Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har du förtroende för regeringen?

    Flash Gordon skrev 2022-02-19 13:01:17 följande:

    Nu vill även Moderaterna exportera vapen till UA. Luftvärn och radar nämner man specifikt.

    twitter.com/moderatutrikes/status/14946473665...

    Varför vill inte Socialdemokraterna skicka vapen till UA?

    Måste oppositionen, främst SD och M i det här fallet, knuffa en motvillig regering framför sig för att regeringen ska göra det moraliskt rätta? 


    Det är alltså ISP som beslutar om tillständ för vapenexport inte regeringen - tvärtemot vad de bruna propagandisterna försöker påstå 
    Padirac skrev 2022-02-17 19:43:31 följande:
    Någonting som kan vara bra att känna till - det är allktså inte så att regering, utrikesminister eller försvarminister själva kan besluta om saker som myndigehter enlig lag har att förhålla sig till.

    Men de bruna har ju om och om igen visat k'nnedom om och att följa att lag och ordning inte är deras starka sida

    .../

    "VAD ÄR EXPORTKONTROLLRÅDET (EKR)?

     


    Regeringen inrättade 1984 en politiskt tillsatt rådgivande nämnd för att granska den svenska vapenexporten. 1996 ombildades denna nämnd till Exportkontrollrådet (EKR) och består idag av 12 ledamöter där samtliga riksdagspartier är representerade.


     


    Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP) ska samråda med EKR, men rådet har ingen formell makt att stoppa ett beslut av ISP. Rådet sammanträder på kallelse av ISP:s generaldirektör som även är rådets ordförande.


     


    Allt som behandlas av EKR är sekretessbelagt, vilket innebär att allmänheten inte har möjlighet att ta del av rådets rekommendationer, eller vad de har diskuterat. Ledamöterna som sitter i rådet får inte heller delge någon information om de ärenden som tagits upp under rådets möten eller hur de själva har röstat i olika frågor. Bortsett från sin egen suppleant (från 2019) gäller detta också det egna partiet och partiledaren.


     


    Ledamötena i EKR är förordnade som längst till och med 31 december 2022. I rådet sitter för närvarande följande personer:


    Ledamöter:


     


    Annicka Engblom (M) Camilla Brodin (KD) Camilla Hansén (MP) Jan R. Andersson (M) Kerstin Lundgren (C) Lars Johansson (S) Maria Nilsson (L) Marie Granlund (S) Mattias Ottosson (S) Per Westerberg (M) Roger Richtoff (SD) Stig Henriksson (V)

     


    Uppdaterad 2021-12-21"


    /

    "
    Uppdrag i korthet

     


     


    ISP är en statlig myndighet med uppdrag inom svensk utrikes- och säkerhetspolitik. Fokus ligger på kontroll och tillsyn av strategiska produkter, hantering av riktade sanktioner, ansvar som nationell myndighet för kemvapenkonventionen samt internationellt samarbete, stöd och bistånd inom dessa områden.


     


    Kontroll och tillsyn av krigsmateriel

    ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (1992:1300) om krigsmateriel och tekniskt bistånd.


     


    Kontroll och tillsyn av produkter med dubbla användningsområden

    ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och tekniskt bistånd.


     


    Riktade sanktioner och embargon

    ISP ska hantera riktade sanktioner enligt de förordningar om sanktioner som beslutas av Europeiska gemenskapen, efter beslut av regeringen med anledning av sådana förordningar eller enligt föreskrifter som regeringen beslutar med stöd av lag (1996:95) om vissa internationella sanktioner.


     


    Kemvapenkonventionen

    ISP är nationell myndighet enligt Sveriges åtaganden i Förenta nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen med de uppgifter som följer av lag (1994:118) och förordning (1997:121).


     


    Internationellt samarbete

    ISP ska förmedla sådan information om exportkontroll av krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden som Sverige är skyldigt att tillhandahålla som medlem i EU samt i de multilaterala exportkontrollregimerna, samt bidra till att utbilda och informera stater där exportkontroll och icke-spridningsarbete inte är lika utvecklat.


     


    Utländska direktinvesteringar

    ISP är utsedd till Sveriges kontaktpunkt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/452 om upprättande av en ram för granskning av utländska direktinvesteringar i unionen.


     


    Övriga uppdrag

    Hantera ansökan om export av civila skjutvapen, delar och ammunition till en destination utanför EU.


    Årlig rapportering över aktuell export till regeringen.


     


    ...

    Organisation och ledningsgrupp

     


     


    ISP är organiserad i sju grupper; Juridik och tillsyn, KM-gruppen, PDA-gruppen, Sanktionsgruppen, UDI-gruppen, Stödverksamheten samt IT och säkerhetsskydd. KM står för krigsmateriel, PDA står för produkter med dubbla användningsområden och UDI står för utländska direktinvesteringar.


     


    På ISP arbetar ett 40-tal personer och arbetet leds av generaldirektör Carl Johan Wieslander och stf. generaldirektör Hanna Björklund.


     


    Ledningsgrupp

    Vår ledningsgrupp kan kontaktas via telefon och i vissa fall e-post.


     


    Generaldirektör
    Carl Johan Wieslander
    Tel: 08-406 31 24
    E-post


     


    Chef Juridik och tillsyn, chefsjurist 
    Tobias Bergkvist
    Tel: 08-406 31 13


     


    Chef KM-gruppen
    Karl Evertsson
    Tel: 08-406 31 16


     


    Chef Sanktionsgruppen, stf. generaldirektör
    Hanna Björklund
    Tel: 08-406 31 04


     


    Chef Stödverksamheten
    AnnaSara Holmgren
    Tel: 08-406 31 03


     


    Övriga gruppchefer

    Övriga chefer kan kontaktas via telefon.


     


    Chef PDA-gruppen
    Stefan Villa
    Tel: 08-406 31 32


     


    Chef UDI-gruppen
    Lars-Göran Larsson
    Tel: 08-406 31 43


     


    Chef IT och säkerhetsskydd
    Vakant"


  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-19 14:03:56 följande:
    Det har gått väldigt bra tidigare att runda regelverk när det gällt socialistiska hjärtefrågor.
    Men det Nationella SocialDemokratiska ArbetarePartiet gör ju sällan det moraliskt rätta. 
    Döda två djur för en måltid och skattefuska har jag hört promotas av någon som är ktitisk mot regeringen

    att likställa socialdemokraterna med NSDAP är ett av sätten de högernationella radikala debattörerna försöker tvätta nyssnazistiska SDs bruna historia - partiet som grundandes av rasister, nazister, fascister och vitmakt med fascisten och nazisten Per Engdahls etnonationalistiska ideologi i grunden.  Ett parti med täta förbindelser med europeiska nyfascism och Putins Ryssland.

    Obehagligt att se hur påstått frihetliga debattörer går SDs nätkrigares ärenden i kritiken mot liberala demokratier.

     
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-02-19 14:13:26 följande:
    Som det är nu vill i alla fall SD och M stå upp emot Putins aggressioner ihop med länder som Tjeckien, Estland och UK.

    Regering, än så länge, not so much.
    Flash Gordon skrev 2022-02-19 14:11:52 följande:
    Man behöver inte ens runda något regelverk. Bara agera.

    Det handlar om att S inte ens vill initiera processen utan menar att "vi har skickat 50 extra miljoner istället".

    Först hette det från Ann Linde att "regelverket omöjliggör detta"

    Sedan när det avslöjades som fake news så hette det istället att "det måste ISP titta på, det kan inte regeringen bestämma".

    Som svar på något som ingen någosin har påstått.

    Det finns alltså ingen som har kräver att REGERINGEN ska besluta i ärendet - bara att de ska INITIERA det.

    Det handlar om att Socialdemokraterna inte vill stöta sig med Putin genom att skicka vapen, specifikt..
    Flash Gordon skrev 2022-02-19 14:13:26 följande:
    Som det är nu vill i alla fall SD och M stå upp emot Putins aggressioner ihop med länder som Tjeckien, Estland och UK.

    Regering, än så länge, not so much.
    En gång till då  - då det verkar vaar fär svårt att förstå trots flertalet rättniongar från fler håll om de felaktigheter du försöker sprida

    Det är alltså ISP som beslutar om tillständ för vapenexport inte regeringen - tvärtemot vad de bruna propagandisterna försöker påstå 
    Padirac skrev 2022-02-17 19:43:31 följande:
    Någonting som kan vara bra att känna till - det är allktså inte så att regering, utrikesminister eller försvarminister själva kan besluta om saker som myndigehter enlig lag har att förhålla sig till.

    Men de bruna har ju om och om igen visat k'nnedom om och att följa att lag och ordning inte är deras starka sida

    .../

    "VAD ÄR EXPORTKONTROLLRÅDET (EKR)?

     


    Regeringen inrättade 1984 en politiskt tillsatt rådgivande nämnd för att granska den svenska vapenexporten. 1996 ombildades denna nämnd till Exportkontrollrådet (EKR) och består idag av 12 ledamöter där samtliga riksdagspartier är representerade.


     


    Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP) ska samråda med EKR, men rådet har ingen formell makt att stoppa ett beslut av ISP. Rådet sammanträder på kallelse av ISP:s generaldirektör som även är rådets ordförande.


     


    Allt som behandlas av EKR är sekretessbelagt, vilket innebär att allmänheten inte har möjlighet att ta del av rådets rekommendationer, eller vad de har diskuterat. Ledamöterna som sitter i rådet får inte heller delge någon information om de ärenden som tagits upp under rådets möten eller hur de själva har röstat i olika frågor. Bortsett från sin egen suppleant (från 2019) gäller detta också det egna partiet och partiledaren.


     


    Ledamötena i EKR är förordnade som längst till och med 31 december 2022. I rådet sitter för närvarande följande personer:


    Ledamöter:


     


    Annicka Engblom (M) Camilla Brodin (KD) Camilla Hansén (MP) Jan R. Andersson (M) Kerstin Lundgren (C) Lars Johansson (S) Maria Nilsson (L) Marie Granlund (S) Mattias Ottosson (S) Per Westerberg (M) Roger Richtoff (SD) Stig Henriksson (V)

     


    Uppdaterad 2021-12-21"


    /

    "
    Uppdrag i korthet

     


     


    ISP är en statlig myndighet med uppdrag inom svensk utrikes- och säkerhetspolitik. Fokus ligger på kontroll och tillsyn av strategiska produkter, hantering av riktade sanktioner, ansvar som nationell myndighet för kemvapenkonventionen samt internationellt samarbete, stöd och bistånd inom dessa områden.


     


    Kontroll och tillsyn av krigsmateriel

    ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (1992:1300) om krigsmateriel och tekniskt bistånd.


     


    Kontroll och tillsyn av produkter med dubbla användningsområden

    ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och tekniskt bistånd.


     


    Riktade sanktioner och embargon

    ISP ska hantera riktade sanktioner enligt de förordningar om sanktioner som beslutas av Europeiska gemenskapen, efter beslut av regeringen med anledning av sådana förordningar eller enligt föreskrifter som regeringen beslutar med stöd av lag (1996:95) om vissa internationella sanktioner.


     


    Kemvapenkonventionen

    ISP är nationell myndighet enligt Sveriges åtaganden i Förenta nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen med de uppgifter som följer av lag (1994:118) och förordning (1997:121).


     


    Internationellt samarbete

    ISP ska förmedla sådan information om exportkontroll av krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden som Sverige är skyldigt att tillhandahålla som medlem i EU samt i de multilaterala exportkontrollregimerna, samt bidra till att utbilda och informera stater där exportkontroll och icke-spridningsarbete inte är lika utvecklat.


     


    Utländska direktinvesteringar

    ISP är utsedd till Sveriges kontaktpunkt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/452 om upprättande av en ram för granskning av utländska direktinvesteringar i unionen.


     


    Övriga uppdrag

    Hantera ansökan om export av civila skjutvapen, delar och ammunition till en destination utanför EU.


    Årlig rapportering över aktuell export till regeringen.


     


    ...

    Organisation och ledningsgrupp

     


     


    ISP är organiserad i sju grupper; Juridik och tillsyn, KM-gruppen, PDA-gruppen, Sanktionsgruppen, UDI-gruppen, Stödverksamheten samt IT och säkerhetsskydd. KM står för krigsmateriel, PDA står för produkter med dubbla användningsområden och UDI står för utländska direktinvesteringar.


     


    På ISP arbetar ett 40-tal personer och arbetet leds av generaldirektör Carl Johan Wieslander och stf. generaldirektör Hanna Björklund.


     


    Ledningsgrupp

    Vår ledningsgrupp kan kontaktas via telefon och i vissa fall e-post.


     


    Generaldirektör
    Carl Johan Wieslander
    Tel: 08-406 31 24
    E-post


     


    Chef Juridik och tillsyn, chefsjurist 
    Tobias Bergkvist
    Tel: 08-406 31 13


     


    Chef KM-gruppen
    Karl Evertsson
    Tel: 08-406 31 16


     


    Chef Sanktionsgruppen, stf. generaldirektör
    Hanna Björklund
    Tel: 08-406 31 04


     


    Chef Stödverksamheten
    AnnaSara Holmgren
    Tel: 08-406 31 03


     


    Övriga gruppchefer

    Övriga chefer kan kontaktas via telefon.


     


    Chef PDA-gruppen
    Stefan Villa
    Tel: 08-406 31 32


     


    Chef UDI-gruppen
    Lars-Göran Larsson
    Tel: 08-406 31 43


     


    Chef IT och säkerhetsskydd
    Vakant"




  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-02-19 14:20:41 följande:
    Och ryggmärgsreflexen hos vilken demokratiskt lagd politiker som helst borde dessutom vara: OM regelverket är ett hinder för att stötta UA med vapen i detta nu så måste vi se över regelverket.
    Frågan är ju du förstått att det är regelverket som regering, riksdag och myndigheter verkar under är någonting som gynnar eller inte gynnar Sveriges säkerhet och är i linje med Sverioges säkerhets- och utrikespolitik.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-19 17:30:33 följande:
    De ryggradslösa kryp som utgör retarderingen är lika stora ynkryggar som de som lät nazisterna frakta trupper, vapen m.m. genom landet för 80 år sedan. 

    En vapenvägrande försvarsminister... Det säger det mesta.
    Möjligen Gustav V ( men inte helt klarlagt) och helt säkert de borgerliga partierna ville tillåta transiteringen. Redan då fanns det bruna sympatier på högersidan i svensk politik - precis som nu då stora M , KD och till och med L lierar sig med ett parti som grundatdes av fascister och nazister.

    popularhistoria.se/krig/andra-varldskriget/midsommarkrisen-1941

    "Därefter kallades först Günther och sedan Per Albin till kung Gustaf V för överläggningar. Vad som verkligen sades på dessa möten är höljt i dunkel. Men när 7 av 15 regeringsmedlemmar möttes för preliminär överläggning vid 12-tiden förklarade statsministern att kungen uppenbarligen ämnade abdikera om inte regeringen gick med på tyskarnas krav.

    ...

    Både Günther och hans kabinettssekreterare Erik Boheman sammanträffade med Schnurre och sökte vinna tid. Att diskussionerna var påfrestande framgår inte minst av Bohemans omdöme om sin tyska motpart som »en oerhört vidrig person, ömsom sliskig och inställsam, ömsom iskall och förtryckande«.


    Schnurre insisterade på ett snabbt besked och gjorde klart att ett svenskt nej skulle tolkas som en fientlig handling mot Tyskland.


    Det blev inte lättare av att den finske ministern i Stockholm, Jarl Wasastjerna, också utövade påtryckningar på Günther. Den finska regeringen ville absolut att Division Engelbrecht skulle få transiteras genom Sverige.

    ...


    Per Albin var noga med att inte avslöja vad han själv tyckte i sakfrågan. Han höll dock med Günther om att det vore utrikespolitiskt riskabelt att inte göra som tyskarna ville, trots att den svenska opinionen antagligen inte skulle tycka om det. Framför allt ville han inte att regeringen skulle spricka på frågan. Än en gång framförde Per Albin sin uppfattning att kungen hade hotat att abdikera.


    Wigforss kraftigt emot

    Men det fanns fler starka viljor i regeringen, och den allra starkaste tillhörde finansministern Ernst Wigforss, en av det svenska 1900-talets starkaste politiker.


    Wigforss hade en helt annan uppfattning om läget än Günther. Till saken hör att Wigforss var en intellektuell gigant som åtnjöt allmän respekt också i borgerliga läger, där man annars fruktade honom för hans socialistiska visioner. 

    ...


    När Wigforss fick ordet vräktes Günthers resonemang över ända. Här gällde det att välja sida i ett världskrig, och det var glasklart vad ett ja till Tyskland skulle innebära. Sverige skulle förvandlas till en nazitysk satellitstat, en bas för Hitlers krig mot Stalin. Om den svenska regeringen ville fortsätta att styra över ett demokratiskt och neutralt land fanns det bara ett svar att ge tyskarna, och det var ett bestämt nej.


    Sköld också negativ

    Försvarsminister Sköld var också emot tanken att tyskarna skulle få använda svensk järnväg. Ett ja skulle innebära att Sverige gled in i den tyska maktsfären, och detta fick inte ske. Möjligen kunde man komma undan med ett bifall om man var säker på att det blev en engångseftergift, sade Sköld. Men svenskarna fick under inga omständigheter hamna i ett läge där Hitler visste att han kunde ställa upprepade krav på liknande transiteringar och alltid få sin vilja igenom.

    ...


    Sköld slog också fast att om inte regeringen kunde enas vore det kanske bättre »att låta de tyskvänliga krafterna överta ledningen«. Han sade det inte rent ut, men alla begrep vad han menade: att samlingsregeringen kanske borde upplösas så att de borgerliga fick föra sin protyska politik på egen hand.


    Splittrad regering

    Per Albin skrämdes av Skölds scenario – en regeringskris i detta läge kunde mycket väl framkalla ett tyskt militärt ingripande i Sverige – och protesterade. Men försvarsministern hade en poäng. De borgerliga ministrarna var positivt inställda till det tyska kravet, medan socialdemokraterna var emot.

    ...


    Under tiden hade Per Albin Hansson hunnit tänka igenom situationen och bestämma sig. I grund och botten var den tyska transiteringen av en stridande division på svensk mark lika förhatlig för honom som den var för Wigforss och Sköld. Men Per Albins överordnade mål var att hålla ihop samlingsregeringen. Om den sprack kunde vad som helst hända. Eftersom utrikesministern, kungen och de borgerliga aldrig skulle gå med på ett avslag måste Socialdemokraterna vika sig, allt för att rädda regeringen.


    Avgörandet fälldes på den socialdemokratiska riksdagsgruppens möte. Per Albin förklarade att han var för ett ja till Tysklands begäran, eftersom ett nej skulle fälla regeringen. Dessutom hotade ju kungen att abdikera. I voteringen röstade likväl en överväldigande majoritet, 159 mot 2, nej till att bifalla tyskarnas begäran. Detta innebar, eftersom de borgerliga riksdagsgrupperna väntades förorda bifall, att samlingsregeringen var handlingsförlamad.

    ...


    Därmed har vi nått fram till midsommarkrisens största gåta: kungens roll. Hotade verkligen Gustaf V med abdikation om inte socialdemokraterna gick med på tyskarnas krav? Utövade han den lilla personliga kungamakt han hade kvar till att pressa politikerna att göra Hitler till viljes?


    Skrämde kungens ultimatum om en konstitutionell kris regeringen till att för sista gången i svensk historia böja sig för majestätet?


    Något som talar för att kungen verkligen agerade offensivt är den så kallade Wiedrapporten, som prins Victor av Wied sände till Berlin den 25 juni. Enligt denna hade Gustaf V engagerat sig starkt i frågan för att hjälpa Tyskland. Men Wiedrapporten är en partsinlaga, och den är inte en ögonvittnesskildring. Prins Victor var inte med när »hotet« framfördes.

    ...


    Vid en konselj i slutet av januari 1947 skrev Erlander i sin dagbok att Gustaf V ville ta död på ryktena om sitt agerande. Kungen förklarade att han »icke utövat någon påtryckning i form av abdikationshot«. Ett par dagar senare, när Erlander analyserat bevarade anteckningar och deltagit i en interpellationsdebatt om 1941 års händelser, hade han övertygats om att kungen talade sanning och att abdikationshotet var en bluff som Per Albin fabricerat. Eller rättare sagt, Per Albin hade på eget bevåg överdramatiserat riskerna, så att många uppfattade det som om kungen framfört ett hot.


    Gustaf V:s roll

    Det mesta talar för att Erlanders bedömning är korrekt. Gustaf V var en gammal och erfaren monark som saknade skäl att ljuga om sin roll. Dessutom stämmer historien väl överens med vad vi vet om hur kungen brukade agera i krissituationer.


    ....


    Klockan 19.00 på midsommardagen sammanträdde regeringen. Riksdagsgruppernas beslut rapporterades, men Per Albin Hansson valde till en början att endast redovisa resultatet av den första socialdemokratiska omröstningen. Efter en upphetsad diskussion frågade han de borgerliga partiernas representanter om de kunde tänka sig att, för enhällighetens skull, gå på den socialdemokratiska linjen och vägra tyskarna bifall. Svaret var nej.


    I debatten framförde Sköld än en gång sin ståndpunkt att det nog var lika bra att upplösa regeringen, så att de tyskvänliga borgarna kunde regera vidare själva.


    Den heta debatten fick ett förutsägbart slut. Eftersom det framkommit att socialdemokraterna hållit också en andra omröstning ville de borgerliga veta hur den utfallit. Och nu bekände Per Albin färg: jodå, de hade gått med på att vika sig om frågan hamnade i ett dödläge.


    Gick med på tyskarnas krav

    Men – och här utgick statsministern från vad Sköld sagt under diskussionen på midsommarafton – endast under förutsättning att det rörde sig om en engångseftergift. De borgerliga höll med. Ingen ville att Sverige skulle bli ett permanent genomfartsland för Wehrmacht.


    Därmed var saken klar. Regeringen sade ja till tyskarnas begäran. Soldaterna i 163:e infanteridivisionen fick åka på svensk järnväg. Riksdagen informerades på förmiddagen den 25 juni, och vid 11-tiden bekräftade första och andra kammaren, som sammanträdde i hemlighet, regeringens beslut. För att det skulle vinna laga kraft klubbades det igenom på en konselj klockan 15.30.


    Transiteringen engångsföreteelse

    Midsommarkrisen var över. Gustaf V tackade regeringen, särskilt Per Albin och Günther. Därefter mötte kungen prins Victor av Wied medan Günther sammanträffade med Schnurre. Båda klargjorde att transiteringstillståndet måste uppfattas som ett engångsfall. Det »fick inte betraktas som precedensfall eller ett politiskt principiellt ståndpunktstagande«. Tyskarna hade inga invändningar."

  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-19 17:30:33 följande:
    De ryggradslösa kryp som utgör retarderingen är lika stora ynkryggar som de som lät nazisterna frakta trupper, vapen m.m. genom landet för 80 år sedan. 

    En vapenvägrande försvarsminister... Det säger det mesta.
    Notera att Finland uttryckte en önskan om att Sverige skulle tillåta transiteringen .. jag har för mig att den det var den finska staten som beställde boken 'Finlands lebensraum' som byggde på iden om ett Storfinland inspirerat av tredje rikets politik - en ide som promotades av Mannerheim till exempel.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-20 10:27:03 följande:
    Hur var det nu med dubbla agendor?

    It's ok when we do it...
    Vill du att Sveruge ska utveckla en 'så dålig relation om möjligt' med sina grannländer?

    Det verkar rimligt att ha som mål att 'ha en så bra realtion som möjligt' med alla grannländer tycker jag.

    Vad som sen är möjligt beror ju på världsläget 
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-20 10:27:03 följande:
    Hur var det nu med dubbla agendor?

    It's ok when we do it...
    Jag vet inte vad det är med dina dubbla agendor - men så här står det i artikeln du kanske inte läst eller förstått om du tror att det finns några andra dubbla agendor än de du ev sjäkv har.

    www.dn.se/nyheter/nordiska-ledare-fick-putin-att-tala-om-klimatet/

    "

    – Mitt viktigaste uppdrag som statsminister är landets trygghet och säkerhet. Samtidigt är det viktigt att vara tydlig med Ryssland i frågor där vi är av olika åsikt, säger Stefan Löfven efter sitt första möte med Rysslands president Vladimir Putin.


    – Det var mitt första möte med Putin och det var ett bra möte. Bra stämning och presidenten är påläst och kunnig. Det var också ett möte med raka budskap. Jag har tagit upp folkrättsbrotten i Ukraina, säkerheten i Östersjön och situationen med mänskliga rättigheter, sade statsminister Stefan Löfven i Sankt Petersburg efter sitt möte med Vladimir Putin.

    ...

    Sedan den ryska annekteringen av Krim 2014 har Sverige hållit fast vid att man inte har några möten på ministernivå med Ryssland. Varför valde du att träffa Putin nu?


    – Sverige ska ha en så bra relation som möjligt till Ryssland. Ryssland är viktigt och ligger i vårt närområde. Det ligger där det ligger för alltid. Sverige ligger där det ligger för alltid. Då ska vi samarbeta i frågor där vi har gemensamma intressen. Men också vara tydliga i frågor där vi är av annan åsikt. I Ukraina hotas den europeiska säkerhetsordningen och det är viktigt för ett litet land att de stadgar som finns respekteras. Om de inte respekteras kommer vi alltid att stå upp mot det. Men det är inte detsamma som att inte ha någon relation till Ryssland. Det har vi inte stått för."


  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-20 10:27:03 följande:
    Hur var det nu med dubbla agendor?

    It's ok when we do it...
    Det är märkligt att du okritiskt sprider SDs agenda, SD som är ett parti som åtminstone fram till alldeles nyligen hade täta band med och gick ryska statens ärenden för att underminera Sveriges säkerhetspolitik.

     
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-02-27 15:26:03 följande:
    Det blir han nog inte. Sverige skickar ju trotts allt 400 000 000 (fyra hundra miljoner) i stöd till Ryssland för att stärka relationerna mellan våra två länder.

    Fyra hundra miljoner som kommer att fortsätta betalas ut som planerat trotts invasionen av Ukraina. Ty som vi vet så förekommer ingen korruption i Ryssland och nu när landets egna pengar går till att betala för en invasion så är det ju bra att något annat land betalar för det ryska civilsamhällets behov. Annars hade ju missnöjet mot att kriget drabbat medelrysson kunnat slå tillbaka på Putin.

    www.expressen.se/nyheter/400-miljoner-i-svens...-/

    Så jag antar att vi kan säga att Sverige redan har valt sida i konflikten.
    Det är märkligt att du hela tiden kommer med halvsanningar om än det ena än det andra - vilken sida du valt är mer än tydligt. När ska du välja samma sida som Sverige för demokrati och frihet mot auktoritära politiska stater och partier?

    www.dn.se/sverige/400-miljoner-i-stod-till-ryssland-fortsatter-betalas-ut-trots-kriget/ 

    "Biståndsminister Matilda Ernkrans (S) skriver till DN i ett mejl:

    ”Sverige stödjer inte den ryska staten. Inom nuvarande strategisamarbete stödjer vi det ryska civilsamhället med cirka 80 miljoner per år. Civilsamhället arbetar med demokrati, mänskliga rättigheter och tillgången till fri och oberoende information i Ryssland. Det har gjort stor skillnad och är nu viktigare än någonsin. Strategin gäller över fem år och omfattar 389 miljoner.”


    .Utbetalningar förra året var 70 miljoner kronor och hela stödet gick till civilsamhället och projekt för oberoende medier, skriver Ernkrans och vidare:


    ”I rådande läge pågår självklart en analys om denna strategi för framtiden. Men att Sverige stödjer demokratikämpar och oberoende medier i Ryssland i detta läge är viktigare än på länge. Några av projekten som Sida och Svenska institutet finansierar involverar en liten del samarbete med statliga universitet. Vi ser just nu över hur dessa samarbeten kan avslutas med anledning av Rysslands invasion av Ukraina”."

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?