Har du förtroende för regeringen?
Jag tycker att det är en vidrig människosyn som den liberala (blåbruna) opinionsbildaren Kajsa Dovstad visar upp:
Jag tycker att det är en vidrig människosyn som den liberala (blåbruna) opinionsbildaren Kajsa Dovstad visar upp:
Nu vet jag inte vad mer hon säger, men jag kan förstå resonemanget. Den som har levt på bidrag har inte varit med och byggt upp landet, inte ekonomiskt iaf, men det innebär förstås inte att personen är mindre värd eller inte fortsatt ska ha hjälp.
Den som gör så gott den kan får min respekt. Det kan också vara jag eller någon i min närhet som genom en ödets nyck hamnar i en beroendeställning där man behöver mer än vad man klarar av att bidra med.
Det är inte det Kajsa Dovstad påstår. Det hon skriver är att den som har garantipension inte har byggt upp landet. En kvinna som kom ut sent i arbetslivet kan leva på garantipension och kan ha varit med och byggt upp landet. En person som blir invalid kan ha varit med och byggt upp landet innan den blev rörelsehindrad. En person med begåvningshandikapp som jobbar på Samhall kan bidra till att bygga landet och leva på garantipension. Att hävda att alla som lever på garantipension varit tärande visar på en cynisk människosyn.
Jag tycker också att det är sunkigt att den blåbruna alliansen drev igenom en budget som resulterar i att personer med sjukersättning och aktivitetsersättning beskattas hårdare än vanliga löntagare.
Varför ska en någon med sjukdom eller funktionsnedsättning och som inte kan arbeta betala högre skatt på sin inkomst än en vanlig löntagare?
Och så säger man att det är rörigt i Knesset?
Som någon sosse sa i samband med detta: sitter man kvar på oppositionens budget nu så skiljer den sig 10% från ens egen budget. Det betyder att man får genom 90% av sin politik och det är bra.
Oj, vilket klavertramp av den blåbruna alliansen.
omeuropa.se/omeuropa-se-avslojar-m-sd-kd-budget-hotar-eu-miljardstod-till-sverige/