FDFMGA skrev 2017-02-12 01:29:06 följande:
Nej, inte alternativa fakta utan bara ett enskilt exempel.
Jag har dessvärre under loppet av några år haft ett antal släktingar som dött i cancer. De fick avancerad och säkert bästa tänkbar och oerhört kostsam vård så länge det fanns hopp och den allra sista tiden blev det antingen ASIH eller hospice beroende på vad de föredrog.
Jag tog bilen eller pendeltåget till det där sjukhuset som hade en avdelning för vård i livets slutskede och satt där och tänkte ibland att det finns tid för medmänsklighet även inom Stockholms läns landsting, ja när jag inte tänkte på hur märkligt det är när en person man känt hela livet bara försvinner bort.
Det är klart att mina exempel är lika enskilda och olämpliga att generalisera utifrån som dina, men till skillnad från dina har jag inte sökt upp dem för att göra politisk propaganda av dem - man kan väl säga att de sökte upp mig i stället och jag hade gärna avstått, inte från besöken i sig, inte från upplevelsen av hur livet tar slut heller - men jag hade gärna sett att de här personerna inte hade drabbats.
Jag tror att cancervården i Sverige fungerar ganska bra generellt sätt.
Däremot tror jag inte att skrikhögerns tankeverksamhet fungerar ganska bra, snarare inte alls - generellt sätt.
Enskilda exempel på hur illa ställt det är i vården förtjänar att tas på allvar. Extra allvarligt blir det när de enskilda exemplen börjar bli många.
Det är inte politisk propaganda att ta upp missförhållanden inom vården och det är inte en lämplig reaktion av minister Strandhäll att föraktfullt kalla det för faktaresistens.