nihka skrev 2021-09-18 19:24:29 följande:
Du tror alltså att jag har tagit upp ordet "gäng" tidigare. Noterat.
Gäng förekommer i alla sammanhang. Ingen tolkar padelgäng som kriminellt bara för att det också finns kriminella gäng. Klan förekommer inte i alla sammanhang och man vill undvika att man gör kopplingen klan=kriminell.
Ska vi börja använda ordet "familj" och ordet "släkt" på samma negativa vis, så det faller en skugga av kriminalitet över dig, din mamma och din mormor, bara för att den italienska maffian värnar om sina närmaste och gärna ger släkt och familj höga poster inom "företaget"? Du svarade aldrig på det.
Vad var det du inte förstod? Det var du som svarade med något annat på mitt inlägg som hade exemplet "gäng" som både används i sammanhanget det gäller men också helt andra.
Vad gäller klaner så har jag förklarat ovanför varför det är helt korrekt att använda det negativt, i synnerhet i en demokratisk stat. Att det bara finns negativa aspekter på att leva i en klan har jag aldrig påstått.
Din relativiserande banala fråga ger jag inget för, då det givetvis kan vara odelat positivt att vara familj eller släkt. Du har, likt Stenevi, inte till fullo förstått (eller kanske värre) vad en klan är.