Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2020-01-06 12:13:30 följande:
    Mobbare som klagar på hur de behandlas känner jag ingen sympati för och som därtill visar en omdömeslöshet som gör att man grupperar sig med rasister och rena nazister som diskuterar "negerns ursprung". Och sedan försvara sitt handlande, nej, till och med attackerar personer som har vett att ta avstånd. Du fattar varför jag tar fullständigt avstånd från sådana element oavsett hur det är ställt med räkneförmågan.

Det finns en moralisk slapphet som breder ut sig i vårt jämlika samhälle där man inte längre verkar förstå var man ska dra gränsen gällande vad man tolererar att personer med en extremistisk syn ska få uttrycka. De som orsakar mest skada är inte extremisterna själva utan de som låter dem hållas eller rentav bekräftar dem av någon slags missriktad tro om att yttrandefriheten skulle kräva det, och som inte fattar att det är ett lagbrott att kalla personer med afroafrikanskt ursprung för "neger" och tilldela dem fördummande egenskaper samt att kalla statsministern för "förståndshandikappad".
    Ja, det är ju en klassiker att acceptansen för intoleransen är farligare än intoleransen i sig. Lite av en paradox iofs, i och med att intoleransen då breder ut sig.

Det är heller inte särskilt svårt att förstå avsikten med en agenda där man ständigt ropar ut hur kränkt man blir samtidigt som man kräver att majoritetssamhället ska anpassa sig till ens egen subkultur.

Själv ser jag mig och andra skribenter som gäster eller nästintill invandrare här på Familjeliv. Vi har att anpassa oss till de skrivna eller oskrivna regler som gäller här. Ur det perspektivet kan det ständiga gnället på modereringen roa mig, i synnerhet då från den person som under 10 års tid mer än någon annan rasat om att invandrarna måste anpassa sig.

Kultur börjar med att man tvättar fötterna, skrev Björnstjerne Björnson. Jag är övertygad om att han syftade på de egna fötetrna, inte andrasSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-06 13:15:18 följande:
    Menar du att det är fel i följande Venndiagram:

Så får du gärna peka ut/förklara vart det är fel.
    Tja, till att börja med omfattar det inte hela populationen utifrån det tidigare exemplet.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-06 13:42:06 följande:
    Det gör det sannerligen.

75% som inte gillar SD samt 25% som gillar SD.

25% som gillar S samt 75% som inte gillar S.

Du får inte dessa två grundelement samt dess negationer att uppgå i 100% vardera (det vill säga på vardera rad - 75+25 på översta raden respektive 25+75 på den undre raden)?
    Till att börja med måste du anpassa din modell till verkligheten, dvs att den inte är dikotom.

Därefter måste du utgå från de uppgifter som presenteras i exemplet. Att 75 procent ogillar SD. efter detta får du lov att förhålla dig till en annan sort, 25 procent som gillar S. Och därefter förhålla dig till begreppet däremellan.

Skippa ringgymnastiken och rita en låda i stället. Dela in den i tre delar. I den vänstra skriver du 75 procent ogillar SD. I den högra skriver du 25 procent gillar S och däremellan skriver du drygt 50 procent som varken gillar S eller ogillar SD.

Den högra delen kan du sen koppla bort, visserligen dumpar du de sossar som gillar SD då, men det finns ju ändå en approximering i den mittersta delen.

Kvar har du då en population på dryga 125 procent som har synpunkter elelr inga synpunkter på SD.

Dina cirklar var snygga men de har ju inget med exemplet att göra.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-06 14:10:13 följande:
    Det vill säga att du begär att man ska räkna på en ekvation felaktigt, hantera ett Venndiagram felaktigt och inte praktisera någon matematisk deduktion överhuvudtaget.

Du kunde uppenbarligen räkna ut (om än med ett logiskt felslut) vad >>övriga 50%<< ska ha för element - det stod det ingenting om i originalexemplet - men varför ska man då inte räkna på någonting mer i ekvationen?

Svar: För då får man inte ett felaktigt resultat som du kan tillskriva Kverulant67 samt håna, häckla och förnedra vederbörande över.

Selektiv deduktion, hmm...
    Tvärtom.

Jag försöker bara örklara att man inte kan börja räkna när ingångsvärdena är orimliga.

Konsekvenserna kan bli allvarliga i verkligheten och lustiga eller olustiga på Familjeliv.

Är detta rimligt är en fråga det inte skadar att ställa sig innan man kör igång en räkneoperation. Då slipper man skapa en dikotom värld och man slipper skapa nya betydelser för begreppet däremellan.

Det finns ett förhållningssätt som är vanligt i min värld. Det är man säger "Ojdå, det här blev visst lite fel. Jag börjar om"

Det är inte farligt att erkänna att man haft fel, att man har gjort fel - alla gör fel hela tiden, men de flesta ser inte så gravallvarligt på sig själva, så de skakar av sig nesan som vore den ett litet dammkorn.

Vår hund har förresten två metoder att hantera en reprimand, antingen skakar han på sig eller också gäspar han. Hursomhelst envisas han inte med att göra om misstaget, åtminstone inte omedelbart.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-01-06 14:02:56 följande:
    Precis. Man ska inte acceptera. Inte acceptera rasism, inte acceptera nazism och inte acceptera mobbare som hängivet ägnar sig åt att diskutera/meddela mig sin åsikt om min intelligens.

Om inte folk vill tvätta sina fötter så står inte min balja till deras förfogande. Över ett decennium med samma konto här så uppenbarligen tillräckligt anpassad.

Däremot trött på personangrepp och andra påhopp så jag fräser ifrån direkt och ignore om det fortsätter. Man får ju ge folk en chans men sedan kommer man till en punkt där det handlar om brända broar.
    Jag tror att man inte ska tillåta sig att påverkas i någon större utsträckning, men det är ju lätt för mig att säga som sluppit bli centralgestalt för den här figurens våldtäktsfantasier. i synnerhet inte eftersom de små novellerna var rätt kläggiga och dessutom applåderades av några av hens följare här på FL.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-06 15:07:34 följande:
    Eller åtminstone inte påverkas till den grad att alla skribenter som inte har ett konstant vakande öga på Suffering/Man och Nöjd tillskrivs samma egenskaper på ett eller annat vis.

Varför ska jag eller någon annan drabbas sekundärt av vederbörandes icke legitima bravader?

Kul att gå runt här som om det vore ett minfält för någonting Suffering/Man och Nöjd ställde till med för över fem år sedan.

Ska hela forumet fjättras av nihka:s känslor och hur länge i sådant fall?
    Det vore mig främmande att påstå att dina åsikter sammanfaller med den här figurens.

Samtidigt är det så att den som bara kan eller vill skymta enskilda fragment sällan eller aldrig förmår skapa sig en överblick.

• FDFMGA
    nihka skrev 2020-01-06 15:21:07 följande:
    Detta är förstås inte avslutat utan högst pågående om än i nya innovativa trakasseringsformer.

Jag gör en koppling till den här tråden:

https://www.familjeliv.se/forum/thread/80141370-mans-hat-mot-kvinnor-ett-vaxande-terrorhot-vad-tycker-ni-om-att-polisens-resurser-nu-maste-laggas-pa-incels/23#m232

Det är förstås regeringens ansvar att svara mot det här växande hotet.
    Hmm, jag såg i en annan tråd att Hanif Bali uttalat sig om kvinnors behov.

Ibland kan jag nog tycka att en del invandrare har svårt att anpassa sig till ett modernt samhälle - men M har ju inte tillräckligt många mandat för att kunna erbjuda alla dessa en riksdagspolitisk plattform.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2020-01-06 17:58:02 följande:
    Shirehästriddarna vill ju ha det på det här viset.
    Den ska visst vara snäll, foglig och stark men samtidigt ha anor från conquistadorernas tid.

Är det månne så att Israel startat uppfödning av shirestridshästar.

Ganska passande i så fall, nuförtiden är det väl bara Israel och Ryssland som utvidgar sina territorier genom att lägga beslag på andras.

Företeelsen var rätt vanlig här också - på 1600-talet
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2020-01-06 18:42:37 följande:
    Klarar du av att hålla dig till ämnet? Det verkar inte så.
    Det är bara du som ska få lov att blanda in Israel i trådarna, trots att du själv gnällt när andra gjort samma sak.  
    Du var mer intressant på den tiden du lyckades hålla dig till trådämnena utan att sväva ut i tvättstugeäventyr, danskurser osv.
    Javisst, jag tog upp tråden, det vill säga ämnet shirestridshästar som du tydligen glömt att du ville diskutera.

Märkliga hästar, tydligen lika stora som de är snälla och fogliga.

I Sverige kan de säkert komma till användning i något skogsbruk som drivs efter mycket gamla metoder - men jag är inte säker på att de kommer till sin rätt i Israel eller i Ryssland.
    RebeckaZ70 skrev 2020-01-06 17:58:02 följande:
    Shirehästriddarna vill ju ha det på det här viset.

• FDFMGA
    Mentat skrev 2020-01-06 19:06:21 följande:
    Inte helt korrekt. Sedan FN-stadgan antogs 1945 som ett medel att lösa konflikter mellan stater har åtminstone följande annekteringar de facto accepterats av omvärlden:
    1947 invaderade Indien furstendömet Junagadh, vars raja ville ansluta ladet till Pakistan, och annekterade det.
    1948 invaderade Indien den självständiga staten Hyderabad och annekterade hela landet.
    1951 angrep Kina det då självständiga Tibet och annekterade det.
    1954 erövrade Indien de portugisiska enklaverna Dadar och Naga Haveli även om de formellt inte annekterades förrän 1961
    1958 erövrade och annekterade Marocko enklaven Ifni, tidigare spansk
    1961 angrep Indien övriga portugisiska områden på den Indiska halvön, Goa, Daman och Diu, och annekterade samtliga
    1967 angreps Israel av sina grannar men slog tillbaka och erövrade mycket land. Det enda man annekterade var dock Golanhöjderna och östra Jerusalem (ett undantag vad gäller internationell acceptans)
    1975-79 erövrade Marocko Västsahara och annekterade det. Den annekteringen är för all del inte allmänt erkänd men FN har aldrig kritiserat den, i bjärt kontrast till fallet Israel. Marocko har full kontroll över de ekonomiskt viktiga delarna av landet.
    2014, Rysslands annektering av Krim. Den har lett till sanktioner mot Ryssland men ingen stat kommer att ingripa militärt för att kasta ut ryssarna, så som FN gjorde när Irak ville annektera Kuwait 1990. Tillkommer så Abchasien och Sydossetien, vilkas band till Moskva är mycket nära.

Notabelt är att samtliga dessa annekteringar är resultatet av anfallskrig, med ett enda undantag: Israel.
    Där ser man. Marocko och Västsahara borde jag ha kommit ihåg, i synnerhet eftersom S haft en något vinglig inställning till den ockupationen.

Hursomhelst var det ganska längesen Sverige sysslade med att ockupera andra länder.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?