SmalaSara skrev 2016-03-17 22:22:50 följande:
Hmmm, ja det är väl inte helt dumt med en ny partiledare som gör just det ja. Frågan är vem det skulle vara? Som har pondus nog?
Jag tycker Damberg är en bra retoriker, men Ygeman är väldigt tilltalande person; som "går genom rutan" som man säger.
Jag får dock intrycket att det är svårt för en socialdemokratisk ledare att bete sig på det sättet; man får liksom inte kritisera de egna leden på det sättet. Men det kanske går?
Deras chans, tror jag, är om det händer ytterligare något totalt omvälvande, och som är något de "kan", något som ligger mer på deras planhalva.
Antingen det eller att alliansen spricker.
Det finns många faktorer som påverkar och försvårar en uppgång i förtroende men kommande tre är väl mest kritiska. De regerar i en minioritetsregering, det finns en oflexibel partikultur som gör föregående position allt svårare och att de har valt att hantera en del sociala problem genom att vända ryggen åt en betydande del utav befolkningen, istället för att bemöta dem i en dämpande dialog.
Regeringens största parti sjunker i det polariserade Sverige som de har varit med att skapa. Deras tid som ett folkövergripande parti och som väldigt många kunde tänka sig att rösta på bara vinden låg rätt, har nog börjat slockna. Kvar blir nog ett än mer nischat parti, med idéer ifrån forna glansdagar att sälja.
Tror dock att det som Socialdemokraterna en gång levererade kommer att leva kvar men på ett annat håll och i en mer utvecklad tappning, i något som rimmar bättre med hur folket har formats av tiden.