Världsmedborgare skrev 2016-05-16 21:38:02 följande:
Ja du kan ju kolla vilket lagutrymme som användes i Malmö, och den omtalade olaga bosättningen där, eller hur man börjat göra i Stockholm.
Men för enkelhetens skull så kan jag tala om, att det hela tiden varit trams att det skulle behövas hjälp av Kronofogden.
Att det blev så fel, berodde enbart på dåliga juridiska kunskaper, där man använde sig av fel lag/lagutrymme., vilket man nu upptäckt och därför avhyser snabbt när en olaglig bosättning upptäcks.
Men det är förstås inte så kul att erkänna att man inte ens hade de kunskaper om svensk lag som krävdes, både tidningar/press och de inblandade hos kommunerna gjorde ju bort sig totalt, -
När dom upptäckte det, så var det minsan inte lika högljudt.
Så precis som så många ggr förr, är det inte fel på svenks lag, utan praktiserandet av den som är orsaken till att man hamnar i trubbel.
Märkligt nog så är de kriminella ofta långt mer bevandrade i juridiken än vad många jurister är.
Men en sak är säker, bryter någon mot svensk lag, så finns det alltid ett lagutrymme som är användbart.
Undantag är när det tillkommer "hjälpmedel" och nyheter som inte omfattas i tillämpningen av en lag, då kan det bli svårt att komma åt de kriminella utan att först göra förändringar i lagen.
Vilket vi bl.a kan se på Internet, där kommer vi att få dras med problem under många år framåt, mycket beroende på att det är grönsöverskridande och att det då kan bli fråga om flera olika länders lagstiftning.
En fråga som som med all säkerhet kommer att vålla problem, är praktiserandet av gränsbevakningen med hjälp av Frontex.
Där kan det snabbt bli fråga om gränsöverskridningar av flera länder på kort tid och under ett å samma uppdrag, och hur det ska kunna fungera utan konflikter mellan berörda länder har jag svårt att se.., det ska bli intressant och se hur man tänker lösa det.
Då hoppas jag verkligen att de illegala bostättandet snarast upphör. Det vore väldigt bra om du har rätt.