Tom Araya skrev 2016-12-02 18:38:03 följande:
Ska marknaden bedriva exempelvis sjukvård så är vi ju beroende av att företag vill det och det lär de ju inte vara så pigga på om deras morot (=vinster) försvinner.
Jo då, om vinsterna täcker deras behov, alltså inte mer vinst än att det dom kan driva sitt företag med helt ok vinst.
Så måste ju jag göra, så måste "alla andra göra, annars blir vi av med våra kunder.
Men så fungerar det inte i dom här områdena, dom har alltid sina pengar från oss skattebetalare, dom behöver inte göra rätt för dom, alla får samma peng.
Att dom sköter sig dåligt betyder inte värst mycket, det är ett problem som vi andra får lösa när det väl är försent.
Och jag tycker inte det är rättvist, allra minst rättvist för de som lägger ner hela sig själ och hela sina liv i att vårda, dom får stryk och river sitt hår för att rättfärdiga det privata alternativet.
Jag vill ha privata alternativ, för dom är många ggr väldigt bra, men tyvärr så finns det de som använder möjligheten enbart för att göra klipp, och det är dom som snor stora pengar från oss skattebetalare.
Varför? För att det är deras levebröd att hitta svagheter och sen utnyttja dom.., möjligen kan det ses som att vi är för godtrogna, men vem fan vill se alla som potentionella bedragare och/eller dåliga människor?