• Missilence

Fertilitetsutredning

Lillagris skrev 2015-04-03 17:07:11 följande:

Förlåt att jag undar men om han har 2 aktiva spermier i en sats så borde det väl va näst intill omöjligt att bli gravida på egen hand??

En sats ska ju innehålla 40-250 miljoner spermier!

Eller du kanske menar nått helt annat, förlåt isåfall

Det är omöjligt för oss å bli gravida på egen hand fall nästa test visar samma. Han har 2 aktiva nu men det kan vara så att han har ett virus i kroppen.
  • Missilence
    chbw skrev 2015-04-04 06:33:09 följande:

Jobbigt med ännu mer väntan.. :/ hoppas det bara var tillfälligt! Eller att ni får hjälp fort fall nästa prov visar samma..

Konstigt att du fick samma igen? Har du kollat visare på sköldkörteln? Dvs tagit fler prover än bara tsh? (T4, t3, antikroppar?) Jag fick remiss till vårdcentralen för att kolla vidare. Kanske du kan ringa o fråga vad de menar o varför de skickat samma brev till dig två gånger?

De har tagit fler prover men jag kan inte ringa förens på tisdag i och med att de har påskstängt. Det har säkert blivit nått fel.
  • Missilence
    Född90 skrev 2015-04-12 11:17:23 följande:

Ja jag har förstått nu att 6 månader är rätt lång tid. De kämns ju väldigt länge när man väntar också :/ Vi utreder i Kristianstad men nästa steg i utredningen är i Malmö. Ja jag vet inte, han sa att han ville träffa sambon. Jag ser att de flesta gjort spolning av äggledarna, de har inte jag fått göra än. Är de nåt de gör på allla under utredning?

Jag har inte gjort mågon spolning eller så. Jag har endast tagit blodprov och gått på en gynundersökning.. Men nu är det ju hos sambon problemet ligger så vi hoppas på det bästa!!
  • Missilence

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

• Missilence
    Tess1984 skrev 2015-04-14 12:50:21 följande:

Skönt att ni slapp vänta så länge, hoppas det andra testet visar bättre, kan ju bara vara något tillfälligt?

Hur lever din sambo förövrigt? snusar, röker? Min sambo har börjat äta zink, selen, c-vitamin och e-vitamin, han snusar mycket och är orolig att det kan påverka spermaresultatet, men vi väntar fortfarande på besked.

Hur långt tid fick ni vänta? Fick ni hem brev eller fick ni svaret hos läkaren?

Det kan hända att det var tillfälligt! Han har snusat litegrann i ett år ungefär men slutade för nån månad sen. Han är inte jätte hälsosam men inte så onyttig att det har så stor påverkan. Vi fick hem ett brev efter ca tre veckor och så tog han ett nytt test efter en vecka. Så nu får vi vänta lite till. Hoppas ni får ert svar snart!

Även med dåliga nyheter är det skönt å få svar på vad det är för fel.

Kram

• Missilence
    Tess1984 skrev 2015-04-14 15:39:57 följande:

Oki tack för informationen, vad sa er läkare angående snusning eller ni frågade inte?

Idag var det tre veckor sedan sambon lämnade sitt andra prov, det  första gjordes två veckor innan.

Vet du hur lång tid man får vänta innan man kan börja på IVF?

De sa ingenting om snusning... Jag hoppas att man får börja så fort som möjligt men vi har inte kommit så långt än att vi har pratat med gyn eller läkare om det.
  • Missilence
    fabi skrev 2015-04-15 10:08:38 följande:

Jag och min man är också under utredning just nu. Har försökt bli gravid i 15 månader. Enligt blod proverna så har jag tydligen låg ämnesomsättning och fick börja med 50 ug levaxin. Jag tar nu 75 ug då förra provet fortfarande visade hög TSH värde. Min man hard nyligen lämnat spermaprov och ja väntar på att få göra spolning av äggledare. Jag har haft sån otur med spolningen. Första gången ja fick en tid så var ja på väg med bussen o de ringde o sa att läkaren hade väntat på mig tidigare. De hade skickat fel tid till mig. Andra också på väg med ,då ringer de igen och berättar att doktorn e sjuk och att de andra doktorerna inte kan. Jag började nästan gråta i bussen. Men jag har försökt och vara positivt. Jag kommer snart få min mens så vi får hoppas det är tredje gången gilt denna månad.

Det känns som att vänta är allt man gör hela tiden!

Enligt min läkare skulle inte jag göra någon spolning innan vi fick sambons provresultat.. Det är kanske skillnad från kommun till kommun ;)
  • Missilence

Hej allihopa! Var en stund sen jag var inne här nu :o

Vi har fått svar nu och min sambo har en kromosomavvikelse som inte påverkar hälsan men det påverkar uppenbarligen spermaproduktionen... Vet inte om vi kommer kunna få barn, om vi måste göra det via spermadonation eller om det går naturligt tillslut...

Det är jobbig stämning här hemma nu för det är så svårt å veta vad man ska säga när vi inte vet hur läget är/blir.....

• Missilence
    Tess1984 skrev 2015-05-12 08:14:12 följande:

Hej, vad tråkigt att höra, vilket tufft besked. =(

Hoppas att ni snart får mer besked om hur ni ska göra för att få ert barn, har ni fått läkartid där ni kan diskutera olika behandlingsformer? Hoppas ni snart får mer svar, måste ju vara en jobbig väntan, men jag håller alla tummarna för er.

Sänder en varm och go kram.

Jaa, vi har fått en remiss till Sahlgrenska och väntar nu på ett brev om en tid då vi ska åka på ett samtal och göra vidare undersökningar på sambon. Han var väldigt nerstämd de två första dagarna men vi ger inte upp hoppet!

Jag försöker övertala honom å skaffa hund för å tänka på annat sålänge. Han har alltid sagt att vi ska skaffa en vovve när vi får barn men det känns ju som att det kan dröja ett tag...
  • Missilence

Hej allihopa! Vad kul att det fortfarande är liv i tråden!

Jag har vart off en period nu för å fokusera på annat med tanke på att min sambo har nått kromosomfel.. Imorgon däremot ska vi till Sahlgrenska för möte ang vidare undersökning så nu käns det som att vi är på tätt väg igen :D

• Missilence

Hejsan!

Jag gjorde min andra insättning förra söndagen, alltså på CD 25.

I lördags kväll fick jag rikliga blödningar med klumpar som höll i sig även på söndagen, men idag har det nästan helt avtagit. Jag har mått småilla på kvällarna de senaste 5 dagarna och haft molade värk i magen den senaste veckan. Jag har även mått lite konstigt ibland. Blivit lite yr mm..

Någon som har vart med om något liknande? Är det ett tidigt missfall?

• Missilence
    Filli89 skrev 2016-10-19 09:33:59 följande:

Hej. Har du testat pluss redan lr? Om det är långt innan td kan blödningen bero på ett o annat, kanske nid eller genombrottsblödning, lr tidigt MF men ett så tidigt MF borde inte ge så allvarlig blödning förutom att det ser ut som en vanlig mens, så vare för mig när jag fick MF innan td dvs en kemiskgravidtet. När har Du td?

Nej, jag har td på måndag.. tyckte också att det va väldigt tidigt å blöda så mycket om det va ett tidigt MF.. slutade blöda efter två dagar ????
  • Missilence

Testade igår och det va negativt.. Det kan ju vara så att jag testade för tidigt så jag ska testa på måndag igen! Den här gången känns det verkligen annorlunda.. jag känner mig gravid på nått sätt :S illamående, bättre luktsinne, trött, slö, värk i äggstockar, lite tjurig mm

Svar på tråden Fertilitetsutredning