Digestive skrev 2020-01-05 14:25:06 följande:
Det finns mycket som kommer till uttryck din liknelse med tvättstugor, inte minst om dig själv och förutsättningarna du har haft för analys.
Hur många tvättstugor har du varit i där du systematiskt har fått dina kläder utkastade på golvet under din tvättid samt blivit hotad med fysiska represalier - från främst manliga parter - om du förbehåller dig rätten att tvätta under din tvättid?
Ibland och för vissa är ludd i torktumlaren och lortiga ytor ett mindre problem, inte minst för att dessa människor - med rimliga medel - kan göra någonting åt situationen själva. Värre är det när ordningen i tvättstugan upprätthålls med djungelns lag...
...vilket är vardagen för ganska många, oavsett ursprunglig härkomst.
Problemet med S är att de liksom du själv, inte riktigt ser eller räknar med alla de fundamentalt olika förhållandena i Sveriges alla tvättstugor.
Sedan är det en skillnad på att vilja tvätta med Jimmie Åkesson (SD) och på att befinna sig i en politisk situation där man - iallafall just nu och i detta läge - inte har något annat val som opposition än att tvätta med Jimmie Åkesson, om man vill nå ut med sin politik överhuvudtaget. Men vi kan såklart få en helt annorlunda spelplan efter nästa val men nu finns det inte mycket annat för oppositionen att göra... än att just stärka sin ställning genom att samarbeta.
Vad finns det för alternativ annars för oppositionen, FDFMGA? Vad skulle M och KD kunna göra helt ensamma? Ska dagens opposition - som inte är SD - sätta sig på en evig avbytarbänk och acceptera ett evigt S-styre, för att fem partier har slutit en Januariöverenskommelsen? Är det vad du finner rimligt och anser är ett rimligt krav, för att hålla SD borta så mycket som möjligt?
Alltså jag förstår om det är din våtaste dröm men det är nog bara att drömma vidare. :P
De som idag röstar på KD och M har säkerligen fullt förtroende för att partiernas representanter kan hålla en samarbetspartner som SD på mattan. Det finns en styrka i det och en sådan attityd också... speciellt när JÖK-partierna så tydligt signalerar att de inte ens vågar ta tjuren vid hornen, utan fortsätter praktisera sin paniska beröringsskräck då SD-beröring är för läskigt.
En stor del av befolkningen ser tydligt hur JÖK-partierna flyr in i en säker och trygg liten bubbla där ingenting kan skada dem... då de inte behöver ta i SD eller förhålla sig till dem överhuvudtaget, i någon faktisk och besvärlig mening.
Problemet med det är att JÖK-partierna också har slutat röra sig med verkligheten, för i verkligheten har vi ett kraftigt ökande parti som heter SD och med allt vad det innebär - och sisten som vågar ta den tjuren vid hornen, på riktigt, med allt vad det innebär, kommer bara att se ut som en fegis. ;P
Ansvar är aldrig bekvämt, FDFMGA. JÖK-partierna har gjort det för bekvämt för sig själva - till ett högt pris, ett pris som inte sällan folket får betala - vilket en stor del av befolkningen har synat.
Vi får se hur jag röstar i riksdagsvalet, det kommer dock vara på någon som vågar ta tjuren vid hornen. I den bästa av världar hade det (för tillfället) varit V men de verkar för fega och likt övriga JÖK-partier ställer de sig i publiken och bara skriker av skräck när de ser tjuren.
Jag tänker iallafall rösta på Sveriges kommande, behövliga samt nödvändiga... matador. Om det är Ebba Busch Thor (KD) eller Ulf Kristersson (M) - eller för all del Jonas Sjöstedt (V) - spelar mindre roll, men det är väl de enda som vågar se tjuren i vitögat överhuvudtaget.
Resten kan stanna kvar i sitt bekväma Lalala-land.
Åh, jag upplevde tvättstugekrig redan i källaren i huset där hade min allra första egna hyresrätt, i ett område som enligt tutingbibeln inte kan ha existerat i och med att det var ett utanförskapsområde på den tiden invandrare från muslimska länder var lika sällsynta i Sverige som klartänkthet bland nyauktoritära högeraktivister är det idag.
Jag blir nästan lite lätt nostalgisk när jag tänker på heroinisterna som lär sin schäfer bajsa i tvättstugan - och kan notera att redan då fanns det bruna inslag där. Eller när jag tänker på de som tömde min halvtvättade tvätt på golvet och stoppade in sin egen och hur jag gjorde motsvarande med deras samt uppmanade dem att lärta sig läsa.