• varningsljus

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-04-25 20:18:37 följande:

Jag jobbar både i en hälsokostbutik sen driver jag eget som kostrådgivare, just nu hjälper jag en familj med deras kostvanor, tror jag har en spännande framtiden framför mig. Vad jobbar du med? =)

Första missfallet var tidigt, vecka 6 men jag minns den dagen så väl, tur blev jag gravid månaden efter men den slutade också i missfall fast i vecka 13, eller man upptäckte att graviditeten hade avstannat i den veckan. Efter andra missfallet blev jag deprimerad och vi valde att ta en liten paus och nu är vi där igen fast verkar tydligen ha svårt att bli gravida, försökt aktivt ett år nu. Nu får vi se vad utredningen visar, ska träffa läkare den 6 maj.

Hur går det för dig? Hade du inte förväntad mens nu i helgen? Håller tummarna för dig.

I helgen tar vi det bara lugnt, planera lite inför vår resa, allt vi ska se och göra.

Lillasyster har varit på besök idag och vi har mest myst och storhandlat.

Imorgon ska jag träffa en kompis och vi tänkte ta oss ut i skogen och fota med våra systemkameror.

Hoppas du får en mysig lördag, nu blir det film och tv mys =)

kramar

Ja det låter verkligen intressant.det måste kännas som att du gör massor med nytta!

Jag jobbar som brottsutredare. Trivs väldigt bra med mitt jobb.

åh vad tråkigt att höra. Det måste ha varit tufft. Det var nog klokt av er att ta en paus! Snart den 6e maj. Men det är inte ert första läkarbesök eller? Har ni kommit till en bra klinik?

Jag har bim på tisdag. Känner inget speciellt. Har trott att jag varit gravid flera gånger förut, analyserat minsta känsla och allting. Denna gången försöker jag inte känna efter alls.

Låter som en mysig helg. Just nu ligger vovven och snarkar och jag är proppmätt efter sushin.

Ha en fortsatt mysig kväll. Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-25 21:40:06 följande:

Japp jag brinner för kost och hälsa, får se vad jag inriktar mig på i framtiden, =)

Låter som en spännande jobb, jag älskar att titta på tv-serier där man löser mord, verkar som ett spännande jobb, men samtidigt läskigt man får nog se och höra mycket jobbigt?

Vi har inte träffat läkaren än men vårt första samtal var på sjukhuset med en barnmorska, ska bli spännande att se hur det känns att träffa honom, enligt barnmorskan skulle han vara bra.

Själv då trivs ni med er läkare?

Hehe, det där man att vara skengravid känner man igen, har nog varit gravid minst 100 gånger, hehe..man är nästan lika säker varje gång men så kommer den där förbaskade mensen och varje gång tänker jag att nu ska jag inte analysera kroppen mer, men ändå är man där varje månad.

Gjorde du sushin själv?

Kram

Jag gjorde också det förut... nu sedan hag började jobba med det så klarar jag inte av det för att de ofta är så icke verklighetstrogna. Iallafall svenska ;)

Jo men det är ett spännande jobb. Jag jobbar främst med ungdomar och det är speciellt på sitt vis.

Okej jag förstår. Hur kom det sig att ni hamnade hos barnmorskan? men ni hade tagit prover och så iallafall? Vad spännande med första mötet! Det kommer gå fint ska du se.

Vi har en helt fantastisk kvinnlig läkare! Verkligen rätt person på rätt plats.

Nej jag köpte sushi. Har bara gjort maki en gång och de blev väl sådär. Har länge tänkt att jag skulle vilja gå en kurs och lära mig göra sushi. Har du gjort sushi själv någon gång?

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-26 08:55:05 följande:

Hehe, kan tänka mig det när man är inne i branschen. =)

Här nere i Skåne börjar man tydligen första samtalet med en barnmorska, hon berättade egentligen vad som komma skall, sambon fick lapp om att lämna sperma och jag för att ta prover, sen fick vi läkartiden direkt då också, så mer än så vet jag inte. Spolning pratade hon också om men jag tror läkaren kommer lämna besked om det. Vi kommer även att gå igenom alla provsvaren med läkaren och diskussion om eventuell behandling.

Hur gjorde ni?

Jag har aldrig gjort själv men min syster är expert och kock, vi brukar laga det tillsammans hon och jag, men det för mycket plock och pinn för min del och det har jag knappt tålamod till :P hehe

Ha nu en fin dag, kramar

Okej. Ja det är säkert olika mellan landstingen.

Jag ringde direkt till kliniken. Först hamnsde jag hos en privatklinik men där skulle det kosta 4000 kronor. Så jag fick

Här nere i Skåne börjar man tydligen första samtalet med en barnmorska, hon berättade egentligen vad som komma skall, sambon fick lapp om att lämna sperma och jag för att ta prover, sen fick vi läkartiden direkt då också, så mer än så vet jag inte. Spolning pratade hon också om men jag tror läkaren kommer lämna besked om det. Vi kommer även att gå igenom alla provsvaren med läkaren och diskussion om eventuell behandling.

Hur gjorde ni?

Jag har aldrig gjort själv men min syster är expert och kock, vi brukar laga det tillsammans hon och jag, men det för mycket plock och pinn för min del och det har jag knappt tålamod till :P hehe

Ha nu en fin dag, kramar

Okej. Det skiljer sig säkert mellan landstingen.

Jag ringde själv till kliniken, eller först hamnade jag hos en privatklinik där utredningen skulle kosta skjortan. så då fick jag istället nummer till en annan klinik som var landstingsknuten. Fick prata med en barnmorska där på telefon som bokade in vårt första besök.tog väl typ en månad innan vi fick tid. Sen var det blodprover För mig, remiss till spermaprov för sambon och VUL. Sen var vi på återbesök och då fanns tid för mer frågor och då diskuterade vi även pergotime.

Men vad lyxigt och ha en syster som är kock!! Då är det bara att suga åt sig kunskapen :)

Kram på dig
  • varningsljus

Hur gjorde ni?

Ha nu en fin dag, kramar

Oj vad skumt att det blev två inlägg.

Tänkte kolla med dig. Du som jobbar med hälsokost, äter du några kosttillskott inför graviditeten? Och vad rekommenderar du? Jag och min sambo äter dvitamin (holistic), zink och folsyra/b6.

Många kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-27 21:11:49 följande:

Låter ju nästan som samma upplägg som oss, hur lång tid tog det innan ni fick provsvaren? Jag fick mina provsvar efter cirka en vecka medans sambons inte har dykt upp, fattar inte varför det ska vara sådan skillnad, men nu struntar jag i vilket eftersom vi ska träffa läkare näste vecka.

Jag rekommenderar zink, selen, c-vitamin, e-vitamin och folsyra.

Min sambo är ganska slarvig med kosten så han tar mycket kosttillskott, bland annat zink, selen, b-komplex, stark c-vitamin samt E-vitamin.

Jag tar väl ungefär samma, men inte varje dag.

D-vitamin ska också vara bra men det har vi redan tagit höga doser av under vintern så jag föreslog ett uppehåll.

Sen talas det ju väldigt mycket om maca (finns i pulver att boosta smoothien med) maca ska tydligen vara fertilitetshöjande både för mannen och kvinnan.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta ämnet, vill du veta mer är det bara till att fråga. =)

Jo förresten glömde nämna att jag även tar magnesium, brukar ta det någon vecka innan mens för att minska menssmärtor och PMS, kan varmt rekommenderas.

Ha nu en fin kväll, så kul att skriva till er här inne =)

Hoppas vi nu kan följas åt hela vägen tills vi har våra bebisar i famnen.

kramar

Vi fick dem i samband med vårt kommande läkarbesök, som var efter ca 4 veckor från det att vi var där och tog proverna. Tror proven i sig bara tog ett par veckor att komma till läkaren men vår läkare sa att hon inte lämnar provsvar per post utan ville ta det i samband med besök på kliniken.

Fick du dina svar per post? Märkligt att du har fått men inte din sambo. Men det finns säkert en förklaring till det, jag håller tummarna för att hans prov ser bra ut!

Intressant! Jag upplever att både jag och sambon äter bra och varierat. Vad är selen och evitamin bra för?

Vi har också ätit höga doser dvitamin i vinter (5000ie om dagen) nu äter vi mindre, 2000ie om dagen. Tänker att vi fortsätter med det ett tag till.

Intressant med maca, får kolla upp det. Även magnesium, jag har inte så mycket menssmärtor men har vänner som har så kan rekommendera dem det :)

Idag har jag bim. Ingen mens ännu men jag har en känsla av att den är på väg. Får jag den inte under dagen så tar jag ett test imorgon bitti. om den kommer så ska jag ringa kliniken för att boka in nytt besök. Funderar på hur jag ska göra med pergotime denna cykeln, sambon kommer ändå vara bortrest under två veckor vid äl så det känns liksom onödigt. Får se vad läkaren säger eller om jag ska köra på.

Men detsamma! Det hoppas jag verkligen! kollar tråden flera ggr om dagen och blir lika glad varje gång jag har olästa meddelanden. Skönt att bolla och ventilera med er som är i samma situation :)

Ha en härlig dag! Kramar
  • varningsljus
    mickaa skrev 2015-04-27 23:07:59 följande:

Hej, hoppar in lite såhär i efterhand, 

Vi ska just börja med utredningen, väntar bara på kallelsen från lass.

Vi har inte försökt att skaffa barn innan utan bara pratat om det, jag har varit lite rädd för att sluta med mina älskade p piller. utan dem öser testosteronet i kroppen , o inte på ett bra sätt. men ska de bli några barn gjorda så..  då jag har pcos och mensen är med över 150 dagars mellanrum.  ca 2 gg om året. så vi fick köra igång på en gg eftersom de inte kommer ske på egen hand.

någon som fått tvillingar med pergotime?  

Välkommen in i gruppen! :)
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-28 08:28:09 följande:
    E-vitamin fungerar som antioxidant och i fertilitetssyfte kan E-vitamin reglera balansen mellan progesteron och östrogen, har man menssmärtor vid mens kan både E-vitamin och C-vitamin lindra. Min homeopat kallade E-vitamin fertilitesvitaminet =)
    E-vitamin stärker underlivet, ökar fruktbarheten och potens och kan förebygga missfall..
    Selen är både bra för kvinnan och mannen i fertilitetssyfte, selen kan förhindra kromosomskador och bidrar till normal utveckling av foster under graviditet.

Enligt sambon säger han att barnmorskan sa att vi får hans provsvar när vi kommer till läkaren, men det konstiga är ju att jag fick hem mina provsvar på brev så varför skulle inte han? Jag får helt enkelt ha tålamod och stå ut tills nästa vecka.
    Var din sambons provsvar normala?

Åh vad spännande, hoppas mensen inte dyker upp för din del. =)
    Min sambo är bortrest under helgen, kollade precis i kalendern och jag har beräknad ägglossning då, just nu känns det lite surt men man spermier kan ju överleva ett tag så man får hoppas på det.

Ha en fin dag, nu ska jag träna sen ska jag åka till en kompis, min enda kompis som inte har barn eller är gravid, ska bli skönt att prata med någon som inte nämner order gravid, eller barn =)

Kramar i massor
    Och så kom mensen som ett brev på posten..Känner mig så jäkla less just nu även att jag lovat mig själv att inte hoppas på något. Positívt i alla fall att den var regelbunden denna cykeln.

Pratade med klinken precis. Jag skippa pergotime denna månad då sambon ändå är bortrest under äl.
    Får väl kanske börja bekanta oss med tanken att läkaren ska skriva remiss för IVF

Det är säkert som din sambo säger att tanken är att ni får hans provsvar under läkarbesöket. Ni får se till att mysa dagarna innan äl, det ska ju vara allra bäst chans då.

Ha en mysig dag tillsammans med din komps.

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-29 08:11:04 följande:

åh, förbaskade mens =( kramar om...

Den känslan när mensen kommer är aldrig rolig, men tur kommer fler månader där man kan lyckas....jag försöker hela tiden intala mig själv att någon gång, någon månad ska det ta sig, det måste bli så med eller utan hjälp. Jag försöker se det framför mig, fast att det kan vara lite diffust ibland...

Hoppas du mår lite bättre idag, kram till dig....

Igår var en mysig dag, jag och min kompis hade så roligt, lekte med min systemkamera vilket jag inte gjort på länge, så kul att göra något kreativt. Vi klättrade upp i träd och hade picknick nere vid ån, sånt som jag älskar...

Ska försöka göra sådan betydelsefulla utflykter i sommar så mycket jag bara kan.

Nu är det snart dags för jobb...kramar i massor

Ja men eller hur. Ska verkligen försöka fokusera på andra saker nu ett tag. Min sambo är bortrest under de två nästkommande äl (om de kommer som de ska) så nu vill jag bara tänka på annat ett tag. Det blir lätt ett heltidsjobb att fundera, längta, planers för äl, kissa på älstickor, analysera mindta känsla i kroppen från äl till mens. Så less på det just nu!

Tack för dina värmande ord. Jag är hemskt glad att få ventilera det med dig och då känner man sig inye lika enssm mitt i soppan. Jag är så kluven i att vara öppen med detta för nära och kära. Visserligen vet mina närmaste tjejkompisar och min familj men ibland vill jag bars skrika ut till hela världen och i nästa sekund ångrar jag mig.

Det låter som att du hade en jättemysig dag igår. Jag själv satt och pluggade mrn är nu klar med mins inlämningsuppgifter så nu sks jag ut med hunden en långrundA. Dock regnar det här men med hund måste man ut ändå :)

Hoppas att du får en bra dag på jobbet. Många kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-29 23:02:46 följande:

Ja det känns verkligen bra att skriva här med er, spännande att höra om dina planer, bra att du försöker tänka på annat, vad är det du ska försöka fokusera mer på nu?

Jag hatar verkligen perioden mellan ägglossning och mens, orkar knappt med mig själv vissa dagar som man håller på, jag blir också mycket känsliga och kan ha ett himla humör i samma veva, sen då allt i kroppen man analyserar, sist tyckte jag mig ha mer flytningar och inbillande mig att det var ett tecken, men mycket riktigt var det ju inte så.

Här regnar det också, men tack och lov hade vi hyfsat väder igår när vi hade vår lilla utflykt. Händer något roligt på valborg?

Natti Natti

Jag tänker försöka fokusera på allt annat än att bibli gravid. Träna mer, må bättre, försöka leva här och nu. Planera för en härlig semester med sambon och hunden. Jag ska verkligen försöka men vet att det blir svårt att koppla bort bebisverkstaden.

Ja usch man blir hemsk. Nu kommer två månader där det kommer vara i princip kört för oss då min sambo åker bort under två veckor i två olika perioder vilka infaller just där jag bör ha äl. Får försöka se något positivt i det hela, kanske lyckas vi får till en bebis till våren 2016?

Vart ligger du i din cykel? Snart dags för läkarbesök för er. Frågade gällande spolning när jag ringde kliniken i måndags. Allt har sett så bra ut på mig så därför avvaktar de med det. Tydligen är det gabska sällan de spolar äggledarna (ssa barnmorskan jag pratade med) och oftast gör man det om man haft infektioner osv.

Ikväll ska vi träffa några vänner. Vi sks hem till dem och grilla. Vi ska ta med oss efterrätt, jag tänkte baka en citron och marängpaj :) vad ska ni hitta på?

Imorgon åker vi söderut över helgen. Ska hem till mina föräldrar i blekinge, ska bli underbart :)

Kram på dig
  • varningsljus
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

Välkommen!

Bor också i Sthlm. Vilken klinik går du hos?
Svar på tråden Fertilitetsutredning