fick mig en välbehövlig påminnelse
Tom Araya skrev 2016-07-05 21:15:05 följande:
Skämtar du? Mat, klädsel, böner, omskärelse...alla som är med när och där det sker märker...skolpersonal, skolkamrater, vårdpersonal, arbetskollegor...samhället är ju med och servar i detta.
Det är väl inga problem med det mesta du nämner, förutom omskärelse så är det ju bara varianter på vad andra religiösa håller på med.
Så varför skulle jag få problem med det, så länge det inte prackas på andra så, som vi själva tidigare gjorde där det kunde bli hårda straff om aman inte följde överhetes regler om religionen.
Som jag sa, så länge det håller sig inom vår svenska lag, och inte prackas på andra, så har jag inget att invända.
Det betyder att det enda vi behöver göra är att förhindra etremisterna att verka fritt (politiska som religösa) vilket är vad vi precis gör och har gjort.
Jag har f.ö levt under en längre tid bland de du tycker är farliga eller vad jag ska kalla det, men inte fan var det annorlunda än att leva med vilka andra människor som helst.
Dom bad sina böner, åt sin mat, firade sina högtider, och aldrig jag/vi blev utsatta för nån form av påtryckningar eller fanatisk propaganda.
Och de gånger det dök upp nån mer radikal, så fick denne genast mothugg av sina landsmän, och det var väldigt intressant att sitta och lyssna på hur väl dom försvarde mänskliga rättigheter och de värderingar vi anser ska gälla.
Och nu pratar vi inte Europa, utan Afrika, och vanligt folk på gräsrotsnivå.
Jag kan garantera dig, att så länge det inte handlar om fanatiker, så är det mycket lite som skiljer i tänket mellan oss och dom.
Dom förvånade i början hur lika deras syn på mänskliga rättigheter politiska värderingar är min egen, trots allt så är inte jag helt imun mot fördomar, så jag fick mig en välbehövlig påminnelse om att vara mer uppmärksam på just spridandet av fördomar.