KN75 skrev 2021-03-04 10:39:03 följande:
Faller du lika enkelt för all reklam?
Man kan inte bara vara naiv när det gäller reklam, lobbyism och propaganda.
Vet du skillnaden på topphastighet och genomsnittshastighet?
För restiden är det alltid genomsnittshastigheten som är helt avgörande.
Topphastigheten saknar helt och hållet betydelse.
I reklam och av lobbyister anges alltid bara topphastigheten,
trots att den saknar betydelse.
Undrar varför? Kan det vara för att försöka bevisa något som egentligen inte är helt sant?
Visst, topphastigheten låter imponerande för de allra flesta, men det är bara för att de inte förstår att det enda som räknas är genomsnittshastigheten.
Det finns idag inga möjligheter och inte ens några kända framtida sätt att åstadkomma att man kan nå sådan genomsnittshastighet att man med tåg skulle kunna resa mellan Arlanda och Landvetter på 120 minuter.
Det är helt enkelt omöjligt att uppnå.
Oavsett vad reklamen, lobbyister eller osaklig propaganda försöker påskina.
Alla som är bara det minsta lilla insatta klarar att förstå detta.
Du tar upp ett exempel som handlar om en extremt liten kort resa på 3 mil.
Hur många stopp tror du tåget gör på den resan? Hur många inbromsningar till stopp och acceleration till toppfart under en sträcka på 30 km?
Tåget kommer upp i en topphastighet av 431 km/h.
Men i verkligheten är genomsnittshastigheten bara lite över 200 km/h. Alltså inte snabbare än topphastigheten på en rätt så ordinär personbil. T ex en eldriven Tesla klarar det lätt!
Det innebär självfallet att om vägförhållanden och allt annat vore lika bra för bilen som rälsen är för tåget så skulle man kunna klara uppgiften med en hyfsad bil.
Det är sanningen.
Låter du reklamen och propagandan lura dig till att snabbtåget skulle rusa med 400 km/h hela vägen från Arlanda till Landvetter utan ett enda stopp?
Alltså att rusa förbi alla orter, kommuner, regioner och alla lokala politiker, utan att stanna för att släppa av eller ta upp passagerare på någon av alla orter på vägen?
Berätta gärna för mig hur många stopp det skulle komma att bli i verkligheten, vilken genomsnittshastighet skulle det medföra, och vad skulle restiden då bli i verkligheten?
Sanningen är självfallet att om det fanns en lika bra väg så skulle man med bil kunna klara sträckan på samma restid som med snabbtåget och ingen skulle behöva vare sig flyga eller åka tåg för restidens skull.
Man kan inte bara vara naiv när det gäller reklam, lobbyism och propaganda.
Nyttan med snabbtåg är EXTREMT överdriven.
Jo, det är säkert därför höghastighetståg finns i exempelvis Japan, för att alla japaner är naiva och går på reklam och propaganda. Och inte att förglömma är långt mycket mindre insatta i tågfrågor än vad du är och har en långt mycket mindre kapacitet att klara av att förstå saker än vad du har. Påminn mig att jag ska konsultera dig i tågfrågar istället för vetenskapliga rapporter och SJ
Varför skulle man inte kunna ha tåg som åker direkt från en flygplats till en annan? Hur många stopp tror du flyget gör mellan Arlanda och Landvetter idag? Lyft på luggen människa!