SmalaSara skrev 2016-04-22 00:02:49 följande:
Tolerans som inte bara ligger på ytan är oerhört svårt. Mycket svårare än vad de flesta inser tror jag.
Ska vi acceptera sådant som strider mot våra normer men inte mot våra lagar? Det beror på hur stark normen är, och vad ett brott mot normen anses betyda/ säga om personen tror jag.
Normer om hur och när kroppslig beröring är ok -mellan samma kön och mellan olika kön- är väldigt starkt reglerad även i vår kultur; men vem tänker på det till vardags? Och hur mkt vet gemene svensk om olika normer, grupper, inriktningar, idéer ect som finns i de områden varifrån många nya medborgare kommer?
Vem orkar sätta sig in i det, och kan man kräva att folk i allmänhet ska ha den kunskapen och ta ställning i dessa frågor? Kanske ska man nöja sig med att vara lite lagom tolerant och inte ha så vansinnigt hög svansföring i dessa frågor.
När det gäller handhälsningen så tror jag ju att det handlar både om vad man föreställer sig är innebörden av att göra en sådan åtskillnad, och, att man vanligen uppfattar en vägran att ta i hand som brist på respekt (att strunta i att hälsa har ju som bekant varit behandlingen av en del personer i riksdagen just för att markera avståndstagande)
Ett annat problem för MP, som är relaterat till det här, är, att de verkar tro att representation består av utanpåverk; färg och form på en person, identitetspolitik. Något jag tror är på väg att släppa greppet om vänstern lite grand. Vi får se.
Jag tycker att det iallafall kan finnas en tröskel mellan en välmenad kulturyttring och på någonting som kliniskt kan klassas som ett övergrepp.
Nu vill jag inte jämföra muslimer med barn på något vis utan helt enkelt dra paralleller till det mänskliga; blir du förbannad om ett vänligt barn ger dig en (enligt dig)
ful teckning?; försöker du motivera att det barnet inte ska få ha kvar sin dagisplats som konsekvens?; eller värdesätter du gesten allt högre än vad ditt öga såg på pappret?
Man ska vara rädd om varandra. Den som inbillar sig att icke muslimen lider och någonsin led mer än muslimen i det här fallet, har sålts sin empati och köpt en propagandavåg på nätet för pengarna. Bara det maktspelet som icke muslimen kunde utöva mot en vänligt inställd människa i det här fallet, ger mig sura uppstötningar. Den sortens makt är sjuk i mina ögon, den är
precis som att ta den där fula teckningen, köra ner den i halsen på barnet, läxa upp hen om hur ful teckningen var och sedan köra iväg hen från dagis för gott -
för att man är vuxen och minsann vet hur man ritar vackert.
En välmenad hälsning är en välmenad hälsning är en välmenad hälsning.
En hälsning blir ingenting annat för att den görs annorlunda/ett barns teckning av ett hjärta blir inte fult för att det görs annorlunda.
Gemene svensk vet ingenting i regel utan läser sig till information på nätet om 1,6 miljarder människor. Det är fler människor än vad det finns i Europa, USA och Ryssland ihop och om man inte förstår att man kan hitta till och med stora grupper av idioter bland dessa så bör man fokusera på att vårda sitt intellekt ett tag.
Jag har vuxit upp i Trollhättan och i stadsdelen Koronogården och det antalet muslimer som jag har bekantat mig med iallafall ytligt eller mer, är inte 5, 10, 20 utan närmare 50-60 stycken. Det är alltifrån idioter till en av mina bästa barndomsvänner, verkligen allt där emellan.
Om man sitter på nätet och läser om muslimer istället för att se efter vilka muslimer man
har omkring sig så kommer man alltid att få en felaktig bild av muslimerna man har omkring sig. Alla medier älskar idioter och likväl som det finns skopor med idioter i Europa ihop med USA samt Ryssland så finns det skopor med idioter bland muslimer och att därmed sitta på nätet och tugga i sig information om närmsta muslimska granne är lika skevt som det låter.
Sedan ja, islam kan kännas fantastiskt uråldrig för en västerlänning men att sätta ner en fot vid en välmenad hälsning, nej, det är varken så man gör för att förändra någonting eller vad man borde göra överhuvudtaget.
Helt ärligt så är det så mycket skräp i luften just nu att man bara vill ha en sopbil och manskraft. Mentaliteten är försurad på många håll och många parter lär tvingas till att äta eftergifter för att det ska bli någon ordning på det hela och tills dess så kommer säkerligen många att få lida. I det här polariserade klimatet så sköter sig ingen snyggt, bara de som kämpar sig ut ur korridorerna gör någonting åt saken överhuvudtaget och de är skrämmande få idag. Jag kan dock förstå att väldigt få mäktar med, det är alltid lättast att flyta med strömmen oavsett vart den bär. Det är dock inte deras fel utan det är dem som placerar ut vardera vattenfall om floden och vevar upp strömmen som är problemet.