Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2022-05-04 11:43:04 följande:
    Nej.- du fantiserar om vad jag försöker debattera med dig i detta.

Jag har frågat dig varför du menar att viss äldre svensk historia för dig har en annan status än en viss nyare svensk historia.

Du har svarat att nyare svensk historia har ett politisk gods som du till vissa delar tycker bu om. Du har inte svarat på varför historia av olika ålder enligt dig skall värdes oliak - det handlar som jag förstår av det du svarat enbart om politiskt gods.

Jag har sagt att jag tycker att det är hycklande att använda historen (den äldre) som ett argument - då det egentligen handlar om dina politiska preferenser och inget annat än dina politiska preferenser (för vissa delar av välfärden)
    Eh? You don't make any sense.

Å ena sidan har du någonting som uteslutande har styrts av politiska preferenser, välfärdens utförande.

Å andra sidan har du produkten av en dikt som 1) är flera hundra år äldre än ideologierna som du vill tillskriva produkten, som 2) aldrig har använts i linje med dessa ideologier i ett enda officiellt sammanhang medan produkten 3) har använts flitigt som Sveriges officiella nationspersonifikation i hundratals år.

Jag har sett klyban nämna svastikan i förbifarten och i det här sammanhanget, att svastikan en gång i tiden stod för god lycka och så vidare.

Är det möjligtvis ditt grundresonemang här? - att Ultima Thules album-release var ett så stort happening att i den här delen av världen så går det inte/bör man inte förknippa Moder Svea med någonting annat än bandets umgängeskrets.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-05-04 10:26:44 följande:
    Digestive skrev 2022-05-03 18:36:43 följande:
    Högerextrem tavla klubbad för 175 000!
    Saknas det länkar här?

Hmm, det ska finnas länkar och såg korrekt ut när jag postade.

Du finner alltså inga länkar alls i inläggen? Tittade tillbaka och jag ser länkar i båda inläggen.
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-04 10:12:47 följande:

Jag har i rent studiesyfte på 90 talet, när de var aktuella, plågat mig igenom det mesta av det som Ultima Thule gett ut, ( och en hel del annat som också gått under begreppet ?vit maktmusik?) och i UT har jag inte hört något annat än nationalromantik och unken patriotism. Att de sedan har haft samröre med andra mer äckliga grupper är en annan sak. Hur många artister med vänsterprofil har i stil med Wiehe, inte hyllat mördarmaskinen Che Guevara? Och diktaturen Kuba? Tagit emot leninpriset?
    själv tar jag avstånd från UT pga deras dåliga omdöme att hålla till på kuggnäsfestivalen och liknande umgängen, samt deras pinsamt usla musicerande.
    men att koppa Ebba Busch till UT är mer än lovligt töntigt.

Ja, musiken i sig ska inte innehålla högerextremism eller vitmaktbudskap. Det kanske är synd att det inte florerade gängkriminalitet kring bandet istället, då hade den allmänna vänstern iallafall kunnat skilja på verk och person, typ.

Ah, det hela är bara apkonster inför valet. Under valåren tenderar etablissemanget att bemöta Ebba Busch som om hon bar samma klänning som Magdalena Andersson vid riksdagsöppnandet.

De dammar säkert av Henrik Arnstad som 18 dagar i rad, sex gånger om dagen förklarar hur Moder Svea är dödsnaziststoff och låter Greta Thunberg välta alla statyer av Henne för att resa nya på Kakan Hermansson.

It's not unthinkable!
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-04 12:50:16 följande:
    Jo, jag förstår vi ska låtsas om att detta inte är en vit makt ikon.
    Digestive skrev 2022-05-04 06:40:04 följande:
    Det är inte jag som har tagit upp kulturkrig utan du. Behåll det helt enkelt.

Haha, vi har alltså ikoner för extremhögern och nazism på Sveriges riksdagshus, på hustak i Göteborg och lite varstans i våra parker? Det låter illa det.

Ta aldrig av dig foliehatten, klyban. Världen blir roligare om den stannar på.

Det är enkelt projicera inte bort er kulturkrig och cancellation.

Undra varför du berättar att du inte vet vad ikon är i det sammanhanget, måste någon mansplaina för dig?
    Eller låtsas du bara?
    Du glömde av att berätta vad som var folie, men kanske nästa inlägg för vi alla reda på detta?

Det spelar ingen roll om det är en ikon eller rättare sagt har figurerat på ett albumomslag - officiellt är det Sveriges nationspersonifikation.

Folien är byggd på tron att ett albumomslag - eller ens två! - skulle trumfa hundratals år av officiellt bruk i Sverige. Det är dock inte bättre ställt med Sveriges specialvänster.

Inse svagheten politik som springer ur sådana här sinnen. Minsta provokation och specialvänstern skänker bort våra kulturella skatter till högerextremism och vitmaktrörelser för att slippa stå upp för dem. Ynkligt.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-04 14:02:36 följande:

Underbart och talande.

Och förresten varför gråter jimbo över kakan för, kan inte bara jimbo undvika kakan?
    Kan inte påminna mig jag någonsin hört hon säga ett enda ord, men får väl se/läsa något ord och se vad gör jimbo så rädd för en kakan.

Åh, ja, nu har du listat ut mig.

Har ingen aning om vad det där skulle handla om. Jimmie Åkesson och Kakan Hermansson är säker jätteviktiga figurer att håll koll på i din värld men inte i min.

Jag önskar dig god jaktlycka i dagens skvaller.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-05-04 14:28:44 följande:
    Inser att det är en frågan om Familjeliv vs Gamla Familjeliv. Länkarna syns i den nya varianten.
    Aha, bra att veta.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-04 17:52:43 följande:
    Jag förstår det är pinsamt.
    Digestive skrev 2022-05-04 14:32:44 följande:
    Åh, ja, nu har du listat ut mig.

Har ingen aning om vad det där skulle handla om. Jimmie Åkesson och Kakan Hermansson är säker jätteviktiga figurer att håll koll på i din värld men inte i min.

Jag önskar dig god jaktlycka i dagens skvaller.

Underbart talande var det.

Bryr mig inte om skvaller, dock tyckte jag det var extremt udda att jimbo är så rädd för kakan.

Så vad är det kakan gjort jimbo som gör han så förskräckt att han inte klarar av en person och drar.
    Eller kanske du skäms för detta med?
    I så fall kan du bara ignorera, var mest nyfiken vad som triggar ett sådant beteende och sen stå ropa ut det över världen.
    Det är verkligen udda.

Det är okey det med.
    Vi har ju två syltryggar som bägge inte ens vill ta ett eget beslut, utan lämna över det på andra.(Vilket får mig att tänka mig att det endast är strategi och säga vi stod inte bakom beslutet eller vice versa.)

Det viktigast för Sverige är att vi har en bred politisk lösning i säkerhetspolitiken på denna nivå.
    Då beslutet är så viktigt att man bör kräva detta, och att man verkligen försöker.
    Men två har lagt över det på andra, och det är beklagligt för den breda lösningen även om det sen kanske innebär en bred lösning i slutänden.

Finns ingenting pinsamt med Moder Svea. Retuscheringen av Ebba Busch kunde dock fått mer tid på sig, den var utan tvivel smått pinsam.

Du får stilla ditt eget behov av skvaller. Jag kanske springer på eländet när jag kollar igenom Twitter vid tillfälle men annars är det upp till dig att blidka dina egna behov, det är inte andras uppgift.

Hmm, vågar inte stå upp för det traditionellt svenska, klarar inte av att sköta sina egna intressen utan gnäller om att andra ska blidka dem och mest bara skriker utan rim eller reson - vem kunde ana att det blev vänsteraktivism av detta.

Visst är det tekniskt sett OK men S-parterna kan väl ändå ge ett samordnat besked om NATO i och med Ss offentliga dito? Det är inte meningen att folket ska känna av ledarnas interna drama i ödesfrågor - det här är inte en reality show.

Undermåligt ledarskap där publicitet utan eftertanke bara gav större frågetecken.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-04 19:10:36 följande:
    Du har verkligen  inteförstått att då du refererar till historens värde så är du selektiv i fråga om vilken historia du tillskriver värde - och det baserat på dina ideologiska övertygelser - det du säger om historia är ingen annat än hyckleri.
    Historiens värde? Det mest långsökta jag har hört på länge.

Albumet släpptes 2009 och det är först när Ebba Busch gestaltas som Moder Svea som specialvänstern överhuvudtaget bryr sig och på resan fick lära sig att Ultima Thule inte var Moder Svea förlaga överhuvudtaget.

När värden är så ytliga som ovan är det säkerligen lätt att inte bry sig om det svenska - varken i gårdagen, i nuet eller i morgondagen.

Specialvänstern. När man tycker att internationell media kan få berätta en påhittad historia om att Sverige har högerextrema och vitmaktsymboler på sin riksdag - bara det partipolitisk spelet eldas på.

Uh, man ryser.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?