Flash Gordon skrev 2016-08-29 08:45:09 följande:
Finns redan den typen av beskattning. På el. Man betalar lägre elskatt i delar av Norrland. Men det är en vara det inte går att fuska med så lätt.
Differentierad bensinskatt är ju som upplagd för att fuska med. Se bara på det berömda dieselkriget i Tornedalen.
I slutänden handlar det bara om folk och deras val. Det som saknas i glesbygd är normalt sett möjligheten att försörja sig. Jag tror inte på skattefinansierade jobb "bara för att" utan mer på lättnader i regelverk och dylikt för att skapa möjligheter för folk att skapa sin egen framtid.
Det staten KAN lägga pengar på, så det blir rättvist för alla, är grundläggande infrastruktur.
Den näst viktigaste frågan för glesbygden idag, efter mataffär, är tillgång till bredband. Detta enligt en undersökning jag läste om någonstans. Vägar, elnät och bredband. Där kan jag se staten har en roll att spela med skattepengar.
Vilket dieselkrig?
Det är klart att det finns folk som försöker fuska men att landsbygden skulle fuska
mer när det föreslås skatte
lättnader för dem är en konstig slutsats. I storstäderna är det svårare att fuska med avstånd och det är storstäderna som skulle få behålla en högre bensinskatt. Det är även storstäderna som har tillgång till en bättre kollektivtrafik så det finns mer att vinna på att behålla höga bensinskatter i storstäderna än på landsbygden.
Jag tror inte heller på skattefinansierade jobb utan skriver just om lättnader i regelverk och skattelättnader - helt enkelt saker som lockar entrepenörer/företagare utanför storstäderna.
Jag håller med om din bild av vad staten bör ha för uppgifter - säkra infrastruktur, el och internetåtkomst åt folket. Lyckas man dock få mer liv på landsbygden - vilket är grundmålet - så behöves inte statens hjälpmedel lika mycket då marknaden söker sig dit, det är dock en successiv utveckling.
Flash Gordon skrev 2016-08-29 08:54:50 följande:
Vi skulle vara behjälpta av att luckra upp reglerna och differentiera dem beroende på var i landet man befinner sig.
Behoven av strandskydd är olika stora i Vaxholm och Malung.
Precis och jag föreslår då att samma modell tillämpas på alltifrån bensinskatten till arbetsgivareavgiften. Helt enkelt ett mer dynamiskt skatte/avgifts-system och regelverk.
Som det ser ut nu så är det modellen "Lika för alla."-på pappret som gäller för allting - vilket skapar stora orättvisor i praktiken och orättvisor som främst drabbar landsbygden.