• varningsljus

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-04-30 15:46:58 följande:

Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.

Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Ha det så mysigt hos föräldrarna

Kramar i massor

Tess1984 skrev 2015-04-30 15:46:58 följande:

Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.

Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Ha det så mysigt hos föräldrarna

Kramar i massor

Tyvärr inte jag. Har jättesvårt för tält. Sambon älskar att vandra och så. Jag får kanske ge det en chans i sommar. Det låter ju mysigt nör du beskriver det.

Hehehe! Det förstår jag. Brukar du köra med ältest? Kan rekommendera cb digital om du inte har provat dem. Så tydliga och bra! Stickor tycker jag är völsigt svårlästa.

Hoppas du får en mysig helg.

Många kramar
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-01 21:21:51 följande:

Ni som bor i sthlm vilken klinik går ni på? :)

Fertilitetscentrum. Du då? :)
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-02 01:28:44 följande:

okej =) 

sophiahemmets fertilitetsmottagning =)

OkeJ. Är du nöjd med den? Är den landstingsknuten?
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:50:15 följande:

Ja det tycker jag verkligen du ska ge en chans, finns kanske stugor att hyra? Det är nästan mysigare. =)

Jag körde med ältest i början och dag 17 är min magiska siffra kom jag fram till, hehe.

Misstänker att jag har ägglossning nu, igår fick jag ont i magen på höger sida och sen kom älflytningarna, det är ett gott tecken och idag är jag på dag 18 ungefär =)

Ni då? Använder ni ägglossningstest? Jag provande en månad med sådana som ska jag utslag med streck, men de var ju helt värdelösa sen köpte jag de digitala och där får man klara besked direkt, dessutom blev man glad när man såg den glada gubben, hehe..

Valborg har varit lugn, jag har mest jobbat och tagit det lugnt. Nu ska vi ha filmkväll jag och sambon min, kramar

Ja men visst! Det får vi överväga i sommar :)

hhur har helgen varit? Håller tummar och tår för att ni lyckades i helgen ;)

Vi har kört med ältest. Jag körde först med stickor mrn det kändes helt hopplöst, värdelösa! Mitt teststreck blev då aldrig lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. min läkare på fertilitetskliniken rekommenderade cd digital (dden med rosa på förpa) och den är ju mycket mer användarvänlig. Och precis som du säger så blir man ju glad av den glada gubben :) men sen ska det ju finnas ännu en sort, som mäter två hormon och visar 4 fertila dagar. Har du provat den?

Nu tänktr jag dock ta paus från ältest ett par månader när sambon ändå är bortrest. Både ekonomiskt och skönt att få lite "paus" från hetsen. Mitt magiska datum har också varit 17 de två srnaste månaderna ;)

Tänkte höra med dig. Vad säger du om rosenrot och fertilitet?

Önskar dig en härlig dag! Kramar
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-03 00:19:35 följande:

Ja, jag är nöjd. Läkaren vi har är bra och jag känner mig väldigt trygg med henne, eftersom det ändå är en rätt utsatt situation, speciellt i samband med de gynekologiska undersökningarna. Och det känns så bra att de verkligen bryr sig, ska ju göra om livmoderundersökningen som gjordes i samband med spolningen och då kom läkaren o sköterskan fram till att jag ska få nål i armen med lugnande, eftersom jag fick så himla ont. Jag behövde inte be om det själv. Det känns bra. 

Ja, den ska vara landstingsknuten som jag förstått det =)

Vad skönt!! Jätteviktigt med en läkare man känner förtroende för i denna utsatta situation som vi befinner oss i. Var det självklart för din läkare att du skulle göra spolning? Min läkare har nämligen inte pratat så mycket om det, för hon tycker allt ser så bra ut. vet du av vilken anledning som du spolades?

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-04 20:17:09 följande:

Min helg var bra, mycket jobb och sen bara tagit det lugnt. Orkar inte mer de helger jag jobbar, man börjar nog bli gammal, haha!! =)

Själv då, hade du en trevlig valborg? =)

Nej, de har jag aldrig provat men jag vet att apotekaren rekommenderade de sist jag köpte ägglossningstest, smart att man redan vet några dagar innan, spermierna lever ju några dagar där inne också, sen är det kanske även bra för oss som har lite oregelbunden mens att planera bättre.

Man tror att rosenrot kan ha förmågan att öka könshormonernas aktivitet, vilket både sägs gynna kvinnan och mannen, själv äter jag rosenrot i omgångar, jag tyckte faktiskt att jag fick mer lust och just vid denna fertila perioden.

Jag minns att jag sålde bidrottninggelè till en kvinna för några år sedan, hon hade försökt få barn i två år, när barnet var fött kom hon tillbaka till butiken med hennes bebis och berättade att hon blivit gravid efter 2 kurer med bidrottningsgele, om det var slumpen eller bidrottningsgelen som hjälpte till kan man ju aldrig veta, men gravid blev hon och det var huvudsaken. =)

Nu är det snart dags för oss att träffa läkaren, onsdag denna veckan. Varje gång jag tänker på det hugger det till i magen, kommer nog vara fruktansvärt nervös den dagen, vi kommer få svar på de flesta av våra tester då förutom mina.

Vad händer annars för roligt i veckan? =)

Kram till dig

Nej det är klart. När du jobbar helg, jobbar du på hälsokostbutiken då?

Valborg var jättetrevlig! God mat och trevliga vänners sällskap :)

Okej, när du säger att du äter det i omgångar, när i cykeln äter du det då?

Jag har hört om bidrottninggele men jag har aldrig testat. Men det låter ju fantastiskt och man läser ju om liknande hennes fall också.

Spännande! Har du provat?

I veckan är jag på kurs i norrland. Åker hem på torsdag.

Vad händer för dig i veckan, mer än läkarbesök? Sks verkligen tänka på dig imorgon. Jag tror att det kommer gå jättebra!

Nu ska jag göra mig i ordning och ladda för hotellfrukost ;) kram på dig
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-04 20:17:09 följande:

Min helg var bra, mycket jobb och sen bara tagit det lugnt. Orkar inte mer de helger jag jobbar, man börjar nog bli gammal, haha!! =)

Själv då, hade du en trevlig valborg? =)

Nej, de har jag aldrig provat men jag vet att apotekaren rekommenderade de sist jag köpte ägglossningstest, smart att man redan vet några dagar innan, spermierna lever ju några dagar där inne också, sen är det kanske även bra för oss som har lite oregelbunden mens att planera bättre.

Man tror att rosenrot kan ha förmågan att öka könshormonernas aktivitet, vilket både sägs gynna kvinnan och mannen, själv äter jag rosenrot i omgångar, jag tyckte faktiskt att jag fick mer lust och just vid denna fertila perioden.

Jag minns att jag sålde bidrottninggelè till en kvinna för några år sedan, hon hade försökt få barn i två år, när barnet var fött kom hon tillbaka till butiken med hennes bebis och berättade att hon blivit gravid efter 2 kurer med bidrottningsgele, om det var slumpen eller bidrottningsgelen som hjälpte till kan man ju aldrig veta, men gravid blev hon och det var huvudsaken. =)

Nu är det snart dags för oss att träffa läkaren, onsdag denna veckan. Varje gång jag tänker på det hugger det till i magen, kommer nog vara fruktansvärt nervös den dagen, vi kommer få svar på de flesta av våra tester då förutom mina.

Vad händer annars för roligt i veckan? =)

Kram till dig

Nej det är klart. När du jobbar helg, jobbar du på hälsokostbutiken då?

Valborg var jättetrevlig! God mat och trevliga vänners sällskap :)

Okej, när du säger att du äter det i omgångar, när i cykeln äter du det då?

Jag har hört om bidrottninggele men jag har aldrig testat. Men det låter ju fantastiskt och man läser ju om liknande hennes fall också.

Spännande! Har du provat?

I veckan är jag på kurs i norrland. Åker hem på torsdag.

Vad händer för dig i veckan, mer än läkarbesök? Sks verkligen tänka på dig imorgon. Jag tror att det kommer gå jättebra!

Nu ska jag göra mig i ordning och ladda för hotellfrukost ;) kram på dig
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-04 11:30:22 följande:

Ja, det gör stressen en aning mindre ändå =) 

Nej, det är inte riktigt klart för mig av vilken anledning, trodde det var en standardundersökning.. Första gången vi var där på inledande besöket berättade hon om vilka prover o undersökningar som skulle göras. Sambon skulle lämna spermaprov, jag skulle lämna blodprover på mensdag 3 och göra undersökning av livmoder+spolning mellan det att mensen var slut och eventuell ägglossning. Livmodern fyller de ju med nått vatten för o kunna se livmoderväggarna bättre.. Så nu bara väntan på att få göra den hemskheten igen.. Vill bara få det överstökat :O

Som jag förstår det kan man inte se med bara ögonen om det är tilltäppt i äggledarna, då de är tunna som sytrådar, varav man gör spolningen för att utesluta att det är stopp. Därför jag trodde det var standard, men verkar alltså inte så?

kram 

Okej. Konstigt att det skiljer sig så. Nej mi läkare har pratat om det völdigt lite. Hon menar på att allt ser så bra ut på mig i övrigt och att spolning görs främst om man haft några infektioner etc. Och det har ju inte jag haft. Jag ska ändå ta upp frågan under vårt nästa besök. Hur länge har ni försökt att bli gravida? Varför måste du göra om spolningen?

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-06 14:07:39 följande:

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.

Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.

Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.

Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)

Kramar i massor

Hej!

ååh vad hörligt att allt gick bra! Och skönt med en positiv läkare :)

Kram på dig
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-05 19:54:32 följande:

Ja.. det är märkligt! Okej. 

Vi har egentligen bara försökt ca 9 månader. Fick remiss efter 6 månader på grund av att jag troligen har endometrios (obekräftad, trots 2 operationer) och såna fruktansvärda smärtor, i perioder har jag ont varje dag i menscykeln och vid ägglossning/mens får jag ibland så pass ont att jag tror jag ska dö, om jag inte behandlar och håller ägglossning/mens borta, vilket ju inte fungerar att göra om man vill bli med barn. Hur länge har ni försökt? 

Jag är inte riktigt säker. Själva spolningen behöver inte göras, men de ska göra om livmoderundersökningen, och det går egentligent till på typ samma sätt (gjorde i samband med spolningen), att de stoppar in katetern och sprutar in om det var sockervatten (?) i livmodern för att den ska "blåsas" upp så de ska kunna se slemhinnan o livmoderväggarna. Jag tror det var något med slemhinnan de skulle kolla, men var så borta pga att jag hade så ont, så fattade inte riktigt varför. Sa att de fick göra igen bara jag slapp få ont då. Så nål i armen med lugnande nästa gång. Och nu bara vänta vänta vänta på att mensen ska komma igen..

kram

Okej... usch vsd jobbigt med sådana menssmärtor. Ska ni göra nya undersökningar i samband med mens? Hur långa cykler brukar du ha?

Vi har försökt i ca 11 månader.

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning