igenom en budget som resulterar i att personer med sjukersättning och aktivitetsersättning beskattas hårdare än vanliga löntagare.

Varför ska en någon med sjukdom eller funktionsnedsättning och som inte kan arbeta betala högre skatt på sin inkomst än en vanlig löntagare?

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2021-11-25 08:31:15 följande:

Och så säger man att det är rörigt i Knesset?

Ja men det kunde ha varit värre. Hade Ulf Kristersson varit föremål  för statsministeromröstning i riksdagen hade han röstats ner. 
  • KillBill
    KillBill skrev 2021-11-25 09:05:01 följande:
    Ja men det kunde ha varit värre. Hade Ulf Kristersson varit föremål  för statsministeromröstning i riksdagen hade han röstats ner. 
    När det gäller Magdalena Andersson har MP, C och V gett besked om att de stödjer henne i nästa statsministeromröstning så där blir omröstningen troligen en formalitet. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-11-25 22:07:49 följande:

Som någon sosse sa i samband med detta: sitter man kvar på oppositionens budget nu så skiljer den sig 10% från ens egen budget. Det betyder att man får genom 90% av sin politik och det är bra.

Ja det är bra. Genom att regera finns nu möjlighet att justera den mest skadliga SD/M/KD politiken i vårbudgetprocessen.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-11-26 09:13:47 följande:
    Fast det blir ju "samma" budget för att den blå-gula oppositionen är just ... opposition och inte KAN skriva en helt egen budget, av tekniska och juridiska skäl. De saknar verktyg som en regering har.

Ge oss en blå-gul regering så blir förstås budgeten väldigt mycket mer annorlunda.

Jag refererade vad en sosse sa. Inte vad jag tror och tycker.

Ja, S är så makt-kåta och principlösa att de gladeligen skulle gå med på att införa ras-lagar om det var det som behövdes för att få behålla makten.
    Det går trögt för den blåbruna alliansen just nu..

www.dn.se/sverige/akesson-inte-sjalvklart-att-sd-slapper-fram-kristersson/

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?