Digestive skrev 2023-01-05 00:24:28 följande:
Jag håller med om att tidigare regering var så kallat svag (läs: en minoritetsregering) liksom sittande regering (också en minoritetsregering).
Till tidigare regerings favör så visste de inte hur regeringskonstellationen i slutändan kom att se ut - de bitarna föll på plats långt efter alla vallöften - medan sittande regering hade en konkret regeringskonstellation att utgå ifrån när alla löften gavs.
Man kan även skilja på vad enskilda partier har gått till val på och på vad de som gemensamma regeringsalternativ har gått till val på.
Jag är rätt säker på att hakkors redan är förbjudna i det offentliga.✌️Både sittande och tidigare regering har fått göra eftergifter angående Sveriges NATO-ansökan och Turkiets påtryckningar.
I kommersiell media bröstar sig Kristersson för att för första gången på 12 år lyckats få till en majoritetstregering genom samarbetet med SD.
www.dn.se/sverige/kristersson-avfardar-eu-kritik-om-sd-samarbetet/
"I Frankrike såväl som i flera andra europeiska länder har regeringens samarbete med Sverigedemokraterna väckt en del uppmärksamhet på grund av partiets bakgrund. Att samarbeta med SD är inget som faller i god jord i alla läger. Ulf Kristersson blir lite irriterad över att den här frågan diskuteras.
? Det är ett genuint stickspår vad andra länder tycker. När jag träffar regeringscheferna är alla respektfulla för att varje regering som tillträder måste ha tolerans eller majoritet i sina parlament. Vad vi har lyckats med är att för första gången på tolv år få en majoritetsregering på plats. Jag skäms inte en millimeter för det. Om det sedan finns EU-parlamentariker som inte gillar det så kan jag leva med det.
Tidöavtalet mellan regeringen och Sverigedemokraterna omfattar inte EU-politiken men SD kommer ändå att ha ett inflytande över frågor som hanteras under Sveriges ordförandeskap. Enligt Ulf Kristersson gäller det frågor där man är överens nationellt som ibland får koppling till EU-beslut.
? Var sjunde fråga ungefär som kan landa på vårt bord under ordförandeskapet är sådana där vi har goda skäl att diskutera dem med SD. Det rör sig i första hand om migrationsfrågor, energiförsörjning, brottsbekämpning."