Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2016-04-23 11:57:20 följande:
    Javisst. Exakt samma som för PK-begreppet.

Vissa värderingar är så självklara att även de som vill pråla med att de är politiskt inkorrekta omfattar dem.

Som barnarbete. Sedan finns det väl en gränszon där det blir mindre tydligt om åsikten ligger utanför åsiktskorridoren eller om den är politiskt inkorrekt.

Själv föredrar jag den lite svajiga benämningen "svensk värdegrund", eftersom den är användbar när man diskuterar integration.

Om vi tar tomten som inte kunde tänka sig att skaka hand med kvinnor, så kan man applicera åsiktskorridor/pk-tänkandet på detta - men det blir tydligare om man ser det utifrån svensk värdegrund.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nej, dessa är INTE samma!!

PK är en negativ benämning på någon som på ett överdrivet sätt följer rådande åsiktsklimat (se Wikipedia), och inte ett begrepp jag skulle använda mig av.

Åsiktskorridor är en benämning på det svängrum man har i den offentliga debatten
    www.svd.se/fri-rorlighet-i-asiktskorridoren
  • SmalaSara
    Digestive skrev 2016-04-23 13:19:17 följande:

Eller rättare sagt; sluta referera till till "Anders" om definitionen av "åsiktskorridor" - för det håller inte.

Iallafall Wikipedia definierar begreppet såhär;

"Åsiktskorridor är en metafor för gränserna för vilka åsikter som är allmänt accepterade i samhällsdebatten."

tinyurl.com/ovzk8kw

Jag har lite svårt att se varför man så envist försöker framhäva i att begreppet inte numera är vedertaget och anständigt.

Språktidningen verifierar det, Wikipedia har en definition, och begreppet används numer av alla möjliga.

Till exempel Aftonbladets ledarpodd "åsiktskorridoren är aftonbladets ledarredaktions podd med avsikt att vidga vyerna..."

www.aftonbladet.se/podcast/ovriga/ledarpodden/
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 12:52:56 följande:
    Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?

Nej, det finns det inte. "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition". Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
    Hur ska jag kunna veta hur du känner dig?
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 13:56:11 följande:
    Jag frågade inte dig hur jag känner mig utan jag frågade dig "Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?" - för du har fel och det är mitt på dagen.

"Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition" som du påstår. Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
    Vill man ha riktiga svar på sina frågor ställer man dem utan raljanta, nedsättande kommentarer. Klarar man inte det, är frågan om man verkligen är intresserad av att debattera, eller om incitamentet ligger någon helt annanstans.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-23 15:23:02 följande:
    Nej, åsiktskorridor är en åsikt om vad andra anser att det är tillåtet att säga.

Ett nytt namn på ett gammalt sätt att resonera innebär ingen förändring. Pk-resonemangen och åsiktskorridorprålandet innehåller exakt samma Moment 22-dilemma - att nästan inget är mer opportunt än att framföra åsikten att det finns en åsiktskorridor, den åsikten ligger liksom mitt i åsiktskorridoren, vilket i så fall innebär att det finns en åsiktskorridor där man förklarar att andra åsikter än de egna inte är åkta.
    Antingen accepterar vi wikipedias definition av ett ord eller så gör vi det inte. Du kan inte använda det som källa enbart när det passar dig, och sen avfärda wikipedias definition när det inte passar dina övertygelser.

vill du använda wikipedias definition av "kulturmarxism", måste du kunna acceptera wikipedias definition av "åsiktskorridor"

ur wikipedia:
    Åsiktskorridor
    Åsiktskorridor är en metafor för gränserna för vilka åsikter som är allmänt accepterade i samhällsdebatten.[1][2]
    Innehåll
    Åsiktskorridor i Sverige

Statsvetaren Henrik Oscarsson beskrev i december 2013 hur han uppfattade att utrymmet för åsiktsrikedom hade blivit snävt kringskuret i den svenska samhällsdebatten. Han gav exempel på åsikter som, trots att de är utbredda hos allmänheten, sällan förekom i den offentliga debatten:[3]

Politisk korrekthet
    (Omdirigerad från Politiskt korrekt)

Politisk korrekthet, alternativt PK, är en nedsättande beteckning på en inställning där man är överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar[1], följa den dominerande trenden i samhällsdebatten[2].

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 14:12:18 följande:
    Snart förstår du att det inte finns någon "vedertagen anständig definition" utan att åsiktskorridor används om vartannat för att beskriva något negativt, alltså betydelsen smal inbyggd i begreppet korridor samt mer neutralt.

Om du utgår från ordet "korridor" och påminner dig att en sådan alltid är långsmal så förstår du att "korridor" ger en annan bild av vad som helst man sätter ihop det med än exempelvis ordet "fält" och hur somliga brukare resonerar.
    Verkligen?

så SAOL är ett bevis på att ordet är vedertaget?

BRA

eftersom ordet finns upptaget i senaste versionen av SAOL, upplaga 14
    upplagan finns än så länge endast i pappersform, men tillskottet nämns i samma språktidning som du själv refererade till:

I april kommer en ny upplaga av Svenska Akademiens ordlista. Och det är en betydligt tjockare bok än tidigare....
    Några nya ord i listan:

kundpinne, plusgiro, fem-tvådiet, skybar, visselblåsare, kippavandring, läxrut, personkryss, frisparkssprej, tjejvasa, boförälder, drottningpar, förstelärare, ishotell, livspussel, selfie, zebralagen, överklassafari, samtyckesparagraf, åsiktskorridor

spraktidningen.se/artiklar/2015/03/stora-ord

Nu blir det intressant att se om du själv klarar det du anklagar mig för att inte kunna.

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 12:52:56 följande:
    Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?

Nej, det finns det inte. "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition". Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.

Jag tror att det råder någon form av missuppfattning här;

Om man själv påstår att ett ordet åsiktskorridor inte är listat i SAOL, och det sedan visar sig att det är det, så har man själv haft fel.

Ordet är inte längre ?bara? ett ?nyord?, utan finns listat i SAOL:s senaste upplaga, den 14:e.

Den finns inte i nätupplaga ännu, vilket kan vara orsaken till att du inte kände till det,  men språktidningen tar upp det som exempel på tillkomna ord i senaste upplagan:

http://spraktidningen.se/artiklar/2015/03/stora-ord

observera att detta inte är samma artikel som den om nyord

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-23 13:51:40 följande:

För den läsbegåvade redogörs här för Henrik Oscarssons definition av "åsiktskorridor" med kommentaren att det handlar om ett nytt ord och att det första belägget i pressen är från 2009 signerat Anders. Sedan är det min kommentar att belägget från 2009 inte ens användes i dess vanligaste betydelse idag.

http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor

Anders är Anders Svensson - redaktör på Språktidningen. Språktidningen nominerades till årets tidskrift 2015 av branschorganisationen Sveriges tidskrifter.

http://spraktidningen.se/blogg/spraktidningen-ar-arets-tidskrift

Ja, om man läser ordentligt  så ser man också att artikeln är från 2014; ordet  listades i SAOL 2015, och har nu, med din egen tolkning av vad vedertaget begrepp är, inte längre ett nyord
  • SmalaSara
    Världsmedborgare skrev 2016-04-24 07:58:56 följande:
    Ja vissa tar sig då ren förvånande rättigheter, men hänvisar man samtidigt till Wiki som ett sanningsforum, ja då blir det inte mycket bättre än att hänvisa till Avpixlat.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Om det känns bättre så är åsiktskorridor numer listat i SAOL uppl. 14
    spraktidningen.se/artiklar/2015/03/stora-ord

Men även om begreppet numera är vedertaget så hindrar inte det Ulf Bjereld från att föra fram tesen att sen inte finns i meningen att begränsningar för det officiella samtalet inte finns.

Jag tror faktiskt inte han menar att själva begreppet inte existerar.
  • SmalaSara
    Världsmedborgare skrev 2016-04-24 07:50:35 följande:
    Som jag så tydligt skriver, "förändra får vi göra på annat sätt"...

Väderkvarsfajter leder ingenstans, utan skapar bara problem och tar fokus från sakfrågorna, när det gäller MP så blev det deras politiska budskap som fick stryka på foten, alltså det värsta som kan hända ett politiskt parti.

Ja jag uttrycker personliga åsikter, helt grundade på egna verkliga erfarenheter från Jordens alla världsdelar.
    Så jag är väl medveten om hur lätt det är att göra fel, och vikten av att tänka på hur man agerar och hur man formulerar sig.
    För min egen del har det bara kostat ett stukat ego och en del lärpengar, men för politiker och ett politisk parti kan det bli ödesdigert att inte följa dom oskrivna regler som finns där, vare sig vi gillar dom eller inte.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Tja, MP väljer själva vilka strider de vill ta och inte. någon väderkvarn är det dock inte. Men det är icke desto mindre intressant att gränsen var så tydlig i detta fallet, att symbolvärdet var så stort, och att Fridolin och en del andra inte förstått det. ibland hävdas att det inte finns någon svensk kultur. Nu gjorde det tydligen det. Frågan är om diskussionen är slut här.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?