Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2016-04-22 16:40:30 följande:

Blev kanske inte någon större succé

Inte desto mindre skiner solen och helgen är här

Vi får väl blåsa nytt liv i den varje fredag! Förr eller senare ska det väl bli lite aktivitet...
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-04-24 15:50:04 följande:
    Man försöker föreställa sig möjliga och omöjliga framtida lägen och räknar på vad som är hanterbart, hur man bäst hanterar det, har krisplaner och alternativa lösningar mm. Att inte ha tänkt i de banorna utan reagera först när det händer är ju rena sandlådenivån.
    FDFMGA skrev 2016-04-25 11:02:14 följande:
    Att skrikhögern och SD-aktivisterna påtalade att det skulle Komma en flyktingkatastrof var inget jag lade märke till

Bara det gamla vanliga att det redan var en katastrof oavsett antalet.

Och faktum kvarstår, SD är ett rasistiskt parti oavsett hur högt skrikhögern skriker om att de andra partierna kopierat delar av SD:s politik. Man skulle kunna tro att det finns en särskild slags jämmeressens inom skrikhögerkulturen, för att travestera ett exempel på SD:s rasism.

Skrikhögerns våta dröm om att SD ska bli en del av allianssamarbetet är och förblir en pojkdröm utan verklighetsförankring.Solig
    Det som många försökte påtala var att antalet flyktingar styrs av den politik som förs, och att med en alltför generös politik riskerar antalet så småningom att överstiga vad vi kan ta emot. Medans regeringens stenhårda linje, oavsett partifärg, hela tiden varit "Det kommer så många det kommer, det beror enbart på omvärldsförhållanden, och vår enda uppgift är att ta emot alla som kommer på ett bra sätt". 

Det visade sig senare att det förra var ett i sak helt korrekt antagande, men som du säger använde många rasister och SD-aktivister samma påstående för att få till en minskad invandring av delvis andra skäl, vilket gjorde att alla som kom med liknande påståenden avfärdades som "SD-anhängare", "rasister" eller "främlingsfientliga" osv osv under den period av ett närmast masspsykosliknande tillstånd i frågan som rådde i Sverige mellan 2011 och senhösten 2015. 

Johan Westerholm (S) har gjort en lättöverskådligt tidslinje över viktiga händelser som borde ha fungerat som varningssignaler om det inte varit för masspsykosen: 

ledarsidorna.se/2016/03/vid-panikpunkten/
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-25 18:21:28 följande:
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det lätt att framstå som expert med facit i hand men det verkar finnas lite olika facit  kring hur resultatet ser ut och för min egen del så ser jag inget resultat, och då för att jag inte har så mycket fokus på vad som har hänt utan mer på vad som kommer att hända. Men, nej - jag tycker inte att regeringen agerat fel när den till stor del hade fokus på att hanteringen av flyktingströmmen över Medelhavet måste lösas gemensamt av EU.

Det är tråkigt på många sätt att det inte verkar som man kommer att lyckas med det och att kanske EU delvis kommer att splittras, att högerextrema och nynationalistiska strömningar blir starkare. Historiskt har inte Europa varit en särskilt fredlig kontinent men under en period har det så varit, särskilt innan Putin blev riktigt aggressiv.

Det är inte uteslutet att IS lyckas med sin taktik, att länder enskilt sluter sig mot omvärlden, att demokrati och öppenhet sätts på undantag även nationellt och att det byggs upp en stämning där varje muslim är en möjlig terrorist.

Jag tror inte det, men jag saknar facit - men det finns inget den här regeringen har gjort i sin hantering av flyktingkrisen som har fått mig att att tappa förtroende. Däremot skulle mitt förtroende ha minskat om de inte hade försökt arbeta för en EU-gemensam hantering av flyktingkrisen.

Möjligen att jag blev lite besviken när regeringen inte kunde ställa upp med ett ynka Jas-plan när Frankrike frågade efter hjälp.
    Hade man verkligen velat lösa problemen med att det drunknar massor med människor på Medelhavet, då skulle man  titta på Australien. De hade samma problem med mängder med illegala båtflyktingar, men de löste problemet genom att helt enkelt förklara att inga som kommer med båt kommer att kunna söka asyl som flyktingar i Australien, utan istället får man söka asyl på distans. På så sätt fick de både kontroll över vilka de släpper in, samt att de som får asyl kan ta sig till Australien på ett säkert sätt.
    Det vore en policy för EU att ta efter om man menar allvar med att man inte vill att folk ska drunkna på Medelhavet. 
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-25 23:24:53 följande:

Javisst, skulle det ha varit möjligt och i den mån båtflyktingarnas båtar förlist kunde man ha tillhandahållit nya och eskorterat dem ut på internationellt vatten. Det skulle inte ha löst flyktingarnas behov av skydd från krig men Europa skulle inte ha behövt bry sig.

Ja, såvida inte EU hade kunnat komma överens om att erbjuda en reell asylväg till Europa via flyktingläger i grannländer.

Mitt förtroende för regeringen och för den tidigare alliansregeringen har påverkats positivt av att man så länge det var möjligt hade en generös asylpolitik

Ja precis, det var precis det Australien gjorde, man deklarerade att den som kom illegalt med båt förverkat sina chanser att få asyl, samtidigt som man öppnade upp möjligheten att söka asyl på distans. På så sätt kan man hjälpa så många man anser sig klara av samtidigt som man har kontroll på sina egna gränser.

EU hade mycket väl kunnat göra något liknande, och som du säger erbjuda en säker väg för de som beviljats asyl, tex genom möjlighet att söka asyl direkt från Turkiet.
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-25 23:33:15 följande:

Haha.

Så här i efterhand växer sig skrikhögerns övertygelse om att de varnade för den extrema situationen 2015 i och med att de varnade för den extrema situationen 2014 och den extrema situationen 2013 och den extrema situationen 2012 och den extrema situationen 2011 och den extrema...

Så länge jag har läst här har Flash Gordon varnat för den extrema situationen som råder och SmalaSara skrev i något inlägg att hen varit aktiv tidigare under ett annat nick på FL - så hen har säkert också ständigt varnat för den extrema situationen.

Fast det var långt ifrån bara skrikhögern som varnade, alla andra blev dock konsekvent brunmålade och tystnade eller övergick till skrikhögern. Billström kanske det tydligaste exemplet.
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-25 23:42:09 följande:

Ja, men asylpolitik handlar om att ge människor skydd. EU har aldrig erbjudit ett reellt alternativ till att fly över Medelhavet.

Det finns nästan ingen som riskerar sitt och familjens liv i onödan. Det är klart att ett fungerande EU skulle ha kunnat styra så asylvägen till Europa hade kunnat bli säker och kontrollerad, men detta hade krävt ett fördelningssystem och att så gott som alla EU-länder hade tagit sitt ansvar och samarbetat och att FN också hade engagerats i arbetet för att kunna erbjuda en säker och kontrollerad asyl till Europa.

Jag håller med. Ett bättre fungerande EU skulle ha tagit emot så många av de mest behövande (barnfamiljer mest) vi kunde klara av under kontrollerade former, fördelat dessa inom EU och försökt hjälpa resten på plats.
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-25 23:24:53 följande:
    Javisst, skulle det ha varit möjligt och i den mån båtflyktingarnas båtar förlist kunde man ha tillhandahållit nya och eskorterat dem ut på internationellt vatten. Det skulle inte ha löst flyktingarnas behov av skydd från krig men Europa skulle inte ha behövt bry sig.

Ja, såvida inte EU hade kunnat komma överens om att erbjuda en reell asylväg till Europa via flyktingläger i grannländer.

Mitt förtroende för regeringen och för den tidigare alliansregeringen har påverkats positivt av att man så länge det var möjligt hade en generös asylpolitik
    Tyvärr hade man en alltför generös politik alltför länge, och körde på långt över gränsen. Sedan kommer effekterna på samhället inte att visa sig på en gång, utan det finns en eftersläpning på några år, främst eftersom kommunerna får försörjningsansvar först två år efter ankomst. 
    Den stora flyktingvågen 2015 kommer alltså att märkas hos kommunerna fullt ut lagom till valet 2018. Det kommer att bli väldigt intressant att se hur det påverkar opinionen. 
    Så är det ofta i politiken, man måste fatta beslut för att undvika negativa konsekvenser relativt långt in i framtiden, utan att det blir några omedelbara positiva effekter, och när de negativa effekterna uteblir kan dessutom oppositionen säga "vad var det vi sa, det blev ju aldrig något problem!" 
    Vår nuvarande inkompetenta regering är inte i närheten av att ha den framförhållning som krävs utan handlar helt reaktivt efter hur det ser ut just för stunden men saknar totalt förmåga att planera framåt.
    Annars hade vi haft en stor politisk debatt om hur kommunerna ska klara de enorma kostnadsökningar de står inför framåt 2017-2018, men istället är det huvudet i sanden som gäller. 
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2016-04-26 11:48:11 följande:
    Så nu är det alltså dags att ta fram spåkulan igen?
    Eller är det så att du eller någon du vet, kan förutsäga framtiden, den som de sk experterna haft så fullständigt fel om bara de senaste två åren.
    Dom har ju dömt ut Sverige och gastat om katastrof och en nära förestående undergång för Sverige, men tväremot deras profetior så går nu Sverige bättre än på årtionden..

Nä tacka vet jag de som lever i nuet, och agerar på de problem som dyker upp och/eller med visshet kan säkerställas, jag har fått nog av experters och politikers vilda gissningar, sånt kan spelare och börsspekulanter få hållas med.
    Det är väl det där "som med visshet kan säkerställas" som man kan diskuteras, tex om antalet som inte arbetar ökar med X, medans antalet som arbetar är konstant, vad händer då?

Det är inte raketforskning att räkna ut, det är heller inte att spå framtiden, det är vanlig enkel matematik. 
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-04-26 21:52:25 följande:

Ja, det är klart. Det är integrationen det handlar om och om det blir lite bättre styrsel på den så kommer man inte längre i samma utsträckning kunna göra narr av det som var Reinfeldts tes - att det inte en gång för alla är givet vilket det optimala befolkningsantalet är för att Sverige ska kunna ha en så blomstrande ekonomi som möjligt.

Tyvärr så har väl regeringen haft för mycket av interna problem och för lite av riksdagsinflytande för att kunna ha ett vettigt fokus på integration. En nåd att stilla be om vore att MP bytte ut sina språkrör och att ett av de nya blev Isabella Lövin - en person som spelar i en helt annan division än Romson och Fridolin. Det kanske inte har märkts så mycket i och med att hon är biståndsminister och tvingas administrera en budget som starkare departement regelmässigt snattar från.

Dessutom finns det en integrationspolitisk värderingsdiskussion som man borde ha tagit för länge sedan och för min egen del är detta den viktigaste diskussionen. Jag vill att Sverige ska fortsätta att utvecklas mot ett alltmer tolerant och sekulariserat samhälle, det innebär inte att folk inte kan få vara muslimer, sverigedemokrater eller i stort sett vad som helst som inte är olagligt - men det borde inte ha fått utvecklas subkulturer som begränsar andra, exempelvis begränsar unga kvinnors försök att anpassa sig till svenska tänkesätt.

Jag saknar en röd tråd i integrationspolitiken: Vi behöver dig och förväntar oss av dig att du ska bidra till att Sverige fortsätter att vara såväl ett ekonomiskt framgångsrikt land som en tolerant och sekulariserad nation- kan du inte respektera detta blir du tvungen att söka dig till ett annat land.

Jag har fått frågan om antal ett antal gånger under åren här på FL. För mig handlar det inte om antal. Det handlar inte heller om att jagstörs av att allt fler har ett annat utseende än det jag var van att se när jag var barn, det stör mig inte det minsta. Däremot stör det mig väldigt mycket när Fridolin är så jävla flummig att han inte förstår vad det innebär att MP röstar in en pajsare i partistyrelsen som inte kan tänka sig att skaka hand med kvinnor och det stör mig när MP-politiker argumenterar för könssegregerade badhus.

Ja det är en väldigt viktig diskussion. Att bara säga "tolerans och mångfald" gång på gång ger liksom inget innehåll. Man måste våga fråga var går gränsen för vad som faktiskt inte kan tolereras. Att vägra vidröra kvinnor blev ett ovanligt tydligt exempel.

En intressant detalj där är att det de senaste två-tre åren varit åtminstone ett liknande fall där en person som vägrat ta kvinnor i hand nekats en anställning i offentlig sektor med motiveringen att man måste kunna bemöta folk korrekt i sin anställning. Men det gången gick personen till DO och fick rätt, och den kvinnliga chef som nekat honom anställningen fick en reprimand. Men nu har tydligen något positivt hänt som gjort att debatten blivit mer rimlig.

Att även ha en tydlig bild av vad Sverige är och står för tror jag också är enbart positivt när man ska integrera nya människor, ungefär "det här är viktigt att ni respekterar i Sverige, men i övrigt gör man ungefär som man vill" tyå
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2016-04-27 09:53:39 följande:
    För en gångs skull håller jag med, tyvärr förstår många inte att krav om lägre lön och avgifter hör till det politiska spelet.
    Lägre löner och avgifter är en genväg till högre avkastning för företag, men det kommer aldrig att ge några märkbart fler jobb.
    Det borde alla förstå om dom tänker efter, då jobb endast tillkommer i företag, om det finns ett behov.
    Att driva företag är ingen välgörenhetsinrättning, därför finns det inga företag som anställer mer arbetskraft om inget behov finns, så enkelt är det.

Vad gäller låglönejobb, så är det enbart ett sätt att som helhet minska löneutvecklingen, då vi vet att fler och fler arbetsuppgifter över tid kommer att läggas på dessa låglönejobb, vilket givetvis drabba de "vanliga" jobben, med resultat att antalet anställda kan minska, och därmed så minskar även den totala lönekostnanden. 
    Fullt så enkelt är det inte. 
    För att hänfalla år anekdotiska exempel för en stund så har vi liksom många andra en person som städar hemma hos oss ibland, med RUT-avdrag är det precis att vi har råd, dvs kostnaden blir densamma som om jag eller min partner hade städat hemma istället för att jobba. Hade kostnaden varit högre hade vi inte haft råd.
    Så visst kan lägre löner och avgifter skapa fler jobb. 

Men det leder samtidigt även till ökade inkomstskillnader och större sociala klyftor pga detta, det är viktigt att ta med i beräkningen.
  • Ascendere
    Flash Gordon skrev 2016-04-28 22:14:36 följande:

Oförmågan att agera gjorde att vi fick det här:

www.svt.se/nyheter/ekonomi/rapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna%3Apd%3Any%3A20160428%3Arapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna%3Anyh

- Utvecklingen från 2018 ser mycket bekymmersam ut. Det är svårt att se hur kommuner och landsting ska klara trycket från den fortsatt kraftigt växande befolkningen utan skattehöjningar, säger Bettina Kashefi.

Är Betina rasist eller Sverigedemokrat hade många frågat sig för bara ett halvår sen, men nu är läget mer rimligt.

Hur som, det här kommer antagligen att medföra att ett parti som kan lova att inte höja skatterna genom minskade satsningar på välfärd för nyanlända kommer att ha enorma chanser att plocka röster. Inte omöjligt att få se SD öka ännu mer.
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2016-04-29 08:42:33 följande:
    Och det du nämner är samma pengar som alltid måste fram, oavsett om befolkningsökningen kommer från invandring eller svenskar födda i Sverige.

Så det är ingen merkostnad, det är vad vi alltid kommer att få betala när vi blir fler, och fler måste vi bli om vi inte ska bli ett i välfärden backande rullatorland.

Och ungar vill ju inte svenskar skaffa, inte så det räcker, plus att det tar minst 20 år innan en unge blir produktiv och våra kostnader för varje unge vänds till en inkomst.

Så just nu behövs invandringen, den är billig och ger ett långt snabbare resultat än att "föda upp" egna ungar.

Det där argumentet håller inte, vilket påpekats många gånger förr.
    - De som kommit till Sverige de senaste åren är oftast lågutbildade
    - Efter 7 år i Sverige har endast 50% någon form av jobb ink. deltid
    - Bland de som kom 2014 hade 44% endast förgymnasial utbildning, dessutom förmodat på en lägre nivå än svenska skolan
    Så att säga att invandring behövs för svenskarnas skull är felaktigt, den invandring vi har idag är en kostnad, inte en tillgång. 
  • Ascendere
    Och det du nämner är samma pengar som alltid måste fram, oavsett om befolkningsökningen kommer från invandring eller svenskar födda i Sverige.

Så det är ingen merkostnad, det är vad vi alltid kommer att få betala när vi blir fler, och fler måste vi bli om vi inte ska bli ett i välfärden backande rullatorland.

Och ungar vill ju inte svenskar skaffa, inte så det räcker, plus att det tar minst 20 år innan en unge blir produktiv och våra kostnader för varje unge vänds till en inkomst.

Så just nu behövs invandringen, den är billig och ger ett långt snabbare resultat än att "föda upp" egna ungar.
    Hur menar du, vi svenskar blir ju inte fler bara för att det kommer hit människor från andra länder/världsdelar?
  • Ascendere
    SmalaSara skrev 2016-04-29 11:06:10 följande:
    Du menar att det är en märklig slump att Sverige tog emot fler än något annat land (förutom Ungern) i EU förhållande till sin storlek?
    Att Sverige tog 46% av alla ensamkommande till Europa 2015?
    Att Sverige tog emot 3-4 ggr fler än Danmark och Finland i förhållande till sin storlek?

Alliansen borde funderat på hur man bäst hanterar växande antal asylansökningar; de tredubblades mellan 2011och 2014; plus att Sverige beviljade flest asyl netto 2013, och näst flest 2014.

Det fanns inget som talade för att den växande trenden skulle vända. Absolut ingenting. Inga krig eller oroligheter var slut.
    Var inte dum nu, det är naturligtvis det svenska klimatet som lockar folk! 
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-04-29 11:43:32 följande:
    Du menar att invandring + infödda inte ökar befolkningen mer än bara infödda?
    Du har fel, dels ökar befolkningen i högre takt med invandring än av enbart barnavel hos befintlig befolkning och dels finns statistik på att utlandsfödda i vissa av nämnda utgiftsposter har större behov= kostar mer per person än inrikesfödda.Du måste även räkna in följande:
    -att svenskfödda föräldrar med svenskfödda barn har bott här, jobbat och betalat skatt, alltså varit med att betala för de utgifter samhället har för dem och deras barn.
    -att vissa bidrag för barn betalas retroaktivt till invandrade barnfamiljer
    -att utlandsfödda kostar mer per person och år, framförallt i början
    -att det tar lång tid för invandrade att komma i arbete
    -att nivån av arbetade hos utlandsfödda är lägre än för svenskfödda
    -att många invandrade är så pass gamla att det ihop med tiden det tar att få jobb lämnar betydligt färre år som de jobbar och betalar skatt som även ska täcka deras pension

Nej, den är inte billig och det ger ett underskott.

Ja, många fattar inte det mest elementära med välfärdssamhället, nämligen att I GENOMSNITT måste man betala in via skatt lika mycket som man kostar, och vanligast utslaget på en livstid. 

För att Världsmedborgares resonemang skulle vara korrekt skulle det krävas att de som invandrade kunde språket och kulturen och hade en utbildning som passade den svenska arbetsmarknaden, vilket vi av empiri vet INTE är fallet. 
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-09-19 02:46:34 följande:

Trots ökande hot kan vi inte vänta oss några satsningar på försvar från nuvarande regering.

Startsidan / Nyheter 2016-09-18
    DN: Ökat ryskt militärt hot mot SverigeFörsvarsmakten grupperade plötsligt om sin operativa reserv till Gotland.

Nu uppger DN att orsaken är ett ökat militärt hot från Ryssland riktat mot Sverige.

Hotets karaktär och innehåll klassas som topphemligt och av ?synnerlig betydelse för rikets säkerhet?.

www.aftonbladet.se/nyheter/article23548340.ab
    Finansministern ikväll: Försvaret har redan fått mycket pengar

www.sempermiles.se/forsvarspolitik/finansministern-ikvall-forsvaret-har-redan-fatt-mycket-pengar/
    Det visar hur verklighetsfrånvända regeringen faktiskt är.

För dem är försvaret, polisen mm inte något annat än kolumner i ett Excel-blad som man kan öka eller minska för att få summan att gå ihop. Tanken på att det nu är på riktigt och faktiskt handlar om att rikets och medborgarnas säkerhet är hotad förmår de helt enkelt inte ta till sig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?