Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2020-09-27 08:40:11 följande:
    Den beräknade skatteinkomsten. Och att alternativen i många fall är sämre för miljön än vad plastpåsarna var.
    Den var knappast beräknad efter de första månaderna. Man får ju gå ut och undersöka hur folk verkligen gör innan man kan dra några slutsatser om hur det har fungerat.

Här används nästan bara papperspåsar till frukt och grönt nu eftersom du får betala för plastpåsarna.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-09-27 10:23:34 följande:

Bara 9 minuter!

Tar du rast var 10e minut genom hela dagen?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2020-09-27 15:05:42 följande:
    Jag var in och handlade i en butik för någon timme sen och hade glömt kasse.

Expiditen frågade mig inte ens om kasse och när jag bad om en så ursäktade hon sig med att hon inte frågat eftersom nästan alla har med sig egna kassar nuförtiden.

Det brukar jag nästan alltid också ha av självklara miljöskäl.
    Ja, visst fungerar det så nuförtiden. Stor skillnad mot tidigare.
  • nihka
    nattuw skrev 2020-09-28 00:42:49 följande:
    Längst ner i artikeln finns det en kontaktadress för språk- eller faktafel. Skriv dit och framför din kritik.
    Klarar du inte av det själv?
  • nihka
    Rataxes skrev 2020-09-29 14:54:45 följande:
    Hemma används lika stort antal plastkassar som tidigare, fast nu på rulle för mindre än 1 kr/st. Eller egentligen blir det fler, fruktpåsarna som jag brukade ha till kattlådorna och mindre papperskorgar har också ersatts med påsar från rullar. Så totalt har det ökat... med mindre skatteintäkter. 
    Jepp. Man kan alltid räkna med att någon vill låta bli att betala skatt så mycket man orkar och även tära på miljön så mycket man någonsin orkar.

Grattis till att ha lyckats dubbelt upp!
  • nihka
    Rataxes skrev 2020-09-30 08:43:09 följande:

Om det övergripande målet verkligen var att minska antalet plastpåsar så hade man helt enkelt förbjudit dem.

Det handlar enbart om att få in deg till regeringen och dess knähundars vansinnesprojekt.

Nu har det misslyckats, en bråkdel av degen kommer in, folk köper påsar på rulle eller skickar efter från utlandet.

Nope. Inte folk utan vissa människor som inte bryr dig och dit hör väl du.
  • nihka
    nattuw skrev 2020-10-01 22:17:54 följande:
    Det var du som inte var nöjd med artikeln. Jag försöket bara vara hjälpsam.
    Fast jag hade inget att säga gällande språkfel och faktafel utan sa att man får ju gå ut och undersöka hur folk verkligen gör innan man kan dra några slutsatser om hur det har fungerat.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-10-07 10:13:42 följande:

Regeringen: Lägg ned kärnkraften!
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals

Också regeringen: locka hit Microsoft och Facebook
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/awXb7E/ministern-forsvarar-miljonsatsningen-pa-serverhallar

Konsekvensen: elbrist
     www.expressen.se/nyheter/natjattarnas-serverhallar-hotar-elforsorjningen/

Verkligen, verkligen genomtänkt ...

Tja, Vattenfall ville ju själva lägga ner då de inte såg någon lönsamhet, men du menar att regeringen skulle tvinga Vattenfall att driva reaktorn vidare med förlust?

Verkligen, verkligen genomtänkt hörru...

• nihka
    nattuw skrev 2020-10-08 07:36:30 följande:
    Det finns en del annan verksamhet (ex. lokaltrafik) som anses så samhällsviktig att den upprätthålls inte genom tvång utan genom tillskott från skattebetalarna. En liknande lösning skulle kunna användas för att säkra vårt energibehov.
    Det är inte samhällsviktigt att rusta upp gamla kärnkraftverk som levt ut sina liv. 2025 respektive 2026 har Ringhals 1 och 2 gått i 50 år.

Ringhals läggs inte ner utan bara de två äldsta reaktorerna. Investeringar i Ringhals 3 och 4 kommer att göras.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-10-08 08:28:27 följande:
    Finns inget behov av speciallösningar för energiförsörjningen. Den bär sig självt på en fri marknad. Bara ta bort de negativa straff-skatterna på kärnkraften och sluta subventionera andra tekniska lösningar.

Minoritetsägaren EoN ville driva vidare men det statliga bolaget, med sina ägardirektiv direkt från regeringen, ville lägga ned. Politik.

Men vill man från politiskt håll lägga ned vår energiförsörjning så kan man inte i nästa stund arbeta för att etablera "industrier" som slukar mer energi än vad hela svenska städer gör - per enhet! Och det till dessutom inga som helst nya jobb.

Det är bara hål i huvudet.

Ganska typiskt dagens regering.
    Här kan du skaffa dig lite koll:

"Hur påverkar stängningen elproduktionen?

Svar: Med alla fyra reaktorer i drift levererar Ringhals en femtedel av den el som används i Sverige, alltså cirka 20 %.

Efter stängning av två reaktorer minskar vi ungefär med hälften och landar på cirka 12%. Ringhals 3 och 4 kommer inte öka sin produktion för att kompensera för de anläggningar som stängs.

Sverige kommer inte att behöva importera el för att täcka bortfallet. För närvarande har Sverige gott om el i systemet.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter-pressmeddelanden/nyheter/2019/fragor-och-svar-om-avvecklingen-av-ringhals-12

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?