• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-10-20 18:06:48 följande:
    hej tjejen =) 
    men så skönt att den nästan är över! O mysigt med promenad. Här regnar det så min "promenad" får bli till bussen på g till jobbet ;) Hoppas på bättre väder sen när jag är ledig =) 
    Oh, så gott!! Älskar måltider som låter avancerade men som egentligen är enkla/snabba! =) Ja, så nu har jag en toppenmatlåda o se fram emot inatt ;) 

Idag är det lugnt, en aning trött men det går nog över snart, ska till jobbet om några timmar och har tänkt mig att jag ska läsa när jag är där, istället för o sitta med datorn faktiskt! Läser en riktigt bra bok nu, papertowns (den går på bio men vill läsa innan jag ser ;)) låter som en bra ide med lite avslappning =) när har du nästa akupunktur?

Ja, jag har missat om det är tre st nu senaste året, så ska bli toppenkul! :D Och fick precis reda på att mitt favoritband kommer till Sverige i sommar, biljetterna släpps på måndag så det blir en tripp till Göteborg i juni! :D 

massor med kramar!
    Tjena bruden

Ja och det blir betydligt billigare också med matlådor. Innan brukade jag alltid gå inom maxi och köpa plocksallad till lunch, blir ju dyrt i längden.
    Vi försöker äta ute på restaurang 1 - 2 gånger i månader, jag tycker det är så mysigt att äta på restaurang.

Jag ska på nästa akupunktur imorgon (längtar), jag somnade nästan igår när jag låg på spikmattan, när jag kände att jag var på väg att somna gick jag upp.
    Ah, vad spännande vad handlar den boken om?

Jasså vad spännande, vad är det för band? =)

Nu ska jag jobba sen ska jag och syrran hem till vår mormor och morfar och hälsa på i eftermiddag, kommer bli en mysig tripp.

Kramar i massor
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-10-20 19:15:29 följande:

Tess:
    Jag är på mobilen så kan inte citera. Men tänkte bara snabbt berätta att vi fick inte det resultatet vi ville på vul idag. Det var för tidigt att säga om det var något på gång. Ska tillbaks på torsdag.

Jag har varit illamående i två dagar nu men svårt att säga om det beror på pergon. Har annars inte känt ett dugg. Blev ställd när läkaren frågade hur jag kände mig. Nästan som om jag borde ha känt något. Men självklart är det väldigt olika hur man reagerar.

Hej tjejen

Nej vad tråkigt att höra, hoppas vi att det ser bättre ut på torsdag, blir det annars dubbeldos pergotime?
    Jag har inga biverkningar alls denna gången, har varit olika från olika kurer kan jag säga. Igår hade jag en huvudvärk som vägrade att släppa men jag tror inte det beror på pergon utan det är nog nacken eller förkylningen som spökar.

Jag ska på ultraljud på måndag och se hur många äggblåsor som växt på mig, börjar bli lite nervös...

Kram till dig

• Tess1984
    chbw skrev 2015-10-21 09:15:35 följande:
    Hej fina! =)

Jamen det blir ju det! Smidigt o göra många på en gång också! Ja, det blir ju det! Åh är så mysigt o gå ut o käka, vi försöker få till middag ute när vi går på bio 1-3gånger/månad =) senast åt vi på en grekisk resturang som hade såååå god mat! Sen går vi till samma resturang varje årsdag :p Vad är er favorit o äta på? =)

Härligt! Jag har försökt kolla upp akupunktur nära mig men hittar inte om det går på högkostnadsskyddet. Får söka vidare =)

Åh, svårt o förklara utan o berätta hela handlingen.. :p men ett gäng tonåringar som går sista månaden i high school varav en försvinner och en annan försöker lösa "mysteriet". Var rätt bra =) men den tog slut inatt så börjat på nästa bok, land of stories: a grimm warning =)

Iron maiden! =) hoppas verkligen jag får tag i biljetter när de släpps på måndag. Isåfall blir det sjätte gången jag ser dem live =)

Oh vad härligt det låter! Var du ledig sen elöer hade du en dag till på jobbet? =)

Massor med kramar!
    Hej söta.

Nu har jag missat mycket i tråden, hehe.

Idag var jag på akupunktur igen, så skönt. Hoppas du hittar en mottagning i närheten som tillåter frikort.

Gud vad kul, jag älskar att gå på konsert, den senaste blev One Direction med lilla syster, hehe...fett kul att se alla glada tjejer.
    Var är konserten någonstans? =)

Nu är jag ledig tills måndag, så skönt det ska bli..imorgon ska jag ut och hitta doppresent, ska på dop på lördag. Annars ska vi bra slappa, vad har du för planer?

Kramar i massor
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-10-21 17:28:47 följande:
    Nej precis. Svårt att veta vad som beror på tabletterna och vad som beror på annat. Idag har jag kommit på mig själv med att känna efter om jag känner nåt runt äggstockarna, haha. Och självklart inbillar jag mig alltid att nååånting känner jag nog. Haha.

Nej, ingen dubbel dos verkar vara aktuellt utan snarare mindre isåfall. Låter jätteskumt i mina öron men jag hade en annan läkare idag som förklarade mitt bekymmer på ett annat sätt. Jag har tydligen väldigt bra värde på min äggreserv. Nästan FÖR bra, vilket gör att många ägg vill mogna och spricka men att det blir för trångt och ingen får riktigt möjligheten att växa till sig ordentligt. Så imorgon får vi veta hur många som är på gång.

Åh, måndag! då får berätta vad ni såg! Ska uppdatera er imorgon också!
    Hej tjejen
    Läste ditt senaste inlägg och vilken otur för er... inte nog med att man väntar och längtar så vill kroppen inte samarbeta. Nu på måndag ska jag se hur jag svarat på denna kuren... är lite nervös denna gången eftersom jag inte känt något denna gången...men vi får se...

Kramar dig i massor

• Tess1984
    Filli89 skrev 2015-10-22 01:51:30 följande:
    Hej fina

Jag fick ju min mens idag dessvärre. Men vi hade tid hos gyn igår, vi fick tillbaka provsvaren allt såg bra ut. Min mans spermier va chockerande bra min äggrrserv och sköldkörtel med, vi fick lämna infektions prov inför ivc så nu står vi i kö vi borde få tid inom tre månader känns som man kommit en bit men vet inte om ja orkar med en ivc alltså tills dess får man hoppas på att d blir nått utan. Hur går det för dig?
    Hej fina.

Tråkigt med mens men goda chanser för er att bli gravida snart. Hjärta
    Jag har precis ätit den sista kuren pergotime, ska på ultraljud på måndag sen är det bara till att vänta och se. Om inte denna kuren hjälper kommer läkaren skicka oss till IVF.
    Kramar i massor till dig.
  • Tess1984
    Dragonfly81 skrev 2015-10-21 23:37:08 följande:

Hej tjejer!

Hittade denna tråd igår och blev överlycklig, det finns fler än jag som sitter i samma båt! Flört

Håll i hatten flickor, här är min min/vår resa. 

Jag och min sambo har försökt bli gravida på egen hand i över tre år!
    I februari i år (efter att ha väntat sen juni 2014) fick vi äntligen komma till gyn för en fertilitetsutredning. Alla prover som sambon lämnade såg kanonbra ut men mina såg sämre ut. Jag hade förhöjda prolaktinvärden, (inte fått förklarat för mig vad det innebär)  förhöjda sköldkörtelvärden, (medicinerar nu med Levaxin) och efter en titthålsoperation och spolning av äggledarna i april fick jag konstaterat endometrios och att ena äggledaren var ur funktion... Inga besked som gjort att man gör stora vågen och en massa frivolter direkt... Gråter

En massa tårar, depp och en jäkla massa blodprover senare konstaterar min läkare i maj att mina sköldkörtelprover är "bra" att remissen till IVF-kliniken var skickad. Sen berättade han att han skrivit ut ett ägglossningsstimulerande preparat som jag skulle ta under sommaren för att se om vi kunde bli gravida på egen hand. )Som att vi inte försökt med det innan! Tungan ute) Mådde skitdåligt av tabletterna så det blev bara behandling under juni och juli. När jag hämtade ut medikamenterna och läste bipacksedeln höll trodde jag att jag skulle dö av en chock! Det var ett preparat som ges till kvinnor som haft bröstcancer! Jag frågade min bästa vän Google vad i hela friden det var för något men fick ett lugnande besked. För säkerhets skull ringde jag även upp min läkare! 

I juni fick vi brev hem om att vi var kallade till  fertilitetskliniken, jag jublade högt av glädje innan jag ens läst klart hela kallelsen, Glädjen försvann lika fort när jag läste vidare i kallelsen och det stod "När: Den 15:e oktober"!!!. Det kändes som en hel evighet!!! Om det är något vi tjejer blivit bra på under jakten på en bebis, så är väl ändå det att vänta. Eller hur?!? Den där jäkla väntan kan ibland få vem som helst att bli galen, men jag undrar ofta om det verkligen slår en kvinnas väntan/längtan att äntligen få bli gravid?!  Skrattande

I torsdags förra veckan var vi på vårt första besök på fertilitetskliniken. Det var den sjukaste upplevelse jag varit med om! Jag var där men ändå inte där, så overkligt på något sett. Jag hade såååå många frågor innan besöket och väl där var det som att hjärnan låg kvar utanför entrén in till sjukhuset, jag var helt tom. Min sambo ställde MASSOR med frågor och jag en enda ynka! Som i ett drömmande tillstånd blev behandlingsmodell vald, och jag fick gå in till en sköterska och övningssticka mig själv med sprutan som ska användas under behandlingen. Trots detta har jag ärligt talat inte riktigt förstått ÄN att vi kör igång på riktigt, i januari. Ja ni läste rätt, januari! Öppnar jag däremot kylskåpet så blir det desto mer verkligt för där ligger sprutorna och väntar på att få användas. I stället blir det ännu mer väntan bara för att de ska göra en ombyggnation på labbet på det sjukhuset vi ska till. Labbet är ju det näst viktigaste i processen eftersom det är självaste stället där "bebisen bakas"! Flört Hade det inte varit för detta hade vi kunnat köra på med en gång och det känns faktiskt jävligt surt... Men nu har vi väntat så länge, så varför inte vänta lite till! Tungan uteFlört

Hur går det för er? 
    Har läst en hel del men långt ifrån allt. (Fanns ju lite att läsa om man säger så) 

Hej tjejen, välkommen till tråden med alla oss härliga tjejer, ska bli så kul att följas alla resa till ett barn, snart är vi där alla som kämpar...
    Lycka till med IVF, jag kör pergotime just nu, tredje kuren. Vi har försökt få barn några år med 2 missfall...nu håller vi tummarna...kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-22 21:50:55 följande:
    Hej fina!

Hehe, blir så ibland ;) oh skönt :) ja jag ska fortsätta leta när jag är ledig sen!

Ja det är superkul! Haha åh härligt =) ullevi i gbg =)

Så himla härligt! Mysigt med dop =) jag ska på syfestivalen imorgon o fixa fransarna på lördag, annars bara slappa =)

Massor med kramar!
    Hej tjejen..

Ha det nu så kul på syfestivalen, lär väl handla en del kan jag tänka mig? =)
    Ja det ska bli trevligt med dop imorgon men det som skrämmer mig är väl alla frågor jag kan tänkas få, när är det er tur? När ska ni skaffa barn, hatar verkligen den frågan, vet knappt vad jag ska svara på den, svarar man ärligt får man bara en massa "fertilitetsexperter" efter sig, "slappna av, åk på semester", "sluta tänk på det", ha ja du hör. =)
    Nej nu ska jag inte vara negativ, kommer bli hur trevligt som helst.

Nu ska jag ut och andas i skogen, löven på träden har börjat ändra färg och jag känner på riktigt att hösten är här, hösten är nog min favorit årstid.
    Brukar du fota mycket nu ute i naturen? Kanske tar med min systemkamera till skogen idag. =)

Kram till dig.

• Tess1984
    Zazou skrev 2015-10-22 21:10:24 följande:
    Jag har ju inte heller känt något, kanske var detta förklaringen till varför. Men det är inte ovanligt att inte känna något heller.

Surt bara att nästa ev ägglossning nu inte kommer ske förrän om 1,5 månad kanske? Så kommer nog ligga ganska lågt i tråden tills dess. Men kommer såklart in och tittar till hur det går för er andra!

Hör av dig på måndag igen, håller verkligen tummarna för er!
    Kram
    Hej tjejen.

Hoppas du inte får vänta allt för länge tills nästa ägglossning.
    Ja jag lovar att meddela er på måndag, känns som jag kommer vara extra nervös denna gången men nu ska jag först njuta av helgen. Kramar i massor till dig.
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-23 15:43:38 följande:
    hej fina! 
    ja det blev en del ;) tio nya tyger! och lite tillbehör :D dock två små tyger som ska bli grytlappar, så de räknas inte ;) haha

Ja. Folk tänker inte långt. "sluta tänk på det" och "slappna av" är det värsta jag vet. Min mamma försökte med den "slappna av o tänk inte så mycket på det" jamen visst, tror mina ägg växer o lossar för att jag slutar tänka på det! ;) nä. O så "jag vet hur det känns det tog tid för mig att bli gravid med din lillebror, blev gravid när vi precis fått tid till utredning". blöh. Och jag anser inte riktigt att hon vet eftersom min kropp inte ens har ägglossning, så den KAN INTE producera barn utan hjälp. längtan kanske möjligen men fasen inte att det inte funkar, för det funkade för henne.... (ja bitter haha)

Åh så mysigt =) gjorde det mer förr, inte haft tid/ork på länge, men är väl kanske dags snart igen :D Åh gör det! Så himla fint ute nu =) 

massor med kramar
    Hej fina.

Vad roligt att du hittade massa tyger, var det bättre pris än vanligt nu när det var festival?

Ja det är det värsta med att spy ut galla om sin barnlöshet man vet aldrig vad man får för svar, de flesta sårar mer än gör nytta. Därför är det svårt att veta om man ska svara ärligt på frågan eller inte, hoppas jag inte får den frågan idag på dopet.
    Jag tog några trevliga foton igår ute i naturen, igår var en sådan perfekt dag att vara ute i naturen.
    Imorgon ska jag åka på loppis, det var inte igår jag besökte loppis, ska bli riktigt kul och kanske så shoppar man loss :P
    Gillar du loppis?

Hoppas du får en fin helg, vad du nu än skulle hitta på? =)

På måndag är det dags för ultraljud för vår del. =)

Kramar i massor
  • Tess1984
    velicious01 skrev 2015-10-23 20:37:41 följande:

Hej tjejer.

Skrev i början precis när tråden va "ny". Så vet inte om.ni känner igen mig hehe men iaf.

Nu har de gått 6 månader sedan fertilitetsutredning. Hade ju för högt tsh. Och jag fick ju aldrig göra någon spolning eller prova pergotime. Min läkare ville att jag skulle ta prover lite då o då och att vi får prova baka bebis o se hur de går 6 månader till. Försökt nu I snart 2 år plus 2 år till med 1 års pausen pga smärtor där nere.

Mitt tsh sjönk iaf när jag höjde dosen :) mår mycket bättre o känner av äl nu med. Men sedan sjönk tsh lite till 0,09 o nu vill läkaren att jag ska ta samma dos som när mitt tsh va uppe i 4,5. Varför? Då mådde jag så dåligt o nu är jag pigg o allt. Så känns inte kul att behöva bråka hela tiden o denna väntan?!

Nej tänker ta min vanliga dos o visa info att de ska ju ligga kring 1? Sen fråga igen om spolning o sen pergotime. Känner att jag vill ge de en chans innan IVF.

Långt inlägg men behövde skriva lite till er som förstår o går igenom liknande! Ni är starka tjejer o får en att inte sluta kämpa o ge upp när man läser här. Glad att denna tråden finns.

Kram till er! :) vad händer hos er i helgen ska ni hitta på nått kul?

Hej tjejen

Kul att höra från dig igen. Tyvärr har jag inte erfarenheter kring tsh men jag hoppas det löser sig snart för dig.
    Konstigt att ni inte fick fullständig utredning i alla fall, inte kollat mannens spermier? Ja jag tycker definitivt du ska begära spolning och eventuell behandling, pergotime tycker jag är perfekt, man får kolla äggblådorna och de kan se när en eventuell ägglossning ska ske.

Denna helgen händer en del, idag ska jag på dop och imorgon ska jag åka på loppis och sen hem till pappa på middag, han har nyligen varit i Afrika och det ska bli kul att se alla natur bilder därifrån. Afrika är en drömresa för mig i framtiden. =)
    Själv då?
    Kramar i massor
Svar på tråden Fertilitetsutredning