Padirac skrev 2022-07-23 21:28:12 följande:
Omfördelningen har minskat, de utsatta är mer utsatta, skolan har mindre resurser och de som behöver stöd får inte stöd - jämföt med hur det hantaas i Finland. Det är inte deduktiga som behöver mer stöd, det är de som har det utmanandei skolan som behöver stöd, skyddsnäten har delvis av ideologiska skäl plockats bort eller minskat - ideologi har gått för pragmatism.
Två mandatperioder med en regering som inte regerar på sin egen budget, en ökad politisk polarisering och politiskt/ideologiskt misstänkliggörande av myndigheter, riksdag, regering där alternativhögerns springpojkar försöker upphäva en verklighet som bygger på faktualitet och ersätta det med tyckanden om vad som är faktisk verklighet eller inte. Det finns inget annat land i världen där friskolor lever på skattepengar och tar ut dessa som vinst - det är ingenting som 2 mandatperioder ändrat på.
Varför inte dra åt snaran på de skolor som inte sköter sitt uppdrag och samtidigt se till att skattepengar går till behövande skolor och barn istället för till vinstutag óch utdelning. Var är slöseriombudsmannen nu - ser hen inte att skattepengar kastas bort och skulle kunna minskas eller omfördelas till där de behövs för att påverka där det kan göra skillnad för att minska utanförskap, brottslighet, arbetslöshet, missbruk, våld?
Det här är inget kontroversiellt utan är väl belagt i forskning.
Jag förstår dig men vet inte om vi kommer längre. Det kan vara värt att prova att vrida tillbaka klockan - så att säga - genom att återgå till någonting som i högre grad liknar det som har fungerat i Sverige.
Är dock osäker på om det rätt läge för sådana förändringar och i övrigt har du säkert snappat upp hur jag står - jag ser hellre privata skolor som alternativ. Precis som i sjukvården så är jag tveksam till hur Sverige har ordnat det och jag ser hellre två rudimentärt olika men genuina alternativ (offentligt och privat, punkt) än ett genuint (det offentliga) och någon slags halvmesyr.
Har sällan blivit så besviken på det här området som när jag började jobba, fick god ekonomi och tänkte "- Nu kan jag ändå betala ett par tusenlappar eller så för privat tandvård och på så vis lätta på lite skattekostnader!" för att slutändan inse att det kostar lika mycket för skattebetalare vilket som.
Sådant gör direkt ont i mig - som en konservativt funtad anarkist - då det undergräver min förmåga att göra gott i min tillvaro och känslan av att vara investerad i den. En del känner säkert så genom att betala skatt men vi är olika, själv gör jag gärna både och (det vill säga betala skatt till kärnverksamheter) och tror att det kan vara nyttigt om två genuina alternativ finns (då vi just är olika och känner oss investerade i tillvaron därefter).
Rolig notis om Slöseriombudsmannen, jag är helt med dig där.