Inlägg från: Tom Araya
|
-
-
Det kan vara så, men jag vill veta mer detaljer kring detta innan jag kan komma med någon slutsats.KillBill skrev 2022-02-27 08:19:44 följande:Det där med korruption är bara en dålig undanflykt för att SD skulle kunna rösta på samma sätt som proryska partier i EU parlamentet som inte heller vill ge bistånd till Ukraina.
-
Bravo regeringen!
-
Vad händer i våra grannländer, vilket stöd vill de ge Ukraina i den pressade situationen?
Detta är vad jag hittade (komplettera gärna):
Finland
Finland ger Ukraina ytterligare stöd (valtioneuvosto.fi)
Danmark
MINUT FOR MINUT: Pressemøde om Danmarks nye strategi for udenrigs- og sikkerhedspolitik | Indland | DR
Norge
?
Island
Islandsbloggen: Ryssland hotar Island med sanktioner efter stöd till EU -
Vad det gäller bistånd till Ukraina så är...
SD ensamt om att rösta mot ekonomiskt bistånd.
V ensamt om att rösta mot militärt bistånd.
-
Ja till mer militärt stöd från EU till Ukraina ? V röstade nej - Nyheter (Ekot) | Sveriges RadioKillBill skrev 2022-02-28 07:22:58 följande:Hur vet du att Vänsterpartiet kommer rösta emot militärt bistånd till Ukraina? Omröstningen sker inte förrän senare idag.
-
KillBill skrev 2022-02-28 07:22:58 följande:Hur vet du att Vänsterpartiet kommer rösta emot militärt bistånd till Ukraina? Omröstningen sker inte förrän senare idag.Stöd för vapenleverans ? alla partier utom ett säger ja (msn.com)Tom Araya skrev 2022-02-28 14:01:46 följande:Ja till mer militärt stöd från EU till Ukraina ? V röstade nej - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
-
En majoritet har röstat för båda typerna av stöd till Ukraina, så det var nog bara för SD och V som det var aktuellt med frågan om antingen eller.KillBill skrev 2022-02-28 14:23:27 följande:Det är förstås dålig politik att inte ställa sig bakom beslutet att skicka pansarskott till Ukraina men V vill åtminstone ge det Ukrainska försvaret möjlighet för att själva köpa in vapen.
www.expressen.se/nyheter/alla-vill-skicka-vapen-till-ukraina-forutom-v/ -
Mmmm.... men som du ser ökade anslagen redan under blå regering och varför har du inte med den röda perioden innan?KillBill skrev 2022-03-01 14:58:11 följande:Alla som kollar facit förstår hur felaktigt ditt påstående är. Med Socialdemokraterna vid styret har försvarsmakten fått kraftigt ökade anslag. När M, KD och L regerade var anslagen till försvaret mycket magra.
PS. Diagrammet har jag själv satt ihop baserat på data från Ekonomifakta och från det senaste försvarsbeslutet. -
Det gjorde de.KillBill skrev 2022-03-01 12:12:59 följande:Det är tydligt att Alliansregeringen måste ha delat Juholts säkerhetspolitiska analys. Annars går det inte att förklara Moderaternas stora nedskärningar av de svenska försvarsanslagen under åren 2007 -2014.
Jag har för mig att moderaterna kallade försvaret för ett särintresse..
Idag är det väl bara vänstern och Reinfeldt själv som fortfarande håller fast vid det.
Reinfeldt hade rätt ? Försvarsmakten är ett särintresse | Dagens ETC