Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-05-04 23:56:26 följande:
    Jag menade att förutsättningen och utvecklingen har pågått sedan 50 år tillbaka och nu börjar en underklass att ta form då människor börjar finna sig i sin situation och börjar bygga parallella samhällen istället - då Sveriges modell inte når dem på behövliga vis.

Precis som i studien du länkade till så behövs det väldigt tydliga förutsättningar för att absorbera en underklass väl och idag har vi inte ens hälften av verktygen som fanns på plats då. Allt ifrån disciplinär folkbildning till tillräckligt många enklare jobb saknas idag - då vi helt enkelt har gjort det här tidigare och har idag ett samhälle som har formats av och formats för folk, som redan har genomgått den här förändringen och levt med den bakom sig i närmare 100 år.
    Ja, det är för stora volymer att hantera och det har varit en allt för förlåtande attityd mot avvikande kulturer för att vi idag ska kunna ha ett fungerande gemensamt samhälle.

Med mindre än rätt så drakoniska åtgärder mot de som anlänt kommer vi inte att få ett gemensamt samhälle igen och på trådens ämne tror jag inte att nuvarande regering är beredd att ta till dessa åtgärder.

Jag förutspår alltså att vi istället kommer att få ett delat samhälle där vi kommer i kontakt med varandra så lite som möjligt och min vilja att betala för de andras liv och livsstil sjunker mot Noll.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-05-05 12:25:31 följande:
    Det jag avskyr med det hela är att det åter igen fungerar 
    Folket får den regering de röstar på. Det är bekvämt för politikerna att bara göra minsta nödvändiga. Det  bekvämt för folket att inte behöva genomleva förändringar.

Man skulle kunna önska att det fanns politiker som kunde agera, inte bra reagera. Som tog obekväma beslut innan läget blir akut. 
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2022-05-05 07:35:23 följande:
    Jag tror att återvandring kommer att vara en seriös politiks fråga inom tio år.
    Expressens valkompass 2022 har med frågan:

Invandrare ska uppmuntras att flytta tillbaka till sina tidigare hemländer
    Och sätter sedan som facit: "instämmer" (helt eller delvis) på S-M-KD-SD

Om alla tre stora partier är positiva till att invandrare vänder hem så kommer inte de småpartier som är negativa till den idén att ha så mycket att säga til om framöver.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-05-05 23:28:12 följande:
    Vad har man kokat ihop nu? O__o
    Det kallas nazism och 30-tal när det kommer från Ebba eller Jimmie. Strandhäll orsakade en diplomatisk kris med Ungern när hon kallade deras politik på området för 30-tal.

Nu är det S själva som nått samma punkt. Åtminstone i Göteborg.

I sak är det förstås riktigt. Färre barn i underklassen underlättar för underklassen (främst kvinnorna) att lyfta sig på egna meriter. Lite Sowell över det hela ...

Men jobbigt då när man länge låtsas om att det vore rasism att anlägga det perspektivet på annat än fattiga länder i Afrika.

----

Och det finns ju en aspekt till med den nya underklassen.

En person med IQ under 83 har ingen given konstruktiv plats i ett västerländskt samhälle.

Vi vet att IQ varierar över kulturer. Det är inte rasistiskt utan bara ett faktum. Det finns orsaker man kan resonera kring VARFÖR det skiljer. Men det skiljer.

Sveriges nya underklass kommer i huvudsak från länder och kulturer med ett genomsnittligt IQ under 85

.

Hur ska vi hantera detta?
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-05-06 18:24:31 följande:
    www.expressen.se/tv/nyheter/johansson-s-du-jo.../

Giganternas gigant står alltså i riksdagen och svär när han beskyller Johan Forsell för att vara ansvarig för situationen i Sverige. Han satt alltså i justitiedepartementet 2006-2007.
    Har vi någonsin haft en minister som varit mer ovärdig sitt ämbeten än denna giganternas gigant?
    Morgan ...

Det är en mogen man det.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-05-06 18:40:05 följande:
    Jag är medveten om hur IQ-spridningen ser ut globalt även om kartan säkerligen ser annorlunda ut i mina källor 

Även det här är en anledningar till varför jag vill se en skolgång som inte är likadan för alla. 
    De exakta värdena är förstås ointressanta utan det är mönstren som betyder något och HUR skillnaderna uppkommer har ju ingen betydelse för det faktum att de faktiskt finns där.

HUR de uppkommer blir relevant om man vill dra slutsatser av vad låg IQ betyder rent begreppsmässigt eller om man vill diskutera hur man ska kunna öka IQ-nivån.

Den underklass vi har idag, den du talar om - en "bidragsklass", den består till stor del av människor som kommer att ha problem att leva produktivt i Sverige, som Sverige ser ut idag. De får inte ett jobb på den svenska arbetsmarknaden.

Vi har två val:

- Låta dem leva på bidrag för evigt
    - Anpassa arbetsmarknaden med en kraftig tillväxt av enkla servicejobb.

De Foodora-bud du skrivit om tidigare är ett exempel på det sistnämnda. 

.
    Bard är glad ultra-liberal. Peterson är mer cyniker. Bard kan säkert tro på att alla människor kan tränas till (nästan) vad som helst. Bard och Sowell ligger väl rätt nära varandra antar jag.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-05-07 16:03:02 följande:
    Jag tror att det här är väldigt fel plats för en diskussion om IQ. De som flitigt har använt sådant som utbildning och intelligens för att håna sina meningsmotståndare är för dåliga på hantera ämnet.

Att de som skapar stigmatisering sällan förstår eller vill kännas vid konsekvenserna är sedan gammalt.

Hur som haver så tror jag vi får en bredare vinst att hämta ut genom att forma samhället mer i den riktning som jag föreslagit - att det lättare skulle inkluderar och absorbera människor råkar bara vara själva poängen.
    Jag förväntar mig ingen diskussion med folk som inte kan diskutera och det behöver inte vara en diskussion på något djupare plan överhuvudtaget. Men det är inte fel plats att lyfta problemet.Inte här. Inte någonstans. 

Du kan inte förändra det du inte erkänner. [fritt efter Dr Phil]

Man kan inte tillåta de intoleranta, de ignoranta, att styra samtalet. Skrika "rasist!" fungerar inte längre.
    .

Vi kan lämna IQ där, med att konstatera att så ser det ut.

Så: vad gör vi åt det?

Regeringen vi har nu vill inte ens erkänna problemet.

Några tror att med lång träning ska det gå att ordna något. Andra är mer krassa och säger att de kommer inte att fungera produktivt som vårt samhälle fungerar. Jag tror mest på de sista. Alla har sina begränsningar. En del har fler och värre.

Socialdemokraterna i Göteborg talar mer eller mindre öppet om att begränsa antalet barn i invandrarfamiljer i "utsatta områden".

Stefan Löfven sa att de kan göra nytta i de gröna näringarna och så exemplifierade han med att de kan rensa sly och ogräs i vägslänter.

Den typen av små testballongerna har regeringspartiet sänt upp.

.
    Det är här jag tror att inom ett decennium har vi en stor debatt om återvandring.

Att vi dessutom får fler lågbetalda, enkla servicejobb, det tar jag för givet. Och bidragen kommer inte att öka. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?