Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Rataxes skrev 2019-10-30 21:57:18 följande:
    Ditt koketterande roar möjligen dina sidekicks, de iinnehar förmodligen liksom du själv blandfärsklumpar mellan öronen där bäst före datum passerats vid ungefär samma tid som såssarna blev ett parti som alla andra och miste sin roll som "statsbärande partiet "
    Klart jag har noterat att bekräftelsebehovet tycks vara omättligt inom delar av den auktoritetstroende nyhögern.

Det fanns ju faktiskt en tid när en av dem som fantiserade om en nattmössestat där all skatt utom den som går till polis och militär skulle anses vara stöld hade en sidfot som var rätt belysande.

Fast inte blev jag direkt förvånad över att hen ville imponera på de andra nattmössorna med sidfoten "Jag köper alltid blandfärs - då kan jag vara säker på att minst två djur slaktats".

Till och med Björn Ranelid framstår som ett under av chosefrihet vid en jämförelseSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-10-30 21:39:08 följande:
    Hahaha! Jag tryckte bara en gång. Bugg.

Ingressen sammanfattar ju på några rader. Texten kan ju bli lite tät så det är förståeligt att man inte alltid förstår, men att man sedan kommenterar det man inte har begripit är ju obegripligt!
    Tja, jag säg i en annan tråd att en rubrik angetts som ett exempel på SVTs vänstervridning.

Inte sällan tycks oförmågan eller oviljan att förstå texter vara mycket utbredd inom den nyauktoritära rörelsen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-10-30 22:49:16 följande:
    Ja, herre gud! Inte bara texter utan likadant med råmande kor och kacklande höns. Precis allt är "vänstervridet" -  hur nu man hade tänkt sig att man skulle kunna få djuren att låta ickepolitiska framöver till skillnad från nu
    Om man utgår från att de nyhögeraktivister som skriver på FL är representativa för hela gruppen så är det skrämmande att så många har så få adekvata verktyg för textförståelse.

Förhoppningsvis är inte FL-gruppen representativ för hela nyhögerpopulationen.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 11:05:38 följande:
    Och du ser inget samband med att vi då gick in i den värsta lågkonjunkturen sedan 30-tals krisen???
    Jag kommenterade endast det faktum att någon hade lyckats vända på ett diagram så att hen trodde att arbetslösheten gick ner ism regeringen Reinfeldt.

Faktum är att det behövdes endast ett par veckor av alliansregarande innan arbetslösheten började stiga och när regeringen var varm i kläderna så steg den som en raket.

Däremot betvivlar jag att det var alliansregeringen som orsakade den globala krisen - man ska inte överskatta Sveriges och svenska regeringars inflytande på den globala ekonomin.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 12:58:06 följande:
    Källa SCB.
    Aha, peta gärna dit en länkGlad
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 20:54:47 följande:
    Nja det är ju presic samma fakta....
    Så  var fick du att det tog ett par veckor så steg arbetslösheten när alliansen tog över?????
    Testa att peka på 2006, 2007 och 2008 i diagrammets tidslinjeSolig
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-01 21:09:01 följande:
    Jag har redan gjort det... Så kan du förklara att arbetslösheten steg under typ oktober-november 2006 när den gjorde det först 2008-09????????????
    Testa en gång till. Med peka syftade jag på att du använder "muspekaren" och placerar den på tidslinjen. Då kan du se att arbetslösheten börjar stiga vid markeringen för 2007 och vid 2008 stiger den så brant att den nästan utmarar regeringen Bildts arbetslöshetsskapande åtgärder på 1990-talet.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-03 01:41:55 följande:
    Du ser inget sammanhang mellan samband mellan lågkonjunktur och arbetslöshet? Du låter ju exakt som det LO försöker tuta i sina medlemmar.....

Enligt dej skulle alltså arbetslöshet börjat i mitten av oktober-början av November 2006. Gjorde den det????
    Jomenvisst.

ursprungligen kommenterade jag ju någon som påstod att Alliansen fick ner arbetslösheten trots värsta lågkonjunkturen
    Kverulant67 skrev 2019-10-30 15:07:24 följande:
    Det är ju intressant men inget nytt att Alliansen lyckdes få ner arbetslösheten så enormt trots värsta lågkonjunkturen 2008-9 än vad S har lyckats med i 5år trots blomstrande tider!

Visst kan man diskutera konjunkturens inverkan på arbetslösheten - men det gör man lämpligen med dem som gör detta.

Med andra kan man ju t ex konstatera att vi nu ser följderna av att riksdagens dessvärre antog en nyauktoritär budget.

I ett annat och lite längre perspektiv så kan man konstatera att trots att MP/S-regeringens arbetsmarknads och integrationspolitiska åtgärder inneburit att sysselsättninggraden bland utrikesfödda är i stigande så påverkas fortfarande arbetslöshetsstatiiken av Alliansens mycket generösa asylpolitik.

Nu kanske man inte ska beskylla alliansen för att de inte kunde förutsäga omfattningen av i första hand flyktingkatastrofen i Syrien - men jag tror att det var absolut nödvändigt att S såg till att politiken stamades åt.

Själv skulle jag gärna se att S lyckas manövrera politiken så att Löfvens tankar om halverad asylinvandring förverkligades, gärna kombinerad med SD:s gamla floskel om att pengarna gör större nytta i närområdena - med inte som ordbajseri utan med konkret och pragmatiskt genomförd sossepolitik.

Dessutom vore det ju önskvärt att lågutbildade arbetslösa i Sverige i större utsträckning fick tillgång till de så kallade enkla jobben i stället för att man i nyliberal anda blivit ett av de få länder som öppnat kranarna för den sortens lönedämpande arbetskraftinvandring.

Trist också att Arbetsförmedlingen slaktas i en tid när den mer än på länge verkligen skulle behövas - man kan undra om priset för att få till en regering var så högt att vi hamnat i en situation som på schackspråk skulle kunna beskrivas som patt.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-03 14:44:55 följande:
    Sådärja, en hel del av det du skriver är vi rätt så eniga om.

Jag tror att vi är någorlunda överens om att politiker kan inte skapa jobb. Detta oavsett partifärg och oavsett vänster eller höger. De snackar och de inbillar sig själva att de kan skapa jobb men det är bara en utopi.

De enda jobb de har lyckats skapa är väl att det i dag finns 4700(!!!) anställda i regeringskansliet.
    200 är politiskt tillsatta resten 4500 personer är då de som i huvudsak servar dessa 200: Tjänstemännens uppgift är att bistå regeringen med att ta fram underlag och förslag
    Denna ofantliga (offentliga) ansamling av anställda, samtliga betalda av skattebetalarna, är nästan lika häpnadsväckande som Public Service budget på 54 miljarder skattekronor.
    Undrar just hur stor budgeten är för Regeringskansliet och dessa 4700 anställda?

Men arbetsförmedlingen måste tyvärr läggas ned och ersättas av något annat. Du har rätt i att det finns behov men tyvärr har arbetsförmedlingen misslyckats kapitalt och till extremt höga kostnader. Skattebetalarna kan helt enkelt inte tvingas till att acceptera denna kostnad i relation till deras extremt dåliga resultat och utfall. Af är helt enkelt en katastrof.
    Man har försökt genomdriva förändring och förbättring men det har varit helt omöjligt att lyckas nå något resultat. Kanske att det "sitter i väggarna"?
    Den enda lösningen har tyvärr visat sig vara att helt enkelt lägga ned.
    Men eftersom behovet finns så kommer man i stället att tillgodose behovet på något annat, bättre och för skattebetalarna mycket effektivare, sätt.

Undrar om man kan granska Regeringskansliet på motsvarande sätt som Af? Eller vågar man inte det om slutsatsen skulle bli att man inte längre kan tvinga skattebetalarna att stå för dessa enorma kostnader, att det är en katastrof lika som Af? Och att det enda rätta är att lägga ned?
    Det finns ingen forskning som visar att privat arbetsförmedling är mer effektiv, möjligen finns det en del som antyder det motsatta.

En ganska stor andel av dem som är arbetslösa är utrikesfödda och en ganska stor andel av dessa är långtidsarbetslösa och lågutbildade.

Det är förmodligen inte särskilt svårt att förmedla arbete om det finns en snickerifabrik som behöver folk och det finns snickare som är arbetslösa.

Om man däremot har en situation där en stor del företagens efterfrågan riktas mot relativt högutbildad arbetskraft medan de arbetslösa oftast är relativt lågutbildade och om man samtidigt har en mycket liberal syn på arbetskraftsinvandring för enkla jobb... Tja, då är det nog inte så jävla lätt.

Efter vad jag har fårstått så ökar sysselsättningsgraden fortfarande i Sverige (men jag kan ju ha fel) - problemet är bara att vi som har jobb ofta har alldeles för mycket att göra och få som kan kan avlasta oss.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?