Digestive skrev 2019-10-21 14:52:05 följande:
Ok, förstår hur du ser på saken och det kan säkert stämma till den större delen. Jag själv ser det dock mer som en del av samhällsbilden som säljs... där vardera pusselbit har sin vikt meden resultatet springer ur hela pusselmotivet. Men visst behöver inte det här fallet ha någon större betydelse i sig, på den punkten kan jag ha överdrivit något (- jag som annars brukar ha så jordade och sansade tankar om tillvaron, haha... typ).
Sista stycket kan jag inte hålla med om nog. Det krävs dock säkerligen mer - säkrad välfärd, försvar et cetera - i näst intill onåbara proportioner... mer eller mindre det välstånd som folk känner igen från sin barndom.
Fast jag tror egentligen inte att 20 procent av svenskarna är rasister - men däremot tror jag att fler än 20 procent har köpt en förklaringsmodell där invandringen anges som orsak till att större klassklyftor och att välfärd idag håller på att bli en lägsta standard, eler existensvälfärd.
Och detta samtidigt som en stor del av oss som faktiskt har det bättre ekonomiskt än någonsin och samtidigt har möjligheter att ordna "privata" alternativ som innebär att vi kan glida förbi existensvälfärden. T ex pensionssparande eller en ordentlig tjänstepension, bostäder där den reella boendekostnaden ofta är lägre än för en hyresrätt i något förortsområde eller som när jag kände att jag måste kolla upp en kroppslig grej för några år sen och ringde jag till vårdcentralen som erbjöd mig en tid några månader senare efter sommarsemestrarna. I stället använde jag mig av den vårdförsäkring mitt företag tillhandahåller, pratade med en kvinna som bad om ursäkt för att jag inte kunde få tid förrän nästa dag.
Jag har inget större förtroende för den här regeringen som för en politik som ytterligare kommer att öka ojämlikheten i Sverige och förmodligen också kommer att ge dem har invandringen som förklaringsmodell ny ammunition. Men jag har ännu mindre förtroende för rena borgerliga regeringsalternativ.