• Redcat

Fertilitetsutredning

Hej alla underbara människor är ett bra tag sen jag va här inne (oktober 2015)

Hur går det för alla?

Anledningen till att ja var borta så länge va för att allt gick så långsamt och det gjorde mig väldigt ledsen och sedan började det hända väldigt mkt på en och samma gång. :-P

Jag och min sambo va upp till IVF kliniken och fick då veta utav doktorn att jag skulle gå korta behandlingen. Började med den, den 14 så är nu på dag 11 (eftersom jag började med sprutorna andra mensdagen och första mensdagen är dag 1). Va på blodprov i torsdags och fick då veta att jag har överproduktion så fick sänka dosen. Va upp på blodprov och ultraljud idag och min slemhinna såg bra ut (hon sa något om tre skickt? Eller liknande) och jag hade 6 äggblåsor på ena sidan och 12 ( ) äggblåsor på andra. Ska nu ta lika dos idag igen och i morgon ska jag sänka min gonal-f mer. Sedan på onsdag ska jag ta sista sprutan och göra utplock på fredag är så nervös och mår illa men annars mår jag bra

• Redcat
    chbw skrev 2016-05-23 20:04:30 följande:

Håller tummarna att plocket går bra! 

Jag ska göra min andra insemination på fredag =) Tar gonal-f för att stimulera äggblåsa, på onsdag blir det ovitrelle och fredag som sagt inseminationen! Det är min åttonde ägglossningsstimulering, sjätte med gonal-f. 

Tack jag hoppas de med

Va kul hoppas det går bra kommer hålla tummarna för dig

Vad menas eller är med ovitrelle?
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-23 20:28:08 följande:

tack! och detsamma för dig! 

ovitrelle är en spruta man tar likt gonal-f, men den gör så att ägget/n mognar och lossar =) 

Haha nu känner jag mig lite knäpp gick och kollade på min sista spruta och den heter likadant haha:-P

Har du fått några biverkningar utan gonal-f?
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-24 01:23:56 följande:

haha okej ;)

jag blir illamående och gråtig av gonal-f. extremt gråtig. får tårar för ALLT, oavsett det är nått bra eller dåligt :p o tar låg dos, bara 50enheter :p

får du några biverkningar?

Okej jag mår illa hela tiden men det är värst på morgonen (spydde två dagar förra veckan och nu i morse). Haha jag har också lätt till att gråta och dom sista dagarna har jag börjat få lätt att bli arg :-/ har även ont i bröstvårtorna och mina bröst är lite svullna. Men utöver det så mår jag bra hahaah jag började behandlingen med 150enheter och den 20de fick jag gå ner på 75enheter och idag ska jag gå ner på 37,5enheter är sista dagen idag som jag ska ta gonal-f innan utplocket förutom mitt illamående och gråten så kom mina andra biverkningar när jag började ta två sprutor samtidigt (gonal-f och orgalutran).
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-24 13:52:45 följande:

ah okej! =) jag fick illamåendet på dag 2 av gonal-f... :P 

imorgon ovitrelle, och några dagar efter ägglossning kommer alla andra "symtom". Ont i bröst, äggstockar, livmoder osv. och pms.. haha. Hade aldrig pms förut, så för typ 2.5 år sen började det.. helt galet.. :P 

Haha mitt började också på dag 2

Jag ska också ta min ovitrelle i morgon haha gud va hemskt det lät med dom syntomerna hoppas jag slipper dom eller att dom inte blir för jobbiga

Jaha oj, gu va chockad jag hade vart om det helt plötsligt bara kom jag har alltid haft pms, vissa månader är värren andra, jag kan bli riktigt hemsk hoppas jag inte blir för jävlig mot min sambo, skällde ut han en gång för att han andades för högt hahaha (har bett om ursäkt för det, hade en cykel på 52 dagar den gången) :-P
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-24 17:36:14 följande:

haha okej =) 

ah! spännande att vi ändå ligger så lika! Gör du återföring i denna cykel också eller i nästa? Symtomerna jag får efter ovitrelle är mina vanliga "mellan ägglossning och mens"symtom, alltså inte pga ovitrellen =) Får fejkpositiva test i 7-10 dagar efter ovitrellen också, men den här gången ska jag verkligen försöka hålla mig ifrån att testa tills mensen är sen, om den blir det! =) 

haha åh jisses! ja.. jag var så chockad första gången. Sambon med. Gick från att skratta till att skälla till att gråta till att skratta osv... :P numer är det mer jämnt, inga chockhopp mellan känslorna, men nära till ilska och tårar.. Antar att jag börjar vänja mig haha. 

Hihi ja det är kul som det ser ut nu så kommer jag sätta in antingen på måndag eller onsdag nästa vecka om allt går som det ska och att äggen blir befruktade

Jaha okej, tråkigt att du har så men käns lite skönt för min del att det inte är en biverkning från sprutan det där med testet känner jag igen, har läst om det någonstans.. Hmm.. Tror det är så att det är typ "graviditetshormoner" i den sprutan som gör att man får positivta test runt 10 dagar efter man tagit den

Va skönt att du börjar vanja dig har vissa månader då jag skiftar så mellan humöret fortfarande har man tur så håller det sig på vanlig nivå varje gång och då blir man inte lika påverkad jag brukar ha några lugna månader sen när min mens blir oregelbunden då blir den förjävlig haha
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-24 21:39:13 följande:

ja =) Okej! håller tummarna att det blir ett guldägg som återförs! :D 

haha jag förstår det ;) ja, upp till 10 dagar kan det ge falskt positivt. För mig brukar det vara blankt efter nånstans mellan 7-9 dagar. Min läkare säger att det är osäkert till först efter 14 dagar :O 

haha jo! får lite ta att det är mycket känslor vid pms-tid, speciellt nu är hormonerna från gonal-f pushar på extra mycket :P 

Tack så mkt för ditt stöd jag försöker vara lugn och tänka positivt men min hjärna vill alltid förbereda sig på att allt går år helvete haha :-P

Okej jaha så det kan verkligen hålla sig så länge :-S eller så kanske de finns en liten baktanke.. Hmm.. Är det inte 14dagar man ska vänta till test dagen?

Hihi ja det är ju det jag hoppas iallafall att man inte blir för pms-ig på grund utav gonal-f. Har du märkt någon skillnad dom gångerna du tagit gonal-f emot vanliga månader?
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-25 00:23:08 följande:

det kommer gå så bra! :)

de säger nog så pga att en ska vänta 14 dagar på o testa. 10 dagar står i bipacksedeln så jag tror på det :)

den enda skillnaden är att jag blir så gråtig under en längre tid än annars :p

Tack

Hehe ja det är nog något sådant jag tror också mer på bipacksedeln.

Hihi okej ja jag får vell se ganska snart hur min kropp reagerar
  • Redcat

Jag tog sista sprutan idag kl 20.00. Är det vanligt att man känner av den fort?

Jag började känna av den när det hade gått 1timme och ca 45min, har jag ont i äggstockarn (det är värst i den jag har mäst ägg) och det käns som att det bara blir värre och värre.. :-/

Jag är också spänd i hela nedredelen utav magen men jag tror att det beror på att jag har mått illa och spytt idag. Jag har haft lite små känningar i äggstockarna vissa dagar men inte på samma sätt som nu,det är en annan känsla och kraft. Är det vanligt att få så? Eller kan de ha något med att jag hade överproduktion? :-S

• Redcat
    chbw skrev 2016-05-26 14:20:39 följande:

Det kan nog ha o göra med att du har så många äggblåsor. Ovitrellen ska ju göra så de mognar, o då jobbar de ju på. Jag har känningar i min vänstra äggstock, trots att det är höger som har äggblåsan.. :P men inte ägglossnigssmärtorna än. Jag hoppas på att de kommer lagom till inseminationen imorgon! =) 

kram

Okej jag mår bättre idag, han inte ont längre men jag är fortfarande svullen och spyr :-/

Det är nog som du säger att det är att dom mognar det där sista

Håller tumarna för dig att du får dom i morgon (även om det inte är så kul med just smärta, jag kan få riktigt ont)

Jag hade lite tråkigt i morse så jag tog ett äl test jag hade kvar, jag tror inte jag någonsin har sett ett t-streck vara så starkt emot controllstrecket haha (jag ville se vad som skulle hända :-P)

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning