• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-10-19 08:07:41 följande:

Hej tjejen =)

Silvervatten är sjukt bra, har alltid det hemma. Nu när jag är förkyld eller om man fått något sår. =)

Tog min första tablett pergotime igår, känner redan nu aktivitet i äggstockarna(tror jag i alla fall), spänner och drar som det gjorde förra gången, är mest rädd för att jag kommer bli överstimulerad. Egentligen vore det kanske bättre att vila varannan månad med dessa hormoner?

Det lät spännande med filsås? Hur gör man en sådan sås? =)

När vi gör fonden kokar vi upp revben, lök, vitlök, kryddpeppar, rotsaker (morötter och palsternacka), vatten, lagerblad och annat som man tycker är gott....

fonden ska kokas i flera timmar ( ju längre ju bättre), sen silar man fonden och kokar upp (reducerar) fonden, när det är klar lägger man den i sådana iskuber och lägger in i frysen, ska dubbelkolla med sambon så jag inte glömde något i receptet, det är han som brukar göra den nämligen. =)

Förkylningen är något bättre nu, kan prata i alla fall...hehe...

Om några dagar är det nog helt borta, vaknade med hosta inatt och näsan rinner fortfarande....

Kramar i massor

Hej fina!

Ja jag gillar det! Äter/dricker msm också efter råd från massagepersonen =) nöjd med både och förutom att msm-pulvret smakar fruktansvärt hehe.

Okej =) håller tummarna att det går bra! Ja, kanske man borde göra! Är ju ändå något konstgjort man tillför...

På väg till vul nu, haft väldiga smärtor i äggstockarns senaste två dagarna så om det inte hänt något kommer jag bli galen. Less på o ha ont i onödan! :o

Jag blandade ihop gräddfil, bostongurka, majonäs, färsk hackad dill,salt och vitpeppar o sen bara käka till fisk. Superenkelt o supergott =) tänkt göra ikväll igen hehe

Oh låter fantastiskt. Måste testa!! =)

Skönt att det känns bättre! Är du ledig idag? Har du några planer i veckan? :)

Massor med kramar!
  • chbw

Vul nr 3 idag. Cd19. Fortfarande inga äggblåsor som vuxit :(

Så nu ska jag äta provera för o framkalla mensen och sen dubbel dos letrozol dag 3-7 sen får vi se.

Fast vad hade jag förväntat mig?

Om det inte funkar nu skulle jag få testa sprutor varje dag istället för tabletter...

• chbw
    Zazou skrev 2015-10-19 20:36:50 följande:

Men vad tråkigt chbw! Nu blev jag nervös inför imorgon. Vårt första vul efter pergotime och jag hoppas att något har hänt!

Ja.. känner mig rätt sur nu :p

Håller tummarna för dig imorgon!! =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-20 08:06:17 följande:
    Hej tjejen

Såg att det inte gick bra på ditt ultraljud igår, fan vad trist. Hur långt tid brukar det ta innan mensen drar igång med provena?

Såsen lät ju hur god som helst, älskar middags tips och det är nästan bud på att laga fisk idag.

Denna veckan ska jag bara försöka kurera mig, jobbar två dagar till sen är jag ledig torsdag till måndag. Ska försöka träna på fredag om jag är frisk då men jag känner redan nu att förkylningen börjar släppa.
    Skulle ut och joggat med syrrans hund idag men det får jag tyvärr hoppa, får mysa i köket istället. =)

På lördag ska jag på dop, min bästa kompis son ska döpas. Annars blir det nog en väldigt lugn helg och vecka. Själv då?
    Hur länge har du tagit MSM och silvervatten förresten?

Kramar i massor
    hej fina! 
    Ja, skitstörigt :/ Så en omgång till med dubbel kur o funkar inte det sa hon nått om sprutor varje dag istället för tabletter...Tror den ska komma igång inom ca 10 dagar efter sista tabletten, men inte helt hundra. När jag har använt den förut har jag haft den mot endometriosen för att slippa mens/ägglossning. Trodde jag hade tabletter kvar hemma, men proveran verkar vara den enda tabletten jag lämnat tillbaks till apoteket, så måste ringa o få nya utskrivna imorgon.. :O 

Åh ja den är så god! Speciellt till kokt potatis =) Jag gjorde faktiskt köttgryta igår så vi har matlådor, gick efter din beskrivning fast med lite andra kryddor. Kokade i lite mer än tre timmar o köttet blev sååå mört! :D så himla gott! 

Okej, skönt o va ledig! =) härligt att det börjar gå över, o bra i vänta lite på träningen =)

Åh kul med dop! Jag ska jobba tisdag onsdag torsdag, sen är jag ledig 14 dagar =) blir skönt. Så inga riktiga planer i veckan, förutom på fredag då jag ska på syfestivalen med min farmor =) Sen är det ju kryssningen på måndag-onsdag, men annars ingenting =) bara ta det lugnt, försöka komma ut o promenera lite! 

Msm-pulvret försöker jag ta varje morgon (eftermiddag hehe) o har gjort i snart en månad tror jag, lite mer kanske. Silvervattnet sprayar jag i ansiktet morgon och kväll o har gjort ungefär lika länge =) 

massor med kramar! 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-20 17:57:29 följande:
    Hej fina, nu mår jag bättre igen och är nästan fri från denna hemska förkylning.
    Kom för en stund sen hem från en skogspromenad med syrran och nu har jag precis lagat kycklingwook, i den hade jag kyckling, morötter, vitkål, purjolök, vitlök, champinjoner och sesamfrö, sen gjorde jag en liten woksås på tamarisoja, lime och lite agave...suveränt gott och väldigt enkelt. Tog mig knappt 15 minuter att laga denna rätt. =)
    Vad roligt att du lagade köttgrytan igår och att den blev lyckad. =)

Hur är det med dig idag? Själv tänkte jag snart lägga mig på min spikkudde eller spikmatta, behöver lite avkoppling. =)

Låter ju hur trevligt som helst med syfestival, låter som rena rama himmel riket för dig hihi =)

Vi hörs snart igen, kramar i massor
    hej tjejen =) 
    men så skönt att den nästan är över! O mysigt med promenad. Här regnar det så min "promenad" får bli till bussen på g till jobbet ;) Hoppas på bättre väder sen när jag är ledig =) 
    Oh, så gott!! Älskar måltider som låter avancerade men som egentligen är enkla/snabba! =) Ja, så nu har jag en toppenmatlåda o se fram emot inatt ;) 

Idag är det lugnt, en aning trött men det går nog över snart, ska till jobbet om några timmar och har tänkt mig att jag ska läsa när jag är där, istället för o sitta med datorn faktiskt! Läser en riktigt bra bok nu, papertowns (den går på bio men vill läsa innan jag ser ;)) låter som en bra ide med lite avslappning =) när har du nästa akupunktur?

Ja, jag har missat om det är tre st nu senaste året, så ska bli toppenkul! :D Och fick precis reda på att mitt favoritband kommer till Sverige i sommar, biljetterna släpps på måndag så det blir en tripp till Göteborg i juni! :D 

massor med kramar!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-21 08:26:18 följande:

Tjena bruden

Ja och det blir betydligt billigare också med matlådor. Innan brukade jag alltid gå inom maxi och köpa plocksallad till lunch, blir ju dyrt i längden.

Vi försöker äta ute på restaurang 1 - 2 gånger i månader, jag tycker det är så mysigt att äta på restaurang.

Jag ska på nästa akupunktur imorgon (längtar), jag somnade nästan igår när jag låg på spikmattan, när jag kände att jag var på väg att somna gick jag upp.

Ah, vad spännande vad handlar den boken om?

Jasså vad spännande, vad är det för band? =)

Nu ska jag jobba sen ska jag och syrran hem till vår mormor och morfar och hälsa på i eftermiddag, kommer bli en mysig tripp.

Kramar i massor

Hej fina! =)

Jamen det blir ju det! Smidigt o göra många på en gång också! Ja, det blir ju det! Åh är så mysigt o gå ut o käka, vi försöker få till middag ute när vi går på bio 1-3gånger/månad =) senast åt vi på en grekisk resturang som hade såååå god mat! Sen går vi till samma resturang varje årsdag :p Vad är er favorit o äta på? =)

Härligt! Jag har försökt kolla upp akupunktur nära mig men hittar inte om det går på högkostnadsskyddet. Får söka vidare =)

Åh, svårt o förklara utan o berätta hela handlingen.. :p men ett gäng tonåringar som går sista månaden i high school varav en försvinner och en annan försöker lösa "mysteriet". Var rätt bra =) men den tog slut inatt så börjat på nästa bok, land of stories: a grimm warning =)

Iron maiden! =) hoppas verkligen jag får tag i biljetter när de släpps på måndag. Isåfall blir det sjätte gången jag ser dem live =)

Oh vad härligt det låter! Var du ledig sen elöer hade du en dag till på jobbet? =)

Massor med kramar!
  • chbw
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-21 15:18:42 följande:

Lämnade blodprover igår för att se om jag ägglossat ngt. Sen ska jag tillbaka till gyn om tre veckor. Sambon ska dit nästa vecka och få information och sen iväg för att lämna spermaprov och blodprov :)

Håller tummarna att det går bra =)
  • chbw
    Dragonfly81 skrev 2015-10-21 23:37:08 följande:

Hej tjejer!

Hittade denna tråd igår och blev överlycklig, det finns fler än jag som sitter i samma båt! 

Håll i hatten flickor, här är min min/vår resa. 

Jag och min sambo har försökt bli gravida på egen hand i över tre år!

I februari i år (efter att ha väntat sen juni 2014) fick vi äntligen komma till gyn för en fertilitetsutredning. Alla prover som sambon lämnade såg kanonbra ut men mina såg sämre ut. Jag hade förhöjda prolaktinvärden, (inte fått förklarat för mig vad det innebär)  förhöjda sköldkörtelvärden, (medicinerar nu med Levaxin) och efter en titthålsoperation och spolning av äggledarna i april fick jag konstaterat endometrios och att ena äggledaren var ur funktion... Inga besked som gjort att man gör stora vågen och en massa frivolter direkt... 

En massa tårar, depp och en jäkla massa blodprover senare konstaterar min läkare i maj att mina sköldkörtelprover är "bra" att remissen till IVF-kliniken var skickad. Sen berättade han att han skrivit ut ett ägglossningsstimulerande preparat som jag skulle ta under sommaren för att se om vi kunde bli gravida på egen hand. )Som att vi inte försökt med det innan! ) Mådde skitdåligt av tabletterna så det blev bara behandling under juni och juli. När jag hämtade ut medikamenterna och läste bipacksedeln höll trodde jag att jag skulle dö av en chock! Det var ett preparat som ges till kvinnor som haft bröstcancer! Jag frågade min bästa vän Google vad i hela friden det var för något men fick ett lugnande besked. För säkerhets skull ringde jag även upp min läkare! 

I juni fick vi brev hem om att vi var kallade till  fertilitetskliniken, jag jublade högt av glädje innan jag ens läst klart hela kallelsen, Glädjen försvann lika fort när jag läste vidare i kallelsen och det stod "När: Den 15:e oktober"!!!. Det kändes som en hel evighet!!! Om det är något vi tjejer blivit bra på under jakten på en bebis, så är väl ändå det att vänta. Eller hur?!? Den där jäkla väntan kan ibland få vem som helst att bli galen, men jag undrar ofta om det verkligen slår en kvinnas väntan/längtan att äntligen få bli gravid?!  

I torsdags förra veckan var vi på vårt första besök på fertilitetskliniken. Det var den sjukaste upplevelse jag varit med om! Jag var där men ändå inte där, så overkligt på något sett. Jag hade såååå många frågor innan besöket och väl där var det som att hjärnan låg kvar utanför entrén in till sjukhuset, jag var helt tom. Min sambo ställde MASSOR med frågor och jag en enda ynka! Som i ett drömmande tillstånd blev behandlingsmodell vald, och jag fick gå in till en sköterska och övningssticka mig själv med sprutan som ska användas under behandlingen. Trots detta har jag ärligt talat inte riktigt förstått ÄN att vi kör igång på riktigt, i januari. Ja ni läste rätt, januari! Öppnar jag däremot kylskåpet så blir det desto mer verkligt för där ligger sprutorna och väntar på att få användas. I stället blir det ännu mer väntan bara för att de ska göra en ombyggnation på labbet på det sjukhuset vi ska till. Labbet är ju det näst viktigaste i processen eftersom det är självaste stället där "bebisen bakas"!  Hade det inte varit för detta hade vi kunnat köra på med en gång och det känns faktiskt jävligt surt... Men nu har vi väntat så länge, så varför inte vänta lite till! 

Hur går det för er? 

Har läst en hel del men långt ifrån allt. (Fanns ju lite att läsa om man säger så) 

Hej! Kul att du vill vara med!

Här har jag också strul med sköldkörtel, endometrios och ingen egen ägglossning (pcos). Vad var dina värden när du fick börja behandla med levaxin? Har/hade du några symtom på hypo? =)

Det ägglossningstimulerande du fått tidigare antar jag är letrozol? ;) blev väl lika chockad jag med när jag läste om det o märkte att det stod om bröstcancer och inget annat i bipacksedeln :p jag har fått samma men ingen reaktion på äggblåsorna, så ska ta dubbel dos nu.

Härligt att det snart är på g med ivfen för er! Har du lust o berätta hur ni kommer gå till väga och vilka läkemedel du kommer få använda? =)

Kram
  • chbw
    Dragonfly81 skrev 2015-10-22 18:39:40 följande:

Mitt TSH låg på 4,3 och fritt T4 på 16 från början. Min läkare menar på att jag inte är allvarligt sjuk för jag ligger inom referens. Förstår inte hur man kan säga så utan att fråga/lyssna på hur patienten i fråga verkligen mår. Blir så förbannad på sjukvården som drivs idag! Vi har sköldkörtelproblematik i släkten och det har jag talat om men det är ingen som vill ta mig på allvar. Jag har många symptom på hypo, extrem trötthet, ständigt frusen, allmänt förvirrad och vimsig, yr, m.m.  Tycker inte att det blivit speciellt mycket bättre trots medicinering. Bäst är det i början på en höjning sen återgår det igen. Enligt läkaren äter jag nu rätt dos men känner själv att så inte är fallet. Läkaren på IVF-kliniken sa att jag måste ner ännu mer, helst under 2,5, ligger nu på 3,2 i TSH. Ska gå och göra nya prover och har en telefontid med läkaren den 9:e november.

Hur ser det ut för din del med värden och symptom? Antar att du medicinerar också, har du märkt någon skillnad?

Ja jag åt letrozol och det är så skönt att slippa ta dem! Bävar dock för hur det ska gå när jag börjar med min hormonbehandling. Är extremt känslig, räcker med hormonförändringarna som sker vid ägglossning och mens!

Jag ska köra det som heter korta protokollet.

Då startar man en daglig behandlingen (i7-14 dagar) av follikelstimulerande hormon (GONAL- f) i direkt samband med att mensen börjar och ett par dagar senare tar man även en ägglossningshämmande injektion dagligen (Orgalutran), så två sprutor på samma kväll, en på vardera sida av magen. Detta följs upp och övervakas noga genom blodprover och ultraljud med några dagars mellanrum.

Två dagar innan ägguttag ska man ta en spruta med ett hormon för slutmognad av äggen (Ovitrelle). Äggen plockas 34-39 timmar efter denna injektion. 

Vad trist och jobbigt för dig att letrozolen inte hade någon verkan. Hoppas det fungerar bättre med högre dos! Hur mår du på de tabletterna? Är du också känslig hormonellt? 

Oj, blev visst en uppsats till... 

Kram

Okej. Är ju fortfarande högt om det ligger på 3.2. När man ska bli gravid är det bästa o liigga kring 1.0 och har du antikroppar så nära 0m4 som möjligt. Har du kollat tpo-ak (antikroppar) också? Klart du har symtom när du ligger högt. Läkare är tyvärr väldigt blinda. Min läkare är bra som tur är. Som högst låg mitt tsh på 6.12, o nubsenast på 0.9. Jag har antikroppar också (över 600, referens ä att det ska va under 34) så har hashimotos hypo (autoimmun). Mår bättre nu med behandling men inte helt bra så ska prata med min läkare om att få testa t3 (liothyronin)som komplement till levaxinet.

Okej. Ja jag är också känsig för hormoner så lite rädd. Dock kände jag som tur är inte jättemycket av letrozolen mer än ondare under längre tid än vanligt.

Ja okej, jag förstår!

Jag har fått ovitrelle och gonal-f utskrivet. Ovitrellen ska jag ju ta tillsammans med letrozol, och antar gonal-f om dubbel dos inte fungerar. Lite nojig pga hormonerna. Men är ju värt det i slutändan när en har sin bäbis!

Lite rädd nu när jag äter provera. Har tidigare ätit dem mot endometriosen men fick sluta pga kosntant migrän 7 dagar i sträck. Hoppas på obkunna äta klart kuren nu utan för mycket biverkningar..

Kram =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-22 20:15:59 följande:

Hej söta.

Nu har jag missat mycket i tråden, hehe.

Idag var jag på akupunktur igen, så skönt. Hoppas du hittar en mottagning i närheten som tillåter frikort.

Gud vad kul, jag älskar att gå på konsert, den senaste blev One Direction med lilla syster, hehe...fett kul att se alla glada tjejer.

Var är konserten någonstans? =)

Nu är jag ledig tills måndag, så skönt det ska bli..imorgon ska jag ut och hitta doppresent, ska på dop på lördag. Annars ska vi bra slappa, vad har du för planer?

Kramar i massor

Hej fina!

Hehe, blir så ibland ;) oh skönt :) ja jag ska fortsätta leta när jag är ledig sen!

Ja det är superkul! Haha åh härligt =) ullevi i gbg =)

Så himla härligt! Mysigt med dop =) jag ska på syfestivalen imorgon o fixa fransarna på lördag, annars bara slappa =)

Massor med kramar!
Svar på tråden Fertilitetsutredning