Har du förtroende för regeringen?
nyheter24.se/nyheter/politik/791130-9-myter-om-invandring-som-ar-helt-falska
Efter att ha googlat på denna händelse under eftermiddagen så inser jag att det finns hundratals inlägg från människor som vill kommentera polisens statistik som visar på en överrepresentation av våld på asylboenden. Inlägg som exempelvis menar att vi ska stänga gränsen, utvisa parasiterna och avrätta dom ansvariga..
Jag tycker att det är otäckt att nyheten verkar trigga igång så mycket hat och jag ifrågasätter också om jämförelsen med samhället i stort är rimlig. Hur ser det ut med våldet på andra institutioner? Är det också förhöjt? Vad drar vi i så fall för slutsatser av det? Triggar även sådan statistik igång en massa hat eller är det bara är när statistiken kan kopplas till invandrare som det triggar igång hat hos vissa? Vi vet nog alla svaret på den frågan...
Regeringen går vidare i full fart med försäljningen av Vattenfalls smutsiga brunkolsverksamhet istället för att lägga ner den, trots att två nuvarande statsråd stod och viftade frenetiskt med varsin kolbit i valrörelsen för att visa hur viktigt de tyckte det var att verksamheten inte såldes och på så sett levde vidare.
www.svd.se/kalla-nytt-bud-pa-vattenfalls-brunkol-idag/om/vattenfall-saljer-tyska-brunkolen
Nya intressenter finns nu och de har storstilade planer:
Om några timmar väntas ytterligare en intressent tillkännage ett bindande bud på Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet. Det säger källor till SvD Näringsliv i Tjeckien som pekar ut tjeckiska EPH som intressent.
EPH som är ett av Tjeckiens största energibolag och som expanderar snabbt i hela Europa är också oroat över de låga elpriserna som i dag ligger under tillverkningskostnaderna.
Men i en intervju med SvD Näringsliv sade EPH-chefen och delägaren Daniel Kretinski häromdagen att EPH är berett att acceptera årliga förluster på hundratals miljoner kronor i flera år.
- Det gäller att överleva de närmaste åren. Om tio år kommer läget förhoppningsvis att se annorlunda ut, sa Kretinsky som räknar med att kolkraften kommer att uppleva något av en renässans när de sista tyska kärnkraftverken stängs 2022.
-----------------
Här accepterar man alltså förluster på flera hundra miljoner i många år för att sedan köra kolkraftverken för fullt när de tyska kärnkraftverken stängs och på så sätt uppväga förlusterna. Man pratar till och med om en renässans för kolkraften. Det rimmar ganska illa med de klimatmål regeringen påstår sig anse vara så viktiga.
Pratar ni om flyktlinar osv.?
Har nyligen också sett en interessant bidrag kring detta .... hmm ...
www.expressen.se/nyheter/ha-advokaten-gor-miljonklipp-pa-flyktingar/
Ang Mona Sahlin och Folkets demonstration så handlade det främst om två saker:
1. Tveksamt om en regeringspolitiker ska ägna sig åt sådant.
2. Trovärdigheten hos en politiker som är så uppenbart inkonsekvent i sina uttryck om personer och organisationer och då tänker jag främst Monas ställningstagande i frågan om till Sverige återvändande IS-krigare i förhållande till de hon tagit om Folkets demonstration....men Mona kanske tycker bättre om IS än om Folkets demonstration...