Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2021-06-29 23:21:45 följande:
    "Det är skam, det är fläck på Sveriges baner, att medborgarrätt heter pengar.".

Det skrev Verner von Heidenstam i slutet på 1800-talet.

Och idag har vi 2021 men Hanif Bali skäms inte för det han står för.
    för den som inte är inläst på Sveriges historia var det då högern ansåg att endast de bättre bemedlade männen borde ha rösträtt.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-30 18:27:00 följande:
    Han kanske är dum?
    Swishhögern brister ofta avseende konsekvensanalys.

Men det verkar ju som någon tog honom i örat och åberopade det där med den vuxne i rummetGlad
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2021-07-01 20:27:18 följande:
    Hanif Bali påstod att det bara var ett skämt, vilket jag tror på. Han är överlag väldigt duktig på att reta upp sina motståndare och ibland går det över gränsen.

Swishhögern är ett ganska dåligt personangrepp dessutom. Det är betydligt mer moraliskt korrekt att be sina följare om frivilllga donationer än vad det är att tvinga folk att betala mot sin vilja, som vänstern gör - typ SVT.
    Jag följer inte Hanif Bali så jag kan inte avgöra vad som är allvar och vad som bara är ett dåligt skämt.

Hursomhelst måste någon av hans överordnade i partiet beordrat eller bett honom ta bort det han skrev.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-07-04 14:59:04 följande:

Irena Pozar är född i forna Jugoslaven. Hon kom till Sverige när hon var 1 år gammal. Gudmundssons snack om invandring och IQ kan i sammanhanget bara betraktas som rasistisk smörja.

Han skyller visst på att han inte var nykter och har nu tagit bort insinuationen om Pozars intelligens.

Min erfarenhet av alkohol är att den kan få somligas hämningar att släppa.

En riktigt obehaglig tweet som väl uppskattades av ett visst klientel.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-07-04 16:21:12 följande:
    Det verkar som att Gudmundsson i nyktert tillstånd har invändningar mot sina känsloyttringar om invandring och intelligens..

På vilket sätt menar du att Gudmundssons påstående inte var rasistiskt utan snarare elitistiskt? 
    I somliga kretsar anses det vara elitistiskt att att vara påverkad av droger som alkoholSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-07-04 16:43:34 följande:
    Det är kanske i samma kretsar som normalisering av rasism har gått så långt som att det inte är en fråga om generaliserande och nedvärderande kopplingar mellan folkgrupper/nationellt urpsrung och intelligens utan en fråga om att det är elitistiskt att inte låta de påstått låg-IQ-grupperna skriva ledare...

Det är nog det vidrigaste rasistiska som skrivits på länge här....
    Tja, jag fick åtminstone ett gott skratt åt synpunkten att det är elitistiskt att skylla på att man inte var nykterSkrattande

Men det finns ju folk till allt.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-04 17:17:59 följande:

Jaha, ni tänker börja skriva om och förbi skribenter istället för med dem.

Då avlägsnar jag mig innan det blir för kladdigt.

Nja, diskussionen handlar väl om Gudmundsons påstående om en kvinna som kom hit som flykting från ett av Europas med vidriga krig.

Herr Gudmundson insinuerade visst att invandringen sänkt intelligenskvoten bland opinionsbildare.

Herrn tog därefter tillbaka det han skrivit med ursäkten att han surnat till medan han drack öl.

Det är inte särskilt ovanligt att skylla det man inte borde ha gjort på alkohol eller någon annan drog. Du vet det där men att när spriten går in går vettet ut.

Särskilt elitistiskt är det heller inte att anklaga någon för att vara ointelligent - åtminstone inte om man inte kan påvisa varför man anser detta.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-04 18:18:41 följande:
    Så även du kan tolka det som ett påstående om en kvinna. Jag kanske inte var för långsökt överanalytisk denna gång.

Ja, det var bland annat därför jag beskrev det som tråkigt elitiskt.
    Nej, så tänkte jag inte, men den person han hänvisade till är kvinna - därför skrev jag kvinna.

Ska man vara överanalytiskt så kanske han i nyktert tillstånd i stället hade skrivit att den politiska korrekthetens hand vilar tungt över Sveriges ledarredaktioner vilket fått till följd att dessa utarmats intellektuellt.

Men det han skrev var rasistiskt - och min bestämda uppfattning är att man aldrig kan skylla ifrån sig utifrån förevändningen att man var full och därmed inte ansvarig för det man gjorde.

Men nog vore en ordentlig ursäkt från honom till Irena Pozar på sin plats.

Det är väl för övrigt han som är ansvarig utgivare för Bulletin nu - jag såg att han i en artikel om polismordet skriver att de som bor i Biskopsgården inte vill hjälpa polisen, här tror jag att han skriver utifrån hur han önskar att det ska vara.

Enligt polisen har man fått hjälp, stöd, sympati, upplysningar och mänskligt deltagande från dem Gudmundson anser vara tystnadskulturens ohjälpsamma hantlangare.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-04 23:36:50 följande:
    Du missar min poäng: >>ett påstående om en kvinna<< men även >>Men nog vore en ordentlig ursäkt från honom till Irena Pozar på sin plats.<<.

Rasism berör väl i regel fler än en (1) individ?

Ja, alltså, Per Gudmundsson verkar knappast vara något att hänga i granen.
    Jag kan inte förstå att din poäng är en poäng annat än möjligen utifrån din egen kvinnosyn.

Kvinna är ingen tillhörighet han ens nämner i texten, däremot invandrare. Vad han egentligen avsåg att förmedla kan väl ingen annan än han själv veta, men i och med att Gudmundson tillhör dem som länge och hängivet arbetat för att det ska bli politiskt korrekt med generaliserade påståenden om invandrare och deras egenskaper, så förvånar det inte mig att han skrev det han skrev.

Vi ser också lite olika på begreppet elitism - jag vill nog gärna att den som klagar på intelligensen hos andra själv ska vara intelligent för att ens förknippa uttalandet med elitism.

• FDFMGA

Det ska bli intressant att se vilka som lägger ner sina röster på onsdag.

Jag har ett svagt minne av att en av partiledarna påstår sig vara den vuxna i rummet. Det är visst hen som upptäckte att inte tillräckligt många ville ha hen till lekledare. Och det är visst hen som är positiv till marknadshyror, men inte om de införs av fel partiSkrattande

Jag tror inte att hen lägger ner sin röst nu i veckan - men kanske någon av de få liberaler som finns kvar i L gör detta.

Det skulle inte vara odumt om L i Stockholm fick nog, bröt sig ut och i stället startade ett liberalt parti.

Det borde finnas utrymme för liberalism efter det tomrum L lämnat efter sig.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?